Huurgeschil

brasco2901
Topic Starter

Huurgeschil

#1 , 21 mar 2014 14:37

Vooreerst zal ik het contract schetsen zoals gevraagd:

Er is een mondelinge overeenkomst, niet geregistreerd, geen plaatsbeschrijving.

Ik ben beginnen huren mei 2012. De huisbaas betrof de baas van mijn vriendin. Op die moment was er een redelijke relatie zal ik maar zeggen. Er was 1 probleem voor mij, de toegangstrap naar het appartement was bouwvallig (enkel beton). De huisbaas beloofde echter om dit te laten maken binnen de eerste maand van betrekking. Ik ging mee in het verhaal maar zei er wel meteen bij dat ik pas een contract + plaatsbeschrijving wenste te ondertekenen als deze werken af waren. Voor hem geen probleem.

Nu je kan het al raden de trap is nooit in orde gebracht. Ook herstellingen van douche, gaskachel etc.. werden niet uitgevoerd.

Ik huurde het appartement voor 1000 Euro (800Euro + 200 Euro vaste kosten). In augustus van vorig jaar stond er echter een man van Eandis aan de deur om alles af te sluiten. Wat bleek de huisbaas had nooit elektriciteit en gas betaald. Contract op mijn naam moeten zetten en ook gestopt met vaste kosten te betalen.

Toen was voor de maat ook vol. Ik betaalde een halve maand huur en maakte een officiële ingebrekestelling dit omdat ik na 10 dagen een aanmaning kreeg tot betaling van de huur. Ik weet dat dit eigenlijk niet slim was dus ik betaalde de volgende maand terug 800 Euro. Ondertussen was er reeds e-mailverkeer met zijn advocaat. Ik stelde voor om mij onmiddellijk te laten verhuizen, doch de advocaat dreigde met verbrekingsvergoedingen en drie maanden huur erboven op.

Ik heb hem dan voor de tweede keer ingebreke gesteld inzake de bouwvallige trap en de herstellingen die dienden uitgevoerd worden. Reactie was dat de herstellingen niet noodzakelijk waren en de staat van de trap gekend was door mij bij het betrekken van het appartement. Op mijn reactie dat de huurprijs dan niet meer volgens de staat van het appartement was, werd ook niet gereageerd.

Daar ik had gezegd dat indien er geen herstellingen gingen gebeuren en de trap niet werd gemaakt ik ging verhuizen en geen huur meer ging betalen. U kan het al raden er zijn geen herstellingen uitgevoerd en ik heb gedaan wat ik gezegd had.

Vorige maand ben ik dan zelf door de staat van de trap, van de trap gevallen met gekneusde ribben tot gevolg en werkonbekwaamheid. Toen ik dit aanbracht aan zijn advocaat, stuurde die me wandelen met het feit dat het niet bewezen kon worden dat ik gevallen was door de staat van de trap.

Ondertussen ben ik verhuisd. Nu word ik beschuldigd van diefstal (er zouden spullen van de huisbaas weg zijn), plus de eis natuurlijk dat ik dien te betalen of er wordt een procedure gestart bij de VRederechter. Nu dat wordt al 6 maanden gezegd, daar dit al bezig is van september vorig jaar. Ik heb telkens om een oplossing verzocht en heb altijd aangegeven dat indien hij de herstellingen liet uitvoeren ik meteen de huur zou voldoen.

Graag jullie inzicht in deze zaak en wat ik eventueel nog zou kunnen doen.

(Ik wens er nog bij te vermelden dat zijn zaak (=van de huisbaas) overkop is gegaan in augustus 2013 en dat mijn huidige vriendin de zaak nu runt. Wij hebben het handelsfonds gekocht van de curator.)

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Huren”