Opzeg, vredegerecht, vraagjes.

Elvaril
Topic Starter
Berichten: 42

Opzeg, vredegerecht, vraagjes.

#1 , 08 jun 2014 13:34

Hoi hoi, alvorens mijn uitgebreid probleem te posten, wil ik jullie al bedanken om het te lezen.
Ik ga in puntjes werken, voor de gemakkelijkheid, sommige punten zijn ter verduidelijking, andere hebben een vraag.

Wij (mijn partner en ik) huren sinds 1 september 2009 een appartement in Gent. Het appartement bestaat uit een keuken, een ruimte living, twee slaapkamers, een badkamer met ligbad, een apart toilet, twee berghokjes, een terrasje en een garage. Dit huurcontract (3-6-9) werd ondertekend in augustus 2009 en is geregistreerd.
De huisbaas is woonachtig te Schoten.

1) Ondertekening
Het appartement is groot, goed gelegen, maar is slecht geïsoleerd, heeft enkel glas en een beperkte keuken zonder toestellen.
De huurprijs was 500 euro, maar bij ondertekening van het contract heeft hij de huurprijs opgetrokken tot 530 euro (en 20 euro voor de garage) omdat hij dubbel glas zou plaatsen. Deze belofte deed hij mondeling.
Vijf jaar later is er nog steeds geen dubbel glas.

2) Keuken
De keuken bestond uit één spoelbak, één kast daaronder, één hangende kast en één kastje met drie stroeve schuifjes.
Omdat dit absoluut niet voldoende was voor ons, hebben we een investering gedaan van 200 euro en staat er nu een volwaardige keuken (vijf staande kasten met deuren, twee staande kasten met schuiven en zes hangende kasten, alsook een nieuwe spoelbak, een werkblad dat de volledige staande kasten overkoepelt en plinten voor de afwerking).
Er is geen mogelijkheid tot dampkap.
Vraag 1: kunnen wij deze investering (deels) van de huisbaas terugvorderen?
Vraag 2: indien niet, kunnen wij deze keuken terug meenemen?

3) Betegeling
Quasi het hele appartement (twee slaapkamers, living, hal, bergruimte, gang) is betegeld met Colovinyl tegels.
Een beetje research leert me dat Colovinyl uit 2 tot 5 procent asbest bestaat. Deze tegels werden voornamelijk gebruikt in keukens en badkamers. Volgens wat ik gelezen heb, moesten dergelijke tegens in 1987 verwijdert worden.
In ons appartementje ligt het dus overal, behalve in de plaatsen waar het vochtig is/kan zijn.
Het gebouw is van de jaren '60, de tegels ook.
De tegels komen los omdat de lijm (speciale lijm voor Colovinyl-tegels waar ook 1 tot 3 procent asbest in zit) volledig opgedroogd is. De huisbaas verwijt ons (o.a. bij een eerste bezoek aan het vredegerecht begin dit jaar) dat wij met te veel water kuisen. Bij eerdere bezoeken (inspecties?) zei hij ons dat we met white spirit moesten kuisen.
Vraag 1: Hoe kunnen wij zeker zijn dat de huisbaas geen bedrag van de huurwaarborg afhoudt voor de eventuele herstelling hiervan?
Vraag 2: Is er een wettekst die bepaalt dat dergelijke asbesthoudende tegels verwijderd moesten worden, zodat wij dit kunnen aanhalen?

