Hallo iedereen,
Basisgegevens:
Type huurcontract: korte duur (3 jaar)
Begindatum: 01/09/2012
Resultaat onderlinge overeenkomst: Opzegvergoeding van 3 maanden huur
Huurder: Op één naam, die van mijn vriendin
Domicilie: Neen
Door verschillende omstandigheden willen wij ruimer gaan wonen en ons huidige appartement vervroegd verlaten. De verhuurster liet ons onder geen enkele voorwaarde uit ons appartement vertrekken maar na lang palaveren zijn we uiteindelijk toch zo ver gekomen dat we het pand kunnen verlaten mits het betalen van een opzegvergoeding van 3 maanden huur. Indien u de media gevolgd heeft weet u waarschijnlijk dat een koppel tachtigers veroordeeld is omdat ze onder andere kinderen die op straat spelen terroriseerden? Onze verhuurster is 86 jaar (helaas nog vrij kwiek), woont zelf op de gelijkvloers, komt nooit buiten tenzij om haar gal te spuwen en heeft een karakter dat 100% gelijk is aan dat van het veroordeelde koppel en maakt het ons nu al een jaar een hel om daar te wonen. Mijn vriendin en ik zijn ruim denkend, respectvol, verdraagzaam en zorgzaam voor het appartement en onze omgeving. We hebben allebei een universitaire studie gedaan en hebben zin voor verantwoordelijkheid.
Ik heb zelf een grondige fiscaalrechtelijke basiskennis en ik weet dat ik in principe gelukkig mag zijn dat de overeenkomst van korte duur wederzijds is opgezegd. Wij werken echter beiden nog niet lang, dus 3 maanden huur komt neer op ongeveer één maandloon. Voor jonge starters is dit een aanzienlijk bedrag dus probeer ik nog steeds de best mogelijke uitkomst te vinden, en stootte op dit artikel in ons huurcontract:
art. 19: woonstkeuze - burgerlijke stand
Zowel voor de duur van deze overeenkomst als voor de gevolgen van de overeenkomst nadien, kiest de huurder woonst in het gehuurde goed, tenzij hij bij vertrek aan de verhuurder een nieuwe woonst betekent, die verplicht in België dient te zijn. Ingeval de burgerlijke stand van de huurder verandert, is hij verplicht zonder verwijl de verhuurder in kennis te stellen en hem een kopie van het desgevallend huwelijkscontract of het contract van wettelijke samenleving te bezorgen
Wat betekent deze passage concreet? Wij hebben al een nieuwe woonst en zijn van plan om een contract van wettelijke samenwoning te ondertekenen. Het is mij onduidelijk wat die "tenzij" betekent: als wij ondertussen een nieuwe woonst kunnen betekenen en een contract van samenwoning kunnen voorleggen, geeft dit ons een soort van "vrijgeleide" om zonder opzegvergoeding te verhuizen? De kans lijkt me klein, maar u begrijpt dat ik elke mogelijkheid probeer aan te spreken.
Ik kan in elk geval meedelen dat iedere vorm van dialoog verder uitgesloten is. Zelfs het vrijgeven van onze waarborg zal vermoedelijk een procedureslag worden, maar goed dat zijn zorgen voor over 2 maanden.
Indien jullie meer informatie wensen of nog andere tips kunnen meegeven, reageer gerust.
Ik dank jullie alvast voor de interesse om dit te lezen.
A.