Verzet bij verstekvonnis

debbieV
Topic Starter

Verzet bij verstekvonnis

#1 , 24 mei 2014 07:51

Beste,,

Op 28 maart zijn we naar het vredegerecht geweest voor onze huurster. Het verhaal gaat als volgt:
Zij heeft een geregistreerd huurcontract van 9 jaar. Zij betaalt geen huur sinds dat wij de eigenaars zijn van het huis . Wij hebben het gekocht op 28 januari en hebben haar , haar opzeg gegeven met ingang van 1 februari. Alles is volgens de wettelijke regels aan haar bezorgt, dus via gewone post en aangetekend. Een opzegt termijn van 6 maand. Na 2 maand geen huur te hebben ontvangen. Hebben wij haar in gebreke gesteld. En daarna hebben we een verzoekschrift ingediend met als gevolg dat de zaak dus voorkwam op 28 maart. Zij was niet aanwezig op de zitting en is dus met verstek veroordeeld tot de betaling van de achterstallige huur, wederverhuringsvergoeding van 3 maand, bezettingsvergoeding van 20 euro per dag en de ontbinding van het huurcontract lastens haar. Haar verzet termijn liep normaal nu woensdag 28 mei af. Maar zoals te verwachten heeft ze gisteren verzet aangetekend. Wij schrokken ons echter rot als we de dagvaarding lazen. Nu beweerd zij dat wij in fout zijn.
1. Zij heeft geen kennis van wie de nieuwe eigenaars zijn
2. Zij heeft geen brieven gehad, want de vorige eigenares zou die uit haar brievenbus gehaald hebben. Zelfs geen uitnodiging voor de zitting.
3. Het huis is in slechte staat en zij zou het onbewoonbaar willen verklaren wegens vochtproblematiek en vandaar een vermindering van huur willen. Zij zou het zelfs onbewoonbaar willen verklaren. Zij heeft foto's bijgevoegd.
4. Zij zou met de vorige eigenares overeengekomen zijn om geen huur te betalen tot er herstellingen waren verricht
5. De ontbinding van het contract zou lastens ons zijn

Het is dus echter als volgt:
1. Wij hebben bewijzen van de niet afgehaalde aangetekende zendingen
2. Wij hebben telefoonfacturen waarop we met haar hebben gebeld. De vorige eigenares is in de 70 jaar en slecht te been, het zou ons verbazen als die vrouw elke dag heeft staan wachten op die brieven om ze uit haar brievenbus te gaan halen. En waarom dan ook?
3. Wij hebben foto's van de plaatsbeschrijving en hierop is niets te zien van vocht of schade. Het komt door haar dat het huis totaal nooit is onderhouden en er dus veel schade is. Er zijn recentelijk herstellingen uitgevoerd aan het dak waar ook bewijzen van zijn. (Door de vorige eigenares) Tevens heeft zij nooit de vorige eigenares in gebreke gesteld voor problemen met het huis. Zij is daarentegen wel 2 maal naar het vredegerecht moeten gaan voor verhindering van de verkoop en huurachterstal.
4. De vorige eigenares weet hier niets van en hier staat niets van op papier.
5. Wij hebben het huis gekocht om te renoveren met als gevolg dat het grootste deel gesloopt word.

Nu mijn vragen:
1. Kan zij ons iets maken met haar argumenten? (Wij hebben een advocaat en zij blijkbaar niet volgens haar deurwaarder)
2. Wat als het 6 juni voor komt en wij krijgen gelijk. Wanneer word zij dan effectief uit huis gezet?
3. Kan zij daarna nog op een of andere manier terug in beroep gaan na uitspraak op 6 juni?
4. Hoe komt het dat dit soort dingen zomaar kan in België met mensen die eerlijk hun brood verdienen en hun burgerplicht doen? Wij hebben totaal geen rechten tegen over haar. Wij hebben bijna 5 maand nog geen cent gezien en hebben er alleen maar geld bij in gepompt, denk dan maar aan deurwaarderscommissie, rolrecht, advocaat en wie weet nog een voorschot op de uithuiszetting! Dat kan toch alleen maar in België.

Bedankt alvast om te reageren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mei 2014 10:40

Wij hebben totaal geen rechten tegen over haar.
Welke rechten mist u?

debbieV
Topic Starter

#3 , 24 mei 2014 11:18

Vind u het normaal dat mensen maanden gratis verblijven op andersmans eigendom? Dat ze dan nog 6 maand opzeg krijgen? Dat ze nog verzet kunnen aantekenen? Dat wij moeten opdraaien voor het voorschot van de deurwaarder om haar inboedel met haar buiten te zetten? Waarschijnlijk na het vonnis gaan we het geld nooit nog te zien krijgen! Of misschien 50 euro de maand. Dat zij mij en mijn gezin mag bedreigen? En als of dat nog niet genoeg was zouden wij haar nog moeten betalen? Leven wij in sprookjesland ofzo?

Reclame

sloeberken

#4 , 24 mei 2014 11:29

U moet zeker vragen dat de vrederechter het vonnis uitvoerbaar te verklaren bij voorraad, anders als zij beroep aantekent kun je haar niet buitenzetten.
Word een plaag voor verhuurders dat zovele hun huur niet of nauwelijks betalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen

#5 , 24 mei 2014 13:31

Vind u het normaal dat mensen maanden gratis verblijven op andersmans eigendom? Ik lees nergens dat de rechter zegt dat de huurder maanden gratis mag verblijven

Dat ze dan nog 6 maand opzeg krijgen? Ook dat lees ik nergens

Dat ze nog verzet kunnen aantekenen? Dat vind ik normaal. Er zijn honderden redenen waarom iemand niet verschijnt of kan verschijnen op een zitting. Het verzet is in ons recht een algemeen aanvaard rechtsmiddel.