4) Gebarsten ruit
In 2012 stelden we een barstje vast in de ruit van de kleine slaapkamer (gelegen aan de achterzijde van het gebouw). In een telefoontje met de huisbaas zei hij dat hij iemand (zijn schoonzus) zou sturen om eens te komen kijken, maar dat het de moeite niet was om dit te laten herstellen door de verzekering omdat er toch dubbel glas ging komen.
De schoonzus in kwestie is nooit komen kijken (ondanks dat ze slechts om de hoek woont).
Het barstje is ondertussen uitgegroeid tot een barst die de volledige hoogte van de raam beslaat en heeft ook enkele vertakkingen.
Vraag 1: Hoe kunnen wij bewijzen dat de barst er niet door onze schuld kwam (we vermoeden, verzakking van het gebouw, o.a. de beerput komt omhoog ofwel van warmteverschil)?
Vraag 2: Hoe kunnen wij er zeker van zijn dat de huisbaas geen bedrag van de huurwaarborg zal afhouden voor de eventuele herstelling?

5) Enkel glas in ijzeren frames
De ramen zijn enkel glas en zitten in ijzeren frames. Gedurende de vijf jaar dat we het appartement al huren heeft hij op meerdere momenten, enkel mondeling, beloofd dubbel glas te installeren.
Aan deze ramen ontstaat, op de ijzeren frames, schimmelvorming.
Foto's hiervan hebben we voorgelegd bij de vrederechter. De vrederechter vroeg de huisbaas hoe dit kwam. Zijn antwoord was dat wij, als huurders, niet voldoende verluchten. We verluchten bijna continu en de raamframes kuisen we ook bijna continu.

6) Parlofoon & bel
Sinds de intrede in het appartement werkte de bel, maar stond die veel te luid. De parlofoon werkte helemaal niet. Tal van brieven haalden niets uit tot we, begin dit jaar, dreigden met het indexsupplement niet te betalen tot de gevraagde herstellingswerken uitgevoerd waren. Nog geen twee dagen later kregen we telefoon van de technieker die dit in orde zou brengen. De afspraak werd gemaakt, maar liep weer uit de hand. Een maand later hadden we nog steeds geen parlofoon en zijn we naar de vrederechter getrokken. De dag voor de afspraak bij de vrederechter kwam de technieker weer langs en werd de parlofoon hersteld.

7) Extra kosten
Naast de huur zijn er nog extra kosten voor gemeenschappelijk elektriciteitsverbruik (gang en koer naar garages) en het ledigen van de septische put. Hoewel hij de kosten niet elk jaar doorvoert, voert hij nooit bewijsstukken bij. We krijgen enkel een brief met "de gemeenschappelijke kosten bedragen xxx euro, gelieve te betalen voor xxx".

8) Plon & elektriciteit
De keuken telt vier stopcontacten, de living telt er twee. De twee slaapkamers en de badkamer tellen er elk één. De wasmachine doen draaien, in combinatie met een ander elektrisch toestel, slaat de zekering af. Om dit probleem te verhelpen moeten we met een verlengkabel van 10 meter werken die doorheen de keuken en de living loopt naar het stopcontact in de badkamer.

9) Garage
De garage heeft geen elektriciteits- en watervoorziening, maar staat wel vochtig. Het blok van zes appartementen telt zes garageboxen die op een gemeenschappelijke koer liggen. Deze koer is te bereiken via een brede gang (waar vanzelfsprekend een auto door kan). Het plafond van deze gang is onvolledig, heeft gaten, lekt, schimmelt, ... De poort van de gang is gedeukt en kan niet vast. Soms lijkt het alsof ze eruit kan vallen.

10) Eerste bezoek bij de vrederechter
De vrederechter vroeg de huisbaas wanneer hij dubbel glas ging installeren. De huisbaas antwoordde met "we gaan dat zeker doen, maar daar kan ik geen termijn op plakken". De vrederechter vroeg toen om wat meer duidelijkheid, omdat dit iets was dat ons verder zou helpen en weer reageerde hij "daar kan ik geen termijn op plakken, dat kan dit jaar zijn, dat kan volgend jaar zijn, een stielman is moeilijk te vinden". Wij hebben zelf al enkele stielmannen voorgedragen, maar de huisbaas wil enkel met stielmannen werken die hij kent, die uit zijn buurt komen (zo is de elektricien van Sint Niklaas en klaagt de huisbaas dat hij van zover moet komen ...).
Alle problemen in het appartement zijn onze schuld en wij doen aan wishful thinking als we iets hersteld willen zien.
Na dat eerste bezoek aan de vrederechter, in de winter van dit jaar, werd ons duidelijk dat hij nooit iets zou doen voor het appartement, daarom hebben we besloten om te verhuizen.

