Dringend een advies nodig: opzegging van een huurovereenkoms

kerkus
Topic Starter

Dringend een advies nodig: opzegging van een huurovereenkoms

#1 , 27 mei 2014 18:12

Dringend een advies nodig: opzegging van een huurovereenkomst.

Mijn situatie:

Op 20.05.2014 heb ik een jaarhuurcontract (vanaf 01.06.2014 tot 31.05.2015) getekend voor een appartement in West-Vlaanderen.
Volgens dit contract betaalde ik een huurwaarborg (één maandhuurgeld) en de eerste huurmaand in contanten op de dag van het tekenen van dit contract.

Om mijn persoonlijke redenen wil ik nu dit contract opzeggen.

Hieronder vindt u de belangrijke clausules van dit contract:

3. Duur
Huurovereenkomst met een duurtijd gelijk aan of minder dan 3 jaar
De huurovereenkomst wordt afgesloten voor een duur van één jaar die ingaat op 01.06.2014 (zijnde de begindatum) om te eindigen op 31.05.2015 (zijnde de einddatum).

4. Huurprijs
Onderhavige verhuring wordt toegestaan en aanvaard tegen de maandelijkse huurprijs van 500,00 EUR (vijfhonderd euro nul cents), op voorhand betaalbaar en uiterlijk op de laatste werkdag, die de 1ste van elke maand voorafgaat. De eerste maandelijkse huurprijs (van 01.06.2014 tot en met 30.06.2014) van de verhuring betaalt de Huurder in contanten op voorhand op de dag van het tekenen van deze overeenkomst. Er wordt door partijen overeengekomen, dat het OCMW, waarvan de Huurder afhangt, de volgende maandelijkse huurprijzen rechtstreeks zal betalen op de rekening van de Verhuurder, en dat het OCMW hiertoe van de Huurder de toestemming en opdracht krijgt. Behoudens een schriftelijk betekend tegenbericht aan de Huurder, zal de huurprijs betaald worden door overschrijving op rekeningnummer …………………. op naam van ………………………...

7. Waarborg
De Huurder overhandigt aan de Verhuurder een som in contanten die overeenkomt met hoogstens 1 maand huurgeld (500,00 euro – vijfhonderdenvijftig euro nul cents). Deze laatste verbind zich ertoe deze som terug te geven, na aftrek van de eventueel verschuldigde bedragen, binnen de 8 dagen na een ondertekend akkoord tussen de partijen, of na het besluit van een Rechtbank of na het advies van een deskundige, aangewezen door de Rechtbank of door de partijen.

19. Opzegging
In geval van opzegging van de onderhavige overeenkomst door de schuld van de Huurder, moet deze laatste een verbrekingsvergoeding betalen aan de Verhuurder, die overeenstemt met één maand huur.

Ik heb de verhuurder over die stopzetting mondeling al geïnformeerd op 26.05.2014.
De verhuurder weigert (mondeling) de huurwaarborg en de eerste maand van de huur mij terug te betalen.

Welke kansen heb ik nog om mijn waarborg en de eerste huurmaandgeld terug te krijgen als ik naar de rechter zal gaan?

Kan iemand mij een advies geven?

Gr

Kerkus

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mei 2014 18:34

Het contract is getekend.
Staat in het contract een mogelijkheid om dit op te zeggen, want normaal kan een contract van korte duur niet worden opgezegd.
Dus in principe dient u de volledige periode te betalen.

Of u moet een akkoord bereiken met de verhuurder meestal opzegperiode en schadevergoeding.
Indien geen akkoord zal het de rechter zijn die beslist ...

In dit geval is blijkbaar ook nog het OCMW partij - tussenkomende voor u.

kerkus
Topic Starter

#3 , 27 mei 2014 18:49

Bedankt voor uw antwoord.

Wat de opzegging betreft staat in het contract volgende:

"19. Opzegging
In geval van opzegging van de onderhavige overeenkomst door de schuld van de Huurder, moet deze laatste een verbrekingsvergoeding betalen aan de Verhuurder, die overeenstemt met één maand huur."

Ja, het contract is getekend op 20.05.2014 maar is van kracht vanaf 01.06.2014.

Dat staat in het contract:
"De huurovereenkomst zal in kracht vanaf 01.06.2014 gebracht worden tot en met 31.05.2015."

Betekent dat niet dat dit contract alleen vanaf 01.06.2014 geldig zal worden?
En als ik nu voor 01.06.2014 een aangetekende zending naar de verhuurder zal doorsturen kan ik dit contract stopzetten?

Reclame

Paul Huurder

#4 , 27 mei 2014 18:51

Neen, een contract is geldig VANAF het ondertekend is.
Indien dit rechtbank wordt, zal u in het ongelijk gesteld worden.
Vriendelijke groeten,

Vandebos

#5 , 27 mei 2014 18:56

Opzeg --> altijd schriftelijk en aangetekend.

punt 19 heeft betrekking op wanneer door wanbetaling van rechtswege het contract verbroken zou worden.

