Vervolg op 'binnen zonder bellen'...Wat als?

Freda76
Topic Starter

Vervolg op 'binnen zonder bellen'...Wat als?

#1 , 13 mar 2014 10:23

In een vorige topic had ik het probleem met mijn verhuurder uit de doeken gedaan, m.n. dat ik hem 's avonds bij mijn thuiskomst aantrof in "mijn" appartement zonder dat ik daar voorafgaandelijk op de hoogte van was.
Toevallig had ik diezelfde dag een aangetekend schrijven gestuurd waarin ik hem op de hoogte had gesteld van de (hem reeds gekende) gebreken van het door hem verhuurde pand.
Dat was rond 20/02/2014.
Gisteren trof ik een berichtgeving van aangetekende zending aan in mijn brievenbus.
Normaal gezien kan je niet weten wie de afzender is, maar in dit geval heeft iemand zich vergist en staat het adres van de huisbaas onder mijn naam.
Ik mag mij dus aan een reactie verwachten en ik kan pas morgen naar de post...stress :roll:
Wat als hij nu aangetekend mijn opzeg geeft?
Ik heb nooit een huurovereenkomst van de brave man gekregen, ondanks herhaaldelijk aandringen van mijn kant.
Wat zijn mijn rechten? Ik wil op termijn uitkijken naar een eigen woning, maar ik voel er weinig voor om binnen een paar maand al te moeten vertrekken (ik woon daar sinds oktober 2012).
Zijn er eigenlijk nog serieuze verhuurders? :(
Misschien denk ik nu direct aan het ergste...maar ik vermoed dat mijn klachtneerlegging bij de politie nu niet meteen bevorderlijk was voor de verstandhouding tussen mijn huisbaas en mezelf...

Bedankt voor jullie input.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 13 mar 2014 11:32

Hoe betaalt u uw huur? Via overschrijving met in de mededeling "huur maand xxx"? In dat geval heeft u een mondeling huurcontract, en bent u beschermd door de huurwet. Uw verhuurder kan dan niet zomaar opzeggen, maar kan dit enkel voor eigen bewoning, grondige renovatie, of zonder reden na 3 jaar.

Ga dus morgen de brief halen, en laat weten wat er in staat.

Freda76
Topic Starter

#3 , 13 mar 2014 11:37

Turaki,

Ik betaal de huur op een rekeningnummer van een advocaat, met vermelding van 'huur mm/jjjj + adres' en dit elke maand stipt op de 5de.
Zal maar even afwachten wat er in de brief staat...

Bedankt.

Reclame

Turaki

#4 , 13 mar 2014 11:46

Mondeling contract dus. U kan een laatste maal (via AS) om uw contract vragen, en daarna dit via de vrederechter eisen (op straffe van dwangsom).

Freda76
Topic Starter

#5 , 13 mar 2014 11:57

Ik zal morgen update plaatsen ivm het nog af te halen AS.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 mar 2014 18:13

Wat is de taak van die advocaat?

Freda76
Topic Starter

#7 , 14 mar 2014 08:53

Franciscus: ik weet sinds een paar weken van een van de buren (en ook via wat speurwerk op 't net) dat mijn huisbaas is slechte papieren zit. Hij is zelfstandige en zit in de bouw; als ik de kwaliteit bekijk van het door mij gehuurde appartement, hoop ik dat dit niet de standaard is van zijn geleverde arbeid... je zou voor minder failliet gaan.
De huurgelden worden dus niet rechtstreeks aan hem gestort, maar aan zijn advocaat.

Franciscus

#8 , 14 mar 2014 09:55

Is dat zijn advocaat of is die aangesteld door de rechtbank ( WCO)?

Freda76
Topic Starter

#9 , 14 mar 2014 10:06

Daar moet ik je het antwoord schuldig op blijven...

Freda76
Topic Starter

#10 , 17 mar 2014 13:59

Ik had dit weekend problemen met mijn internetverbinding...
Vrijdag naar de post geweest met een 'klein' hartje, doch wat blijkt: ik moest mijn AS gewoon terug gaan ophalen daar mijn huisbaas zich niet de moeite had getroost om de brief af te halen of in ontvangst te nemen.
Hij veegt dus echt overal zijn voeten aan...

Franciscus

#11 , 17 mar 2014 15:17

U hebt uw werkt gedaan omdat hij de AS niet is gaan ophalen staat hij nu zeer zwak in de rechtbank.
Hebt die de gebreken ook gemeld aan de huisbaas met een gewone brief?

Freda76
Topic Starter

#12 , 17 mar 2014 15:30

Hallo,

De brief is hem zowel per mail, per gewone, als per aangetekende post verstuurd. Om zeker te zijn :-)

WP002

#13 , 17 mar 2014 15:34

Hallo,

De brief is hem zowel per mail, per gewone, als per aangetekende post verstuurd. Om zeker te zijn :-)
Dan hangt hij.

Freda76
Topic Starter

#14 , 17 mar 2014 15:45

Ook daar ligt hij volgens mij niet wakker van...
Ik had hem tijd gegeven om te reageren tot en met 20/03/2014.
Ik heb een deel van de huishuur (€ 85) ingehouden (wordt op mijn spaarrekening gestort met mededeling 'saldo huur mm/jjjj + adres) sinds februari 2014 en hem dit ook laten weten; ik dacht dat dit hem wel tot actie zou kunnen aanzetten, maar niet dus.

sloeberken

#15 , 17 mar 2014 15:51

Hij ligr toch soms niet in ziekenhuis, of overwinteren in spanje
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”