11) Nieuwe huurders
Onze opzeg loopt tot eind augustus 2014. We trekken er echter uit op 30 juni ('t is dus nogal dringend ;-) ).
Omdat we willen dat alles vlot verloopt (en we niet willen betalen voor maanden die we niet gebruiken), zijn we zelf op zoek gegaan naar nieuwe huurders. Van de 50+ reacties zijn er 20+ komen kijken, waarvan er 10 nog steeds interesse hebben en het graag willen huren. In samenspraak met de huisbaas hebben wij zijn gegevens doorgegeven aan de geïnteresseerden.
Nu blijkt dat van de 7 geïnteresseerden, 2 er pas in kunnen in of na augustus (terwijl wij het appartement promootten met "intrek vanaf 1 juli). De huisbaas wil nu koste wat kost één van die twee laten tekenen. Wij blijven echter aandringen en tonen hem aan dat er ook vijf geïnteresseerden zijn die er vanaf 1 juli in kunnen. Voor deze vijf geeft hij de meest uiteenlopende excuses. Zo wil hij geen koppel met kind, want dat kan de andere huurders storen (hoewel een ander koppel dat net woont, er met een baby is ingetrokken). Zo wil hij ook geen twee vrienden (angst voor homo's?) en verwijst hij naar een ander koppel als "die buitenlandse zeker?". Mensen die geen of onvoldoende Nederlands spreken, zijn niet interessant voor hem. Zijn conclusie was "een gewoon kindloos koppeltje". Met deze informatie hebben we verder gezocht en gevonden, een kindloos koppeltje dat er vanaf 1 juli in wil. Tegen hen heeft hij verklaart dat de huurprijs 600 euro bedraagt en de garage 50 euro is.
Vraag 1: Hoeveel kandidaat-huurders moeten wij nog zoeken? Of hebben we genoeg gedaan?
Vraag 2: Kan hij de prijs van de garage zomaar plots meer dan verdubbelen voor één garage, terwijl de andere nog aan 20 euro staan?
Vraag 3: Indien hij toch één van de geïnteresseerden van augustus tekent, zijn wij dan verplicht juli nog te betalen? Heeft dit invloed op de huurwaarborg?

12) Schadevergoeding & 1344 bis
Bij de gratis advocaten in Gent kreeg ik het advies om het verzoekschrift 1344 bis in te dienen bij het vredegerecht en een schadevergoeding te eisen.
Vraag 1: heeft een nieuw bezoek aan de vrederechter wel zin? De vorige keer was het overduidelijk dat we niet tot een akkoord gingen komen.
Vraag 2: Op basis van wat kan ik een schadevergoeding eisen? Kan ik de schimmelvorming van de ramen en de asbesttegels aanbrengen? De eerste keer bij de vrederechter beledigde hij me continu. Elke zin van hem ging gepaard met een belediging naar mij gericht. Andere huurders heeft hij leugens over mij verteld. Kan ik dit aanhalen als laster?
Vraag 3: Kunnen we de huurwaarborg volledig ten onzer voordele terugeisen?
Vraag 4: Kunnen we de terugbetaling van het indexsupplement vragen vanwege de niet herstelde raam, de parlofoon, ...?
Vraag 5: Voor het verzoekschrift 1344 bis moet ik een attest van woonst van de verhuurder toevoegen. Die woont in Schoten en ik kan niet zomaar even naar Schoten trekken. Kan ik zo'n attest ook via mail of telefoon aanvragen?


