parkeerruimte

A.Hoebeeck
Topic Starter

parkeerruimte

#1 , 14 apr 2014 11:09

Goeiemorgen!

Ik zit een beetje in een lastig parket met mijn huisbaas. Ik heb even in paint een schets gemaakt om het visueel te kunnen voorstellen.

Afbeelding

Het zit zo dat handelszaken 1 en 2 na zovele jaren een blauwe zone hebben gekregen voor hun klanten goed te kunnen ontvangen (een blauwe zone die ter discussie valt maar dat terzijde; wordt binnekort besproken met de burgemeester).
Ons appartementsblok is van 1 familie en handelszaak 1 hoort bij deze familie. Deze persoon is ook de syndicus van het gebouw.

Omdat de blauwe zone er voor ons deur is gekomen zijn we overdag geneigd om onze wagen op de oprit te zetten achteraan. We konden daar gerust met 4 wagens staan. Ieder heeft ook een garagebox maar bij ons staat daar gerief in dus kunnen we hem daar niet zetten.
Sinds vorige week staat er een poort op de oprit zodat deze prive is geworden. Dit was omwille dat er vaak ouders van de nabij gelegen school op onze oprit stonden te wachten op hun kind. Deze poort is elektronisch vergrendeld (waar we voor de tweede sleutel tevens 70 euro borg voor moesten betalen).

Nu hebben ze niets beters gevonden dan 2 parkeerplaatsen op de oprit te tekenen en deze te verhuren. Aangezien dat 1 huurder geen parkeerbox heeft is 1 van de 2 voor hem. De andere wordt dus verhuurd. (we zijn in totaal met 7 woningen waarvan de syndicus in 1 van de 7 woont).

Ik vroeg me dus af of dit allemaal wel wettelijk is? De verhuurders hebben duidelijk geld geroken met de nieuwe regel en willen voor enkele euro's een goede ouderwetse burenruzie aanwakkeren (want ja, degene die de parkeerplaats huurt is de egoïst).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 14 apr 2014 11:14

Ik zie hier geen probleem. Parkeerplaatsen op privégrond mogen gerust verhuurt worden.

A.Hoebeeck
Topic Starter

#3 , 14 apr 2014 11:20

De geschilderde parkeerplaatsen zijn pas vorige week geschilderd (dit is een vrij recent appartementsgebouw, wij zijn de eerste huurders en wonen hier bijna 6 jaar). De verhuurders roken pas geld toen de blauwe zone er is gekomen.
Kan men ons verbieden om op die geschilderde parkeerplaatsen te staan? Wij betalen huur dus is die parking toch ook van ons?

(PS: De parkeerruimte sluit aan op het appartementsgebouw, als wij via de achterdeur buitengaan komen wij op de parking uit)

Reclame

Turaki

#4 , 14 apr 2014 11:29

Wat staat er juist in uw huurcontract over parkeerruimte? Als er enkel staat dat u een box huurt, kan men u verbieden om op een andere plaats te staan, of deze nu op de grond is geschilderd of niet.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 apr 2014 11:50

En niemand verplicht u om uw garage vol rommel te steken.
Wat zegt de basisakte en het intern reglement?

A.Hoebeeck
Topic Starter

#6 , 14 apr 2014 12:27

En de afgelopen 5 jaar verplichte niemand ons om onze wagen in de garage te steken... Tot vorige week.
Ik ben even het contract aan het zoeken.

Turaki

#7 , 14 apr 2014 12:33

U bent ook nu nog niet verplicht om uw wagen in de garage te steken. U mag uw wagen nog steeds overal parkeren waar u wil, zolang dit maar toegestaan is.

A.Hoebeeck
Topic Starter

#8 , 14 apr 2014 12:35

Aangezien er een blauwe zone is gekomen en 1 van de argumenten was 'dat we onze wagen op onze parking konden zetten' zijn we eigenlijk wel verplicht geworden om hem binnen te zetten.
Er is gelukkig een proefperiode van 6 maand aan de gang, bij het volgende gesprek met de burgemeester zal ik dit zeker aankaarten.

Turaki

#9 , 14 apr 2014 12:39

Aangezien er een blauwe zone is gekomen en 1 van de argumenten was 'dat we onze wagen op onze parking konden zetten' zijn we eigenlijk wel verplicht geworden om hem binnen te zetten.
Dat u aanvoelt dat u weinig alternatieven heeft, wil niet zeggen dat u verplicht bent dit te nemen. Dat u "eigenlijk" geen andere keuze heeft klopt dus niet, en speelt juridisch gezien niet mee.

roharro
Juridisch actief: Ja

#10 , 14 apr 2014 12:42

U heeft geen poot om op te staan: u huurt een garagebox, geen parkeerplaats buiten.
Vraag of u die parkeerplaats kan huren, dan moet ge uw auto niet in uw garagebox zetten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

A.Hoebeeck
Topic Starter

#11 , 14 apr 2014 12:55

Alvast bedankt voor de info. Ik kijk na wat ons contract vermeld.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 apr 2014 13:04

Controle va, basisakte, statuut gebouw en inwendig reglement.
In heel dit verhaal bent u huurder en vermoedelijk zal in uw contract alleen maar de huur van appartement en garage staan
De algemene delen zijn van de eigenaar en deze kan over zijn eigendom beschikken zoals het hem schikt.
Alleen als er in uw contract of inwendig reglement zou staan dat er voor de huurders achteraan ook X plaatsen vrij ter beschikking zouden staan.
Maar dan nog kan een beslissing van de AV ( eigenaar) dat ongedaan maken.

WP002

#13 , 15 apr 2014 00:38

Welke van de 6 boxen op de tekening huurt u?

A.Hoebeeck
Topic Starter

#14 , 15 apr 2014 13:20

Welke van de 6 boxen op de tekening huurt u?
De 2de van rechts bovenaan te beginnen. Het is de box die je van de straatkant kan zien.

A.Hoebeeck
Topic Starter

#15 , 16 apr 2014 20:05

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... wkCY_gvdRg" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is onze huurovereenkomst... Bij "en omvattend" staat er Garage - Terras.

Ik vermoed dus dat ik inderdaad geen poot om op te staan heb.

Terug naar “Huren”