Huurder : Plaatsbeschrijving

bometal
Topic Starter

Huurder : Plaatsbeschrijving

#1 , 23 jul 2007 12:03

Hallo,

Ik heb de volgende vraag :

Blijkbaar met de nieuwe huurwet is momenteel een plaatsbeschrijving verplicht. Het pand dat ik wens te huren, is enkel te huur via een immobili?nkantoor en die rekenen mij verscheidene extra kosten aan (zoals ereloon) waaronder ook de kost van 120 ? voor een plaatsbeschrijving van het pand door een expert.

Ik vind persoonlijk 120 ? veel geld voor een plaatsbeschrijving en mijn vraag is nu de volgende : ben ik verplicht om akkoord te gaan met hun vraag voor een plaatsbeschrijving mbv expert en kan ik dus niet zelf vragen om zelf onderling een plaatsbeschrijving op te stellen ? Want voor mij hoeft het niet door een expert te gebeuren en als zij het wensen op die manier (en erop staan), moeten zij dan niet die kost dragen ?

Bij voorbaat dank...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Steph

#2 , 23 jul 2007 15:16

Waarschijnlijk zal de totale som van de plaatsbeschrijving 240? zijn, normaliter worden deze kosten gedragen 50% verhuurder, 50% huurder. Wees blij dat u dus geen 240? dient te betalen.

Als verhuurder doe ik steeds mijn plaatsbeschrijvingen (PB) onderling, aangezien ik ook niet graag ga werken om iemand anders rijk te maken. Deze PB zijn wel zeer volledig, elke ruimte wordt van boven tot onder beschreven en daar waar nodig, worden foto's toegevoegd aan het document.

Terug naar uw vraagstelling: ik vrees dat het immokantoor voet bij stuk zal houden, aangezien zij moeten leven van dit soort "toestanden". Als u weigert door hen een PB op te maken, zullen zij u zeggen dat u dan "uiteraard" niet verplicht bent d?t speficieke pand bij h?n te huren...

Jelle

#3 , 24 jul 2007 23:39

wat een negatieve bijklank ivm de makelaar;
"rijk maken op uw kosten" en "leven van dat soort toestanden"...het zijn geen criminelen hoor

vergeet niet dat een deftig makelaar die zijn taak serieus opneemt verschillende uren in het pand zit te noteren en foto's te trekken en als hij of zij nadien op kantoor komt alles nog in een mooi verslag van verschillende uitgeschreven pagina's moet gieten. Al gauw een 6-tal uren werk in totaal, dan lijkt 120 euro (inclusief btw dan nog) per partij niet ?cht geldklopperij, iedereen wordt graag betaald voor zijn werk

Reclame

consulent

#4 , 25 jul 2007 00:33

wat een negatieve bijklank ivm de makelaar;
"rijk maken op uw kosten" en "leven van dat soort toestanden"...het zijn geen criminelen hoor

vergeet niet dat een deftig makelaar die zijn taak serieus opneemt verschillende uren in het pand zit te noteren en foto's te trekken en als hij of zij nadien op kantoor komt alles nog in een mooi verslag van verschillende uitgeschreven pagina's moet gieten. Al gauw een 6-tal uren werk in totaal, dan lijkt 120 euro (inclusief btw dan nog) per partij niet ?cht geldklopperij, iedereen wordt graag betaald voor zijn werk
Ik treed u 100% bij. Ik ben geen makelaar maar plaatsbeschrijvingen hoort mee tot ??n van mijn diensten. Ik heb net een plaatsbeschrijving van 67 blz. opgemaakt (192 foto's). Iemand die zichzelf respecteert en de plaatsbeschrijving conform art. 1730/1731 B.W. opmaakt, dus omstandig en gedetailleerd, steekt idd serieus wat uren in deze taak. Het aantal uren dat ik er heb ingestoken overstijgt ruim de 10 uren + benzine, slijtage wagen, printpapier (3x 67 blz.). Dus rijk worden op iemand anders zijn kosten....! Geloof het maar niet. Mvg

Terug naar “Huren”