contract ongeldig?

omar123sheriff
Topic Starter

contract ongeldig?

#1 , 22 mei 2014 12:59

Beste forumleden,
Als verhuurder heb ik al 2x verhuurd en al 2x te maken met een huurder die niet meer betaalt en niet wilt vetrekken. Ik ben zelf nog vrij jong dus financieel is dat wel een kater (want de woning wordt nog afbetaald)
Nu heb ik dat huis te koop gesteld (ik ben het beu) en nu betaalt de huurder opnieuw niet meer. Hij houdt de woning ook expres vuil om potentiële kopers af te schrikken zodat hij kan blijven zonder te betalen.
Is er een manier om die persoon toch uit de woning te krijgen? Misschien door het contract ongeldig te verklaren?

Het is een standaard 3-6-9 contract, als verhuurder (mezelf) aan huurder. Met 2 personen als huurder (2 mannen, geen koppel, geen familie). Vorig jaar laat 1 vd 2 weten dat hij de woning verlaat en de 2e persoon die achterblijft belooft de huur op zich te nemen. Ze hebben dat laten weten door een gewoon briefje in de brievenbus. Daar heb ik niet op gereageerd.
Aangezien persoon 1 daar niet meer woont, en mijn geregistreerd huurcontract spreekt over 2 personen als huurder kan ik daar iets mee aanvangen? Ik meen ergens te herinneren dat elke wijziging aan de samenstelling vd huurders vereist een nieuw contract op te maken...

groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 22 mei 2014 13:27

U kan de huur bij beiden vorderen, aangezien het contract op hun beider namen staat.
Om dat te wijzigen is uw goedkeuring vereist en is er een bijlage aan het coontract nodig waarop u zich alledrie akkoord verklaart dat één huurder de huur overneemt.

KJ86

#3 , 22 mei 2014 13:50

Je hebt gelukkig 2 partijen in uw huurcontract.
Heb je de clausule voor hoofdelijk aansprakelijkheid opgenomen in uw huurcontract? Als dit het geval is, kan je volledige achterstand verhalen op de huurder die vertrokken is (hopelijk is die wel solvabel). Onmiddellijk beide huurders in gebreke stellen voor de achterstand van de huur en hen erop wijzen dat ze moeten instaan voor het onderhoud(kuisen) van de woning.

Reclame

omar123sheriff
Topic Starter

#4 , 22 mei 2014 14:18

ja maar die achterstal nu verhalen op de 2e huurder zal ook niet veel opbrengen vrees ik (en vind ik ook niet echt correct)
die zal gewoon niet antwoorden, laatste dat ik van die heb gehoord is dat hij werkt in een "beschutte werkplaats" (laat staan dat ik hem kan bereiken - geen idee waar die woont)

het papiertje is enkel tussen hen beiden, huurder 1 en 2 ondertekenen beide dat huurder 2 de huur overneemt. Ik heb niets moeten tekenen.

huurder 2 liet ondertussen weten dat hij is ingeschreven bij ocmw en dat ocmw met mij contact gaat opnemen ?? wat nu?

KJ86

#5 , 22 mei 2014 14:36

Het is correct om huurder 2 aansprakelijk te stellen voor huurder 1 als dit in het contract is opgenomen. Jij hebt als eigenaar niet gekozen om aan huurder 1 alleen te verhuren. Jij hebt gekozen om aan huurder 1 en huurder 2 tezamen te verhuren. Als huurder 2 een bewindvoerder (mss advocaat) heeft, zal die daar ook niet veel spel rond maken en uitvoeren wat contractueel overeengekomen is. Als je het huurcontract wilt ontbinden bij de vrederechter voor wanprestatie (niet betalen van huur en weigeren om de woning te onderhouden), zal je toch huurder 1 en 2 moeten dagvaarden.

KJ86

#6 , 22 mei 2014 14:42

Als huurder 1 van hetzelfde type als huurder 2 is, kan je ook contact opnemen met CAW. Zij helpen de mensen in onze maatschappij die hulp nodig hebben en doen echt hun best binnen hun mogelijkheden natuurlijk.

http://www.caw.be/preventieve-woonbegeleiding" onclick="window.open(this.href);return false;

sloeberken

#7 , 22 mei 2014 14:51

Je moet beide contractanten in gebreke stellen om wettelijk te zijn, ik vrees dat er niets anders zal opzitten om naar de vrederechter te stappen, wil je niet een grote financiële kater overhouden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

omar123sheriff
Topic Starter

#8 , 22 mei 2014 15:16

Maar ja huurder 1 die eruit getrokken is in gebreke stellen als ik niet weet waar die woont? of ook op het huuradres sturen? allebei samen in 1 brief of elk apart?

duma

#9 , 22 mei 2014 15:21

Allebei apart. U gaat naar het gemeentehuis om het adres op te vragen.
Aangezien het voor een ingebrekestellin/vredegerecht g is, zullen ze u dat geven.

omar123sheriff
Topic Starter

#10 , 22 mei 2014 15:44

Ook als het gemeentehuis niet dat is van de plaats waar die nu woont?

best advokaat inschakelen zeker??

vorige keer kostte de advokaat mij evenveel aan tegoed dat de huurder mij moest...dus ook al hadden we gewonnen, niets, 0€ over

Vandebos

#11 , 22 mei 2014 16:11

Ook als de persoon in kwestie ondertussen in een andere gemeente woont; het gaat om een juridisch huurgeschil en een dergelijk geschil dient in eerste instantie altijd te worden behandeld door het vredegerecht van de gemeente waarin het pand zich bevindt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 mei 2014 00:01

Elk gemeentebestuur kan u dat adres bezorgen zeker in de gemeente waar het huis was gelegen.
U neemt mee uw huurcontract en het opgemaakte verzoekschrift dat u trouwens hier op de site onder nuttige documenten kan vinden.
http://www.juridischforum.be/forum/viewforum.php?f=87" onclick="window.open(this.href);return false;

debbieV

#13 , 24 mei 2014 08:21

Moet de partij die de rechtszaak verliest niet opdraaien voor de kosten van de advocaat van de tegenpartij? Dan kan je die toch ook terug vorderen van de huurder?

Vandebos

#14 , 24 mei 2014 13:37

Als je een advocaat in de arm neemt kan je een om een rpv verzoeken.

Terug naar “Huren”