Hartelijk dank voor jullie tijd en reactie!
- Raph

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 08 jun 2014 16:14

Op welke datum heb je u opzeg betekend aan verhuurder.
Was er een ingaande plaatsbeschrijving, is enkel aan dat document dat verhuurder kan schadevergoeding vragen.
Jullie hoeven totaal geen huurders te zoeken. Hebben jullie ooit verhuurder met as in gebreke gesteld voor de schimmel.
Voor de rest zie ik het nut er niet van in om schadevergoeding te eisen, of ge moet het laten keuren door wonen vlaanderen, waar het waarschijnlijk ongeschikt/onbewoonbaar zal verklaard worden.
Voor die vinyl kan hij hoegenaamd geen schade vragen daar deze reeds lang hun leven voorbij zijn ( max 15 jaar).
Gebarsten ruit is huurschade. Verhuurder is niet verplicht tot het plaatsen van dubbele beglazing.
Welke huurprijs hij nu vraagt is enkel tussen verhuurder en nieuwe huurders.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86
Berichten: 2850

#3 , 08 jun 2014 20:05

1) Afspraken over herstellingen die de verhuurder van plan is om aan te brengen kan je best in het contract opnemen met een termijn waarin ze uitgevoerd moeten worden, zonder bewijs is het immers onmogelijk iets af te dwingen.

2) De keuken is geincorporeerd in de woning, door het recht van natrekking maakt die keuken dus deel uit van de woning. Je kan als huurder een vergoeding vragen aan de verhuurder voor het eigendomsverlies. De vergoeding zal in ieder geval minder dan 200 euro zijn omdat je rekening moet houden met de vetusteit van de kasten.

3) Verhuurders zijn niet verplicht om asbesthoudende producten te verwijderen uit hun woning, tenzij dat de asbest kan vrijkomen (door afbrokkeling vb). De staat van de tegels moet beschreven zijn in de plaatsbeschrijving, als deze perfect is, kunnen de tegels niet versleten zijn op 5 jaar tijd, dan kan de verhuurder een schadevergoeding vorderen.

4) Glasschade is voor de huurder, je kan dit aangeven aan uw verzekering, de kost van vervanging moet uiteraard meer bedragen als uw vrijstelling.

5) Heeft de vrederechter aan de verhuuder opgelegd om de ramen te vervangen binnen een bepaalde termijn. Als dit het geval is, sta je sterk in uw schoenen, anders mag je die ramen wel vergeten. De kans is groot dat de schimmelvorming met condensatie te maken heeft (vochtige lucht condenseert gemakkelijk op een koud oppervlakte als die ijzeren profielen) dit kan opgelost worden met te ventileren.

6) De verhuurder kan toch niet meer doen dan een aannemer aanstellen?

7)Als de gehuurde woning een onderdeel is van een appartementsgebouw dat door een en dezelfde persoon beheerd wordt (een gevolmachtigde, de eigenaar zelf of een maatschappij), dan geldt een speciale regel. In dat geval is het voldoende dat de verhuurder een overzicht van de kosten en lasten aan de huurder overhandigt en hem de mogelijkheid geeft de bewijsstukken te komen inkijken. Je moet dus vragen om de bewijsstukken in te kijken, de verhuuder is wel fout door geen overzicht te maken.

8) elektriciteit is wel het minimum maar de verhuurder is niet verplicht om een stopcontact te voorzien voor het wasmachine.

9) Voor garages is er geen minimale kwaliteitsnorm. Het plafond van de gang moet voldoende stabiel zijn, de mogelijkheid dat het op uw hoofd valt mag dus niet bestaan. De poort van de gang moet normaal functioneren.

10) Wat heeft de vrederechter opgelegd aan de huurder inzake de herstellingen?

