Deze clausule is nietig, omdat er al wetgeving van dwingend recht hierover bestaat. Elke rechter moet een eis van u op basis van deze clausule afwijzen.Ik plaats altijd onderstaande clausule in het huurcontract:
Alle herstellingen onder de € 75 die niet te wijten zijn aan overmacht of slijtage zijn huurherstellingen. Deze herstellingen vallen onder de verantwoordelijkheid van de huurder en dienen opgelost te worden van zodra ze zich voordoen. De huurder is verantwoordelijk voor de gevolgschade die een niet uitgevoerde huurherstelling kan veroorzaken.
Klopt, je mag op elke manier de schade proberen te bewijzen. Foto's die gemaakt zijn om het pand te huur te zetten (bij voorkeur gedateerd), de uitgaande PB van de vorige huurder (zoals al aangehaald), mailverkeer hierover met uw huurder, ...Het wil niet zeggen omdat je geen omstandige plaatsbeschrijving hebt, dat je geen schade kunt verhalen, het is gewoon moeilijker te bewijzen.
Ik heb in bovenstaande clausule niet afgeweken van de wetgeving, kleine huurherstellingen zijn voor de huurder en als hij die niet doet is hij verantwoordelijk voor de schade die daaruit voortspruit (vb een lekkende kraan die een onverwijderbaar druipspoor maakt (als de kraan niet versleten is of stuk gegaan door overmacht is dit een huurherstelling), door het niet tijdig herstellen is de huurder ook verantwoordelijk voor het druipspoor. Ik heb enkel contractueel bepaald wat een kleine herstelling is zodat er geen interpretatie vatbaar is. De wetgever legt de verantwoordelijkheid van de kleine huurherstellingen bij de huurder maar specificeert niet wat een kleine herstelling is. Ik vind het daarom aangeraden om contractueel overeen te komen wat een kleine herstelling is. Je mag uiteraard geen herstellingen die ten laste zijn van de verhuurder, contractueel opleggen aan de huurder, maar ik zie niet in wat er onwettig is aan contractueel te specificeren wat een kleine herstelling is door er een billijk bedrag op te plakken.Deze clausule is nietig, omdat er al wetgeving van dwingend recht hierover bestaat. Elke rechter moet een eis van u op basis van deze clausule afwijzen.Ik plaats altijd onderstaande clausule in het huurcontract:
Alle herstellingen onder de € 75 die niet te wijten zijn aan overmacht of slijtage zijn huurherstellingen. Deze herstellingen vallen onder de verantwoordelijkheid van de huurder en dienen opgelost te worden van zodra ze zich voordoen. De huurder is verantwoordelijk voor de gevolgschade die een niet uitgevoerde huurherstelling kan veroorzaken.
Als u toch iets hierover in uw contract wil zetten, is het volgens mij beter om de relevante wetteksten informatief te vermelden in het contract.
Een volledige uitleg hierover, met de wet en enkele uitspraken, vindt u hier:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=44510" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat slaagt nu eens op niets. Waarom zou je de kosten van de uitbraak van een meter (die volledig hetzelfde werkt als elke andere, met uitzondering van de mogelijkheid om te werken met budgetkaarten) op een huurder verhalen. De kosten voor de uitbraak van een meter blijven gelijk, welk type dan ook.Het klopt dat budgetmeters niet meer verwijderd worden. Je moet er wel rekening mee houden dat bij uitbraak van de meter wel een extra kost gerekend wordt van +/- € 160 (exacte prijs moet je aan EANDIS vragen). Ik zou die kost van de uitbraak die misschien nodig is in de toekomst (afbraak van de woning voor een nieuwbouw of meter op een andere plaats) nu verhalen. Jij hebt als verhuurder immers niet gekozen voor de budgetmeter en eandis verhaalt de kosten voor de budgetmeter uit te breken op degene die de aanvraag doet om de meter te verwijderen en niet op degene die de budgetmeter heeft laten plaatsen in uw woning.
Wetgever heeft vastgelegd wie waarvoor verantwoordelijk is.Ik heb in bovenstaande clausule niet afgeweken van de wetgeving, kleine huurherstellingen zijn voor de huurder en als hij die niet doet is hij verantwoordelijk voor de schade die daaruit voortspruit (vb een lekkende kraan die een onverwijderbaar druipspoor maakt (als de kraan niet versleten is of stuk gegaan door overmacht is dit een huurherstelling), door het niet tijdig herstellen is de huurder ook verantwoordelijk voor het druipspoor. Ik heb enkel contractueel bepaald wat een kleine herstelling is zodat er geen interpretatie vatbaar is. De wetgever legt de verantwoordelijkheid van de kleine huurherstellingen bij de huurder maar specificeert niet wat een kleine herstelling is. Ik vind het daarom aangeraden om contractueel overeen te komen wat een kleine herstelling is. Je mag uiteraard geen herstellingen die ten laste zijn van de verhuurder, contractueel opleggen aan de huurder, maar ik zie niet in wat er onwettig is aan contractueel te specificeren wat een kleine herstelling is door er een billijk bedrag op te plakken.Deze clausule is nietig, omdat er al wetgeving van dwingend recht hierover bestaat. Elke rechter moet een eis van u op basis van deze clausule afwijzen.Ik plaats altijd onderstaande clausule in het huurcontract:
Als u toch iets hierover in uw contract wil zetten, is het volgens mij beter om de relevante wetteksten informatief te vermelden in het contract.
Een volledige uitleg hierover, met de wet en enkele uitspraken, vindt u hier:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=44510" onclick="window.open(this.href);return false;