Ik ga binnenkort soort van samenwonen met mijn vriendin in een appartement. Zij is nog student dus dit zou voor haar als "kot" dienen. Bijgevolg keert zij in weekenden terug naar huis bij haar ouders. Zij huurt dus in feite een kamer in mijn appartement, dat zij dan ook nog deelt met mij.
Omdat het appartement groot genoeg is, dacht ik om mss de tweede slaapkamer te verhuren aan een vriend. Onderverhuur is toegelaten dus dat is geen enkel probleem. De vraag die ik mij echter stel is hoe ik de lasten in zo'n geval dan het eerlijkst verdeel? Deze vriend is immers geen student. Het makkelijkst lijkt mij om de huur gewoon volledig in drieën te delen. Echter, als je de meerkost van beide vergelijkt, is er een duidelijk verschil: mijn vriendin deelt een kamer met mij en dus zal bv. elektriciteit en verwarming in de slaapkamer niet significant meer zijn omdat die sowieso ook door mij zou zijn gebruikt. Verder zou zij slechts 5 van de 7 dagen aanwezig zijn omdat dit voor haar als "kot" zou fungeren.
Op die manier zou haar aandeel in de gemeenschappelijke lasten een pak lager uitkomen dan het aandeel van de vriend. Maar, is een dergelijke verdeling wel eerlijk? En indien ik de kamer zou verhuren aan een onbekende, kan ik de kosten niet gewoon verdelen door twee? Immers, beide partijen huren een kamer van ongeveer dezelfde grootte en hebben toegang tot dezelfde facilititeiten. Alleen wordt een kamer door 2 mensen bewoond. Of gaat deze gedachtegang niet op?