wederverhuringsvergoeding en wederverhuringscommissie ??

EDR90
Topic Starter

wederverhuringsvergoeding en wederverhuringscommissie ??

#1 , 13 mei 2014 10:05

Hallo !

in oktober 2012 zijn wij ingetrokken in onze huurwoning. Nu hebben wij zelf een woning gekocht en daarom wensen wij het huurcontract op te zeggen. Ik heb een aangetekend schrijven gestuurd in de maand april. Wij huren dus nog in mei - juni - juli. We verhuizen in juli dus het huurhuis is opnieuw beschikbaar in augustus.

Als antwoord op mijn opzeg krijg ik een brief van het immo-kantoor. Zij vinden dat wij contractbreuk plegen en dat wij moeten instaan voor de wederverhuringscommisie. Dit blijkt niet te gaan over de wederverhuringsvergoeding. Zij rekenen ons een bedrag aan van 1.109,40 euro voor het opnieuw verhuren en de opmaak van een plaatsbeschrijving. Daarenboven zouden we nog eens een wederverhuringsvergoeding moeten betalen van 1.300,00 euro. Het lijkt mij dan ook dat beide sommen voor hetzelfde doeleind worden aangerekend; nl. het wederverhuren..

Klopt dit ? Mag het immokantoor dit zomaar aanrekenen? Tenslotte heeft de eigenaar er voor gekozen om zijn woning door het immo-kantoor te laten verhuren dus vind ik dat hij voor deze kost moet opdraaien. De wederverhuringsvergoeding van 1.300 euro lijkt me wel fair gezien we er in het tweede jaar uitgaan. Maar ik dacht dat dit geld dan gebruikt zou worden om een nieuwe huurder te vinden? Het lijkt mij dat de eigenaar 1.300 euro krijgt en dit gewoon mag houden en de andere som, 1.109,40 komt dan toe aan het immo-kantoor om 1 x langs te komen om de woning te laten bezichtigen, 1 x een 'plaatsbeschrijving' te maken en 1 x een contract op te stellen. Dit lijkt me toch stevig doorgevraagd. En wat als we zelf een huurder aanbrengen? Mogen ze dit dan nog aanrekenen?

Ik voel mij een beetje in het zak gezet maar weet niet of dit al dan niet juridisch correct is. Het huurcontract vermeld niks over de wederverhuringscommissie dus vind ik het wat zuur om zoveel geld te betalen.

Hopelijk kan iemand me hier wat advies in geven.

Groetjes EDR

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 mei 2014 11:25

Wat zegt het huurcontract?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mei 2014 11:39

Welk soort overeenkomst: korte duur of 9 jaar?
Wat is uw huishuur momenteel (zonder de eventuele kosten)
Ik de overeenkomst geregistreerd?

Reclame

EDR90
Topic Starter

#4 , 13 mei 2014 11:52

Ik ben er niet zeker van (zal voor de zekerheid thuis nog eens kijken) maar ik dacht dat het een contract van korte duur was. Momenteel betalen we 657,30 euro (huur bij aanvang 650). De overeenkomst is inderdaad geregistreerd.

EDR90
Topic Starter

#5 , 13 mei 2014 11:54

het huurcontract vermeld enkel dat we bij vervroegde opzeg een wederverhuringsvergoeding moeten betalen van 2 maanden huur, daar ben ik het dan ook mee eens.

Turaki

#6 , 13 mei 2014 13:33

het huurcontract vermeld enkel dat we bij vervroegde opzeg een wederverhuringsvergoeding moeten betalen van 2 maanden huur, daar ben ik het dan ook mee eens.
Lees dit goed na, zodat u zeker bent dat dit op uw geval van toepassing is. Indien de verhuurder een standaardcontract heeft genomen staat dit er ook in, maar dan bij het gedeelte van het contract van 9 jaar, en niet bij het gedeelte voor een contract van bepaalde duur.

Maar als dit wel degelijk op u van toepassing is, moet u ook niet meer dan dat betalen.

Terug naar “Huren”