Hallo !
in oktober 2012 zijn wij ingetrokken in onze huurwoning. Nu hebben wij zelf een woning gekocht en daarom wensen wij het huurcontract op te zeggen. Ik heb een aangetekend schrijven gestuurd in de maand april. Wij huren dus nog in mei - juni - juli. We verhuizen in juli dus het huurhuis is opnieuw beschikbaar in augustus.
Als antwoord op mijn opzeg krijg ik een brief van het immo-kantoor. Zij vinden dat wij contractbreuk plegen en dat wij moeten instaan voor de wederverhuringscommisie. Dit blijkt niet te gaan over de wederverhuringsvergoeding. Zij rekenen ons een bedrag aan van 1.109,40 euro voor het opnieuw verhuren en de opmaak van een plaatsbeschrijving. Daarenboven zouden we nog eens een wederverhuringsvergoeding moeten betalen van 1.300,00 euro. Het lijkt mij dan ook dat beide sommen voor hetzelfde doeleind worden aangerekend; nl. het wederverhuren..
Klopt dit ? Mag het immokantoor dit zomaar aanrekenen? Tenslotte heeft de eigenaar er voor gekozen om zijn woning door het immo-kantoor te laten verhuren dus vind ik dat hij voor deze kost moet opdraaien. De wederverhuringsvergoeding van 1.300 euro lijkt me wel fair gezien we er in het tweede jaar uitgaan. Maar ik dacht dat dit geld dan gebruikt zou worden om een nieuwe huurder te vinden? Het lijkt mij dat de eigenaar 1.300 euro krijgt en dit gewoon mag houden en de andere som, 1.109,40 komt dan toe aan het immo-kantoor om 1 x langs te komen om de woning te laten bezichtigen, 1 x een 'plaatsbeschrijving' te maken en 1 x een contract op te stellen. Dit lijkt me toch stevig doorgevraagd. En wat als we zelf een huurder aanbrengen? Mogen ze dit dan nog aanrekenen?
Ik voel mij een beetje in het zak gezet maar weet niet of dit al dan niet juridisch correct is. Het huurcontract vermeld niks over de wederverhuringscommissie dus vind ik het wat zuur om zoveel geld te betalen.
Hopelijk kan iemand me hier wat advies in geven.
Groetjes EDR