Onderverhuring studentenkamer

Hirboy
Topic Starter

Onderverhuring studentenkamer

#1 , 15 mei 2014 14:48

Aangezien ik op Erasmus ga en ik graag mijn kot zou behouden, wil ik graag mijn studentenkamer onderverhuren.
Het contract wijst uit dat dit mag en ik heb ook de toestemming van de huurbaas.

Ik heb mijn kot volledig ingericht en buiten de voorziene meubels, er zelf ook nog ingezet.
Daarbovenop staat er ook een diepvriezer van mezelf, ligt er tapijt...

Door deze extra's, zou ik graag een bedrag vragen aan de onderhuurder dat hoger is dan de huurprijs die ik betaal.
De kotbaas heeft dit ook zelf voorgesteld en van hem heb ik dus ook de toestemming hiervoor.

Is dit wettelijk toegelaten? Welke artikels van het wetboek zeggen hier iets over?
De universiteit geeft wel mee dat als je het kot ter onderverhuring aanbiedt via hen, je geen winst mag maken op onderverhuring.
Er wordt echter niets gezegd over het geval waarbij het onderverhuren niet via de universiteit gaat.
Laatst gewijzigd door Hirboy op 15 mei 2014 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mei 2014 16:08

Je zou kot en inboedel afzonderlijk kunnen verhuren.

zertyx
Juridisch actief: Ja

#3 , 15 mei 2014 16:10

Als uw contract dit niet verbiedt, mag dit.

Bedenk wel dat u aansprakelijk blijft ten opzichte van uw verhuurder. Mocht er schade zijn die is toegebracht door de onderhuurder, dan bent u hiervoor verantwoordelijk naar de verhuurder toe. U kan dit uiteraard terugvorderen van de onderhuurder, maar u zal moeten zorgen dat hij betaalt en u loopt het eventuele risico op insolvabiliteit. Om een en ander te bewijzen, maakt u best ook een plaatsbeschrijving (die werd wellicht ook opgemaakt door uw eigen verhuurder - maar deze is niet tegenstelbaar aan onderhuurders), opname meterstanden (indien van toepassing),...

Wellicht hebt u zelf een brandverzekering voor het kot, of moet u een premie betalen aan de verhuurder. U moet nagaan of de polis ook de aansprakelijkheid van onderhuurders dekt.

Ga best ook na wat eventuele fiscale gevolgen zijn en stel een goed contract op (bv. geen beroepswerkzaamheden of u betaalt alleszins belastingen op de winst).

Reclame

Terug naar “Huren”