Dat zou zo wel eens kunnen, het is een gebouw van midden de jaren '60. Er is geen aarding aanwezig, dus ik vraag me af of het wel veilig is daar een elektrisch fornuis op aan te sluiten, maar soit, da's geen vraag voor dit forum...mogelijks zal ook de elektrische installatie moeten worden aangepas door de vehuurder
hoe oud is het gebouw
Dat zou fijn geweest zijn.. "Verhuurder zal dus de mogelijkheid moeten geven om een elektrisch fornuis in gebruik te nemen." Mag ik daaruit concluderen dat ik zou mogen verwachten dat de verhuurder bijdraagt in de kosten...?de eigenaar had u al in oktober 2013 in kennis moeten stellen.
Gezien deze maatregel iedereen in het gebouw aanbelangt had deze zeker moeten gecommuniceerd worden op oa het infobord.
Verhuurder zal dus de mogelijkheid moeten geven om een elektrisch fornuis in gebruik te nemen.
Hoe u dat zal moeten afdwingen kan Vandebos misschien eens uitleggen.
Bedankt, ik had er nog nooit van gehoord.. Enig idee of ik iets af te dwingen heb, zoals vermeld door Franciscus..?Dat kan. In steeds meer en meer flatgebouwen wordt gas gewoon verboden vanwege het risico dat deze brandstof met zich meebrengt.
De toestellen moeten idd niet aanwezig zijn en k volg u dat een elektrische aansluiting er niet moet zijn als andere mogelijkheden voorhanden zijn (gasaansluiting, gasflessen, ...). Als evenwel de verhuurder beslist (via de vme) om de gas af te sluiten dan lijkt het mij logisch dat de eigenaar electriciteit voorziet.In principe moet de verhuurder geen aansluiting voor een elektrisch kookvuur voorzien. De verhuurder heeft het appartement verhuurd zonder toestellen. Dit mag, aangezien de minimum kwaliteitsvereisten voor een woning stellen dat een gootsteen voldoende is in een keuken (andere toestellen zijn niet verplicht).
Klopt. Hij is er immers aan gehouden niets aan de toestand van de flat te veranderen tijdens de looptijd van het contract. Het laten annuleren van een nutsvoorziening aanwezing bij de aanvang van het contract, zelfs indien door een beslissing van derden, zal dienen opgevangen te worden zodat de gelijkwaardigheid van het aangegane contract bewaard blijft.Maar verhuurder kan ook niets wijzigen er is gas en plots niet meer .... dus moet er een alternatief worden aangeboden.
Ik vind het niet zo simpel. De verhuurder zou kunnen argumenteren dat de huurder de toestemming nodig had om de gaskraan aan te sluiten. Of dat er nu al dan niet gas zit op een afgedopte gaskraan verandert niets aan de voorwaarden waaraan het appartement verhuurd is.Klopt. Hij is er immers aan gehouden niets aan de toestand van de flat te veranderen tijdens de looptijd van het contract. Het laten annuleren van een nutsvoorziening aanwezing bij de aanvang van het contract, zelfs indien door een beslissing van derden, zal dienen opgevangen te worden zodat de gelijkwaardigheid van het aangegane contract bewaard blijft.
Het afschaffen van een centrale nutsvoorziening valt onder art 1723 BW. Het afschaffen hiervan leidt tot een inbreuk op art 1719 3° BW die op te lossen valt door de verhuurder te wijzen op zijn bij dwingend recht vastgelegde plicht vervat in art 1719 2° BW.Art. 1723 BW. De verhuurder mag gedurende de huurtijd de gedaante van het verhuurde goed niet veranderen.
Art. 1719 BW. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1° Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2° Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3° De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.
Als de nodige electrische voorzieningen in de flat aanwezig waren om een electrisch kookfornuis toe te laten, dan was het ander verhaal.Art. 1754. Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen :
Aan haarden, haardplaten, lijsten en mantels van schoorstenen;
Aan de bepleistering van de muren van appartementen en andere woonplaatsen, onderaan tot op een meter hoogte;
Aan vloerstenen en tegels van kamers, wanneer er slechts enkele gebroken zijn;
Aan ruiten, tenzij die gebroken zijn door hagel of andere buitengewone en door overmacht veroorzaakte voorvallen waarvoor de huurder niet aansprakelijk is;
Aan deuren, vensterramen, planken dienende tot afschutting of tot sluiting van winkels, hengsels, grendels en sloten.
Art. 1755. Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.
Ik vind het niet zo simpel. De verhuurder zou kunnen argumenteren dat de huurder de toestemming nodig had om de gaskraan aan te sluiten. Of dat er nu al dan niet gas zit op een afgedopte gaskraan verandert niets aan de voorwaarden waaraan het appartement verhuurd is.Klopt. Hij is er immers aan gehouden niets aan de toestand van de flat te veranderen tijdens de looptijd van het contract. Het laten annuleren van een nutsvoorziening aanwezing bij de aanvang van het contract, zelfs indien door een beslissing van derden, zal dienen opgevangen te worden zodat de gelijkwaardigheid van het aangegane contract bewaard blijft.
Als de huurder toestemming had om de gasinstallatie te wijzigen door het fornuis aan te sluiten, moet de verhuurder een alternatief aanbieden.
Als de huurder geen toestemming had en op eigen initiatief het fornuis heeft aangesloten, zal het van de goodwill van de verhuurder afhangen. De verhuurder kan immers niet weten dat de gasinstallatie nog in gebruik is want zonder zijn toestemming mag de huurder geen wijzigingen aanbrengen.