Dat wij moeten opdraaien voor het voorschot van de deurwaarder om haar inboedel met haar buiten te zetten? En wie wil u dan dat die kosten betaalt? De belastingbetaler? Dus ik?

En als of dat nog niet genoeg was zouden wij haar nog moeten betalen? Heeft de rechter gezegd dat u haar moet betalen?

debbieV
Topic Starter

#6 , 24 mei 2014 16:15

Een huurder is een bloedzuiger (niet allemaal maar de meeste) wij hebben jaren gehuurd en elke maand stond de huur op dezelfde dag op de verhuurder zijn rekening zoals elke burger ter goeder trouw. Maar dan heb je dat soort dat wilt profiteren van de mensen!

1 ik ken genoeg verhuurders die hun centen nooit gezien hebben omdat de huurder niet solvabel bleek te zijn, dus dan zijn ze maanden gratis gehuisvest

2 onze huurder had tijdens de verkoop 2 jaar om op te krassen, maar dat was niet genoeg. Omdat wij de woning werkelijk en persoonlijk gaan betrekken, krijgt mevrouw nog eens 6 maanden opzeg

3 verzet aantekenen terwijl je al een uitnodiging hebt gehad om de eerste keer te verschijnen, wij moeten voor haar omdat ze niet betaald daar ook allebei verlof voor nemen op het werk. Waarom lukt ons het dan wel?

4 zoals ik al zei het voorschot komt uit onze zak om haar buiten te zetten, als ze niet solvabel is zien wij geen cent en zijn we alleen veel geld kwijt
Ik heb mijn verhuis ook zelf betaald dus het is maar normaal dat zij daar voor betaald!

5 in haar dagvaarding eist zij van ons geld terwijl zij ons al maanden uitzuigt.

U vind dat allemaal normaal dan scorpion, dat ik het OCMW moet spelen voor mevrouw. Ik ben benieuwd of u iemand gratis in uw eigendom zou laten wonen en uw familie met de dood zou laten bedreigen door zo een rat!! Idd als het u overkomt denkt u er vast en zeker anders over! Ik weet niet van welke wereld u komt hoor... Gelieve enkel serieuze mensen te laten reageren, die kunnen mee praten over de situatie!

Franciscus

#7 , 24 mei 2014 18:12

Als dame strafbare bedreigingen heeft geuit op de door de wet vereiste wijze zal u daar aangifte van moeten doen.
Er zijn nu eenmaal en gelukkig maar rechten en regels waar iedereen zich moet aan houden.
Er is een huurcontract.
U zegt op
Huurder betaal niet => dan na een AS naar de rechtbank.
Inderdaad men ka niet komen opdagen en dan is er een verstek waar verzet kan tegen aangetekend worden.
Na een veroordeling kan men nog in beroep gaan ...
Dat zijn nu eenmaal onze rechtsregels.
Mocht de huurders eigendom/inkomen hebben dan kan u daar eventueel bewarend beslag laten op leggen.

debbieV
Topic Starter

#8 , 24 mei 2014 18:24

Ja inderdaad Franciscus zo is het gegaan, dat we nu aan het verzet zitten. En de melding bij de politie is toen onmiddellijk vastgelegd.

Franciscus

#9 , 24 mei 2014 18:53

En een zaak kan inderdaad verschillende jaren duren ...heb er ook privé wel wat ervaring mee.
Professioneel zei ik steeds tegen de cliënten dat het vier tot vijf jaar kon duren alvorens een zaak definitief opgelost kon zijn ... en dat er steeds tactisch en strategisch moet gewerkt worden stap voor stap.
En dat is soms moeilijk te begrijpen.
Als vb een correctionele rechtszaak waarin een advocaat van de verweerder zegt dat het te laat is om nu nog te pleiten ...beaamt door de voorzitter .... wanneer kan het dan wel .... binnen 6 weken op donderdag X. Iedereen akkoord ...en dat terwijl iedereen wist dat die advocaat ook parlementair was en dus die dag in parlement was.
6 weken later een advocaat van zijn kantoor die weer uitstel vroeg wegens afwezigheid van confrator gezien hij geroepen was om zijn plicht (stemmen) in het parlement te voldoen.... zaak ineens uitgesteld tot oktober gezien aankomend gerechtelijk verlof enz... en zo waren we ineens een maand of 6 verder.
Op de uiteindelijke zitting waren de verweerders er niet dus werd het een verstekvonnis.
enz enz
Achteraf is een van beiden nog in beroep gegaan...

debbieV
Topic Starter

#10 , 24 mei 2014 19:16

Oei dat geeft me geen goede moed...

debbieV
Topic Starter

#11 , 24 mei 2014 19:18

Klopt dat dan niet dat je kan vragen voor een vonnis bij voorraad uitvoerbaar te laten verklaren zodat er geen beroep kan aangetekend worden?

Franciscus

#12 , 24 mei 2014 19:22

Neen dat klopt niet een vonnis bij voorraad aanvragen kan wel en u kan laten uitvoeren maar als daarna in het beroep tegenpartij toch gelijk zou krijgen hebt u een berg kosten te betalen.
Beroep is STEEDS mogelijk als het aan de wettelijke voorwaarden voldoet.

Terug naar “Huren”