een paar algemene vragen

amadeus
Topic Starter

een paar algemene vragen

#1 , 23 mei 2014 12:29

Ik had een paar concrete vragen:

1) Tot wanneer mag een uitgaande plaatsbeschrijving gemaakt worden? Is dit tot op de laatste dag wanneer je uit de huurwoning gaat en dus op dat moment de sleutels gaat afgeven?
Mag dit ook voordien gebeuren? Wie moet hierbij zeker aanwezig zijn?
2) Stel dat ze in de uitgaande plaatsbeschrijving vermelden dat een muur niet goed genoeg geverfd is, kan ik dit dan zelf nog doen, of kunnen ze mij dan verplichten een schilder te betalen?
Ik denk er namelijk zo over: ik weet niet 100% zeker hoe streng ze zullen zijn voor de plaatsbeschrijving, dus kan voordien niet alles "herstellen" als ik dacht dat dit geen probleem was...
3) Voordat je de sleutels afgeeft, zijn er bepaalde zaken die je zeker moet op letten? bv: bewijs van afgeven sleutels, bewijs van meterstanden op dat moment, ... zijn er zo nog welke je zeker moet op papier zetten om problemen te vermijden?
4) Ik ben één van de sleutels van onze garage kwijt, ik heb wel nog een (ander type) sleutel van diezelfde garage, mag ik deze gewoon kopiëren, of moet dit eerst met de verhuurder worden besproken?

Bedankt iedereen die mij hier wat meer toelichting kan geven!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 23 mei 2014 13:55

1) Een uittredende plaatsbeschrijving wordt bij de sleuteloverdracht gemaakt omdat zolang jij als huurder de sleutels hebt, je de woning kan betreden en daarbij eventueel schade kan aanrichten.
2) Je mag dit zelf doen, maar dat zal in overleg met de verhuurder moeten gebeuren. De uittredende plaatsbeschrijving tezamen met de sleuteloverdracht moeten dan uitgesteld worden en voor de periode die je nodig hebt om de schade te herstellen kan de verhuurder een bezettingsvergoeding aanrekenen.
3)Je kan eventueel nog een afspraak maken met de verhuurder als de woning nog een tijdje leegstaat of dat je de sleutels van de brievenbus nog even mag gebruiken voor post die nog op uw oud adres toekomt.
4) Kopie volstaat, wel controleren ofdat de kopie correct gemaakt is en goed functioneert.

Turaki

#3 , 23 mei 2014 14:09

1) Uitgaande PB mag wanneer u wil, maar het is voor u van belang dat dit ten laatste bij uw vertrek gebeurt (om te vermijden dat malafide verhuurders nog schade maken en deze op u willen verhalen), en voor de verhuurder is het van belang om dit zo kort mogelijk voor het vertrek van zijn huurders te doen (om te vermijden dat malafide huurders nog schade veroorzaken en deze niet willen vergoeden). Het kan dus nog perfect na uw vertrek, of een tijdje ervoor.
2) Ze kunnen u niet verplichten om een schilder te betalen, of zelfs de muur te schilderen. U moet enkel de waardevermindering vergoeden, rekening houdend met de slijtage. Om een voorbeeld te geven, na 9 jaar mag u ervan uitgaan dat de verf afgeleefd is, en kan u niet verplicht worden om de muur volledig te schilderen, of zelfs maar hiervoor een vergoeding te betalen. Ga bij de PB ook nog niet akkoord met eventuele kosten, maar enkel met de beschrijving. Over de beschrijving van de toestand is er zelden discussie, over de kosten vaak wel.
3)Opname meterstanden (met standaarddocumenten best), bewijs van afgifte sleutels, en een correcte PB.
4)U moet enkel evenveel sleutels teruggeven als u gekregen heeft, hoe u aan die sleutels komt maakt niet uit.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mei 2014 14:14

En niet vergeten de eindmeterstanden ZELF door te geven aan de maatschappij. Dit ongeacht of de verhuurder zegt dat hij de eindstanden wel zal binnenbrengen.

amadeus
Topic Starter

#5 , 23 mei 2014 15:37

2) Ze kunnen u niet verplichten om een schilder te betalen, of zelfs de muur te schilderen. U moet enkel de waardevermindering vergoeden, rekening houdend met de slijtage. Om een voorbeeld te geven, na 9 jaar mag u ervan uitgaan dat de verf afgeleefd is, en kan u niet verplicht worden om de muur volledig te schilderen, of zelfs maar hiervoor een vergoeding te betalen. Ga bij de PB ook nog niet akkoord met eventuele kosten, maar enkel met de beschrijving. Over de beschrijving van de toestand is er zelden discussie, over de kosten vaak wel.

4)U moet enkel evenveel sleutels teruggeven als u gekregen heeft, hoe u aan die sleutels komt maakt niet uit.
Nog een vraag ivm punt 2 en 4:
2) Verhuurders kunnen wel eisen het pand terug in oorspronkelijke staat te zien dacht ik? Er is een muur die wit is die vroeger grijs/groen was. Stel dat op de plaatsbeschrijving (welke een immokantoor doet die lastig kan zijn) als klacht wordt geschreven dat deze niet in de oorspronkelijke kleur is, kan ik deze dan alsnog schilderen? Of vraag ik best vooraf schriftelijk akkoord van de verhuurder dat deze akkoord is met de kleuren op de muren (normaal gezien moest ik dit al gevraagd hebben maar was dit vergeten 3 jaar geleden). Ik wil er ook op wijzen dat de muren nu in betere staat zijn dan bij de ingaande plaatsbeschrijving die aangeeft dat er vegen en putten in de muren zaten, dus enkel de kleur is anders.

4) Wij hebben een formulier die elk type sleutel goed beschrijft (met sleutel nummer enz erop). Dit is door huurder en verhuurder ondertekend. Kunnen ze dus niet klagen dat ik niet exact dezelfde sleutel teruggeef zoals op het formulier?

En een bijkomende vraag bij punt 3: Moet ik bij het maken van een uitgaande plaatsbeschrijving en afgeven sleutels ook al schriftelijk akkoord hebben dat ik de huurwaarborg terugkrijg? Of hoe zorg ik ervoor dat ik mijn huurwaarborg (volledig of deels door kosten) terugkrijg?

Bedankt iedereen!

KJ86

#6 , 23 mei 2014 16:04

Je kan best akkoord vragen aan de verhuurder om de muur te schilderen, als hij niet akkoord is kan je het nog altijd schilderen in de originele verf voor de sleuteloverdracht. Het is niet alleen de kleur die hetzelfde moet zijn maar ook de kwaliteit van de verfwerken (de ene verf is de andere niet). Je staat sterker in uw schoenen als je de toestemming van de verhuurder hebt.

Je bent de sleutel kwijt, dus dezelfde sleutel teruggeven is onmogelijk. Als je een kopie van dezelfde kwaliteit als het origineel afgeeft, is dit voldoende.

Vandebos

#7 , 23 mei 2014 16:31

2) Neen ze kunnen dit niet eisen. Wel kunnen ze een schadevergoeding eisen die in hun ogen overeenkomt met de waardevermindering, met uitsluiting van slijtage, die het pand tijdens uw verblijf erin heeft opgelopen. U kan deze muur alsnog terug schilderen in de originele kleur..

Terug naar “Huren”