In theorie kan met een contract van bepaalde duur de verhuurder eisen dat men ofwel het contract uitdoet of wel er een schadevergoeding wordt betaald equivalent aan de maanden huur die het contract nog loopt; de opzet van een contract van bepaalde duur is immers aan alle partijen de absolute garantie te bieden dat de ene de andere NIET kan opzeggen.
In praktijk wordt bij een geding doorgaans de regeling opgenomen in art 3§5 voor de opzeg van een negenjarig contract gedurende de eerste drie jaar gehanteerd. In uw geval komt dat erop neer dat de verhuurder gerechtigd zou zijn een opzeg van 3 maand én een schadevergoeding van drie maand te eisen (het is mogelijk dat de vrederechter rekening houdt met art 19 en he gedeelte schadevergoeding beperkt tot één maand.). In het beste geval komt u er dan van af met het equivalent van 4 maanden huur, de gerechtskosten, RPV en betekening gerechtsdeurwaarder aan uw been.
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
mijn persoonlijk advies: akkoord gaan met de twee maand minnelijke schikking en de volgende keer voorzichtiger zijn alvorens een huurcontract te tekenen.

kerkus
Topic Starter

#6 , 27 mei 2014 19:23

Oops, slecht nieuws. :(

En wat zal met mijn huurwaarborg gebeuren?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 mei 2014 19:40

Normaal zal die terugbetaald worden of vrijgegeven aan verhuurder als onderdeel van de schadevergoeding.
Is het OCMW akkoord dat u het contract zou verbreken?
U krijgt steun en dan zegt u op ... hou er rekening mee dat u tgo OCMW een goede argumentatie moet hebben.

Een contract tekenen eender welk heeft zijn gevolgen dus in het vervolg steeds goed lezen en op voorhand vragen wat alles betekend in de tekst.

kerkus
Topic Starter

#8 , 27 mei 2014 19:59

Oh my god! I'm f*d. :(

Bedankt voor iedereen voor die adviezen.

Misschien heeft iemaand nog andere opmerkingen/toevoegingen?

sloeberken

#9 , 27 mei 2014 20:14

Een contract tekenen verbind u aan wat je getekend hebt. Opzeggen is uzelf in de problemen brengen, je moet toch een woning hebben.
Niet meewerken met het OCMW is de slechtste oplossing die je kunt bedenken.

Heb zo het buikgevoel dat het OCMW die waarborg en maand huur betaald heeft, dit kan toch niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

kerkus
Topic Starter

#10 , 27 mei 2014 20:35

nee, de waarborg en maand huur betaald ik zelf in cash van mijn "pocket".

Vandebos

#11 , 27 mei 2014 21:34

Neem contact op met de verhuurder en kijk voor 01/06 of hij bereid is het huurcontract te annuleren in ruil voor de huurwaarborg en de eerste maand huur. Indien dit het geval is zet je dat in twee exemplaren op papier in de zin van:
stad, datum

Naam, adres eigenaar

Naam, adres uzelf

Verbreking huurovereenkomst.

Bij deze komen op dd/mm/jjjj x, eigenaar van het pand gelegen te, adres pand dat je huurt, en y, huurder van vermeld pand overeen dat de huurovereenkomst voor dit pand vanaf 01/06/2014 verbroken wordt. Y verklaart zich akkoord dat x bij wijze van schadevergoeding de huurwaarborg en de reeds betaalde huur voor de maand juni 2014 mag behouden. X bevestigt bij deze af te zien van verdere vorderingen.

Opgemaakt in twee exemplaren te, stad op dd/mm/jjjj in twee exemplaren waarvan een voor x en een voor y. Beiden ondertekenen ieder exemplaar voorafgegaan door de tekst "gelezen en goedgekeurd"

Handtekening x 'met tekst'

Handtekening y 'met tekst'
Dat zal de goedkoopste wijze zijn om met de minste blaren op het gat hier uit te geraken.

kerkus
Topic Starter

#12 , 28 mei 2014 21:55

Ja......

Vandaag had ik een gesprek met de verhuurder.
Hij wilt nog 4 manden compensatie voor zijn "troubles" boven die 2 manden huurprijs die ik al betaald had. Totaal 3000 euro. :(....

Wat zijn jullie suggesties voor mij in dit geval?

Naar de rechter gaan of de verbreking van de huurovereenkomst tekenen en nog 2k eur te betalen?

kerkus
Topic Starter

#13 , 29 mei 2014 08:26

Heeft iemand adviezen? Please, please, please :)

sloeberken

#14 , 29 mei 2014 08:55

Er is daar weinig advies voor, ofwel betaal je ofwel betwist je het en zal de vrederechter beslissen. Als ik u was onderhandelde ik nog eens met verhuurder, want 3000 euro is iets wat de vrederechter waarschijnlijk niet zal toekennen, denk max 3 maand in totaal.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#15 , 29 mei 2014 10:47

Voor vrederechter brengen en op redelijkheid hopen. Zoals reeds eerder aangehaald, volgens de letter van de wet kan hij dit vragen.

Terug naar “Huren”