11) U moet geen huurders zoeken, u moet in principe gewoon uw opzegtermijn uitdoen.
De verhuurder heeft recht om de huurprijs te bepalen, aangezien het gemakkelijk vehuurt aan de hogere huurprijs, is het toch tof om te weten dat je de laatste 5 jaar toch een serieus bedrag hebt uitgespaard. Aangezien uw opzegtermijn tot eind augustus loopt, bent u verplicht om juli nog te betalen, als het nieuw contract de 1ste augustus ingaat.

12) Als je niet kan bewijzen dat de ramen met dubbel glas beloofd waren binnen een bepaalde termijn zie ik niet in waar je schadevergoeding voor kan vragen.
Uittredende plaatsbeschrijving moet bepalen hoeveel je terugkrijgt van de waarborg.

Reclame

meesje
Berichten: 475

#4 , 08 jun 2014 20:11

"Vraag 1: kunnen wij deze investering (deels) van de huisbaas terugvorderen?
Vraag 2: indien niet, kunnen wij deze keuken terug meenemen?"

In de eerste plaats eens nalezen wat het huurcontract hieromrent vertelt.
Het is niet vanzelfsprekend dat u de kosten van "verbeteringen" of "wijzigingen" kan terugvorderen van de eigenaar.
In principe moet u de woning achterlaten in de toestand waarin ze zich bevond bij aanvang huur.
Waar een weg is is een wil.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 08 jun 2014 20:48

4) Glasschade is voor de huurder, je kan dit aangeven aan uw verzekering, de kost van vervanging moet uiteraard meer bedragen als uw vrijstelling.
Correctie: glasbreuk is enkel voor de huurder indien hij de ruit beschadigd heeft. In alle andere gevallen is dit een verhuurderslast. Dit valt onder overmacht, en wordt zo ook in het BW vermeldt.
U moet geen huurders zoeken, u moet in principe gewoon uw opzegtermijn uitdoen.
De verhuurder heeft recht om de huurprijs te bepalen, aangezien het gemakkelijk vehuurt aan de hogere huurprijs, is het toch tof om te weten dat je de laatste 5 jaar toch een serieus bedrag hebt uitgespaard. Aangezien uw opzegtermijn tot eind augustus loopt, bent u verplicht om juli nog te betalen, als het nieuw contract de 1ste augustus ingaat.
Aanvulling: u kan maar vroeger vertrekken zonder te blijven betalen, mits akkoord van de verhuurder. Hij heeft ook het volste recht om elke kandidaat-huurder te weigeren voor elke reden die hij kan bedenken, zolang dit geen discriminatie vormt. Prijs voor een nieuw contract is ook vrij te bepalen. Zorg wel dat u het akkoord om vroeger te vertrekken op papier heeft.

Voor de rest klopt alles.

mava105
Berichten: 22884
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 09 jun 2014 09:08

1) .

4) Glasschade is voor de huurder, je kan dit aangeven aan uw verzekering, de kost van vervanging moet uiteraard meer bedragen als uw vrijstelling.

.
Ik heb de indruk dat de ramen uit stalen profielen bestaan, een procedé van de jaren 60. Nu bijna niet meer gebruikt.
Deze stalen ramen hebben de neiging tot roesten indien ze niet tijdig worden beschilderd en de stopverf bijgewerkt.
Door roestvorming aan deze ramen is er bijna steeds glasbreuk, voornamelijk in de hoeken. Indien dat zo is zal de glasbreuk dus niet voor jullie rekening zijn.
Voor de rest zal alles afhangen van of er al of niet een ingaande plaatsbeschrijving is.
Uw zelf betaalde keuken mag je gerust afbreken en meenemen, maar dan moet je wel de oude terugplaatsen , en muren herstellen en herschilderen. Zal waarschijnlijk meer kosten dan die 200 €..

Elvaril
Topic Starter
Berichten: 42

#7 , 11 jun 2014 20:17

Bedankt voor de reacties!
Ik ga proberen op iedereen hier te antwoorden en de nieuwe stand van zaken bij vermelden.
Was er een ingaande plaatsbeschrijving, is enkel aan dat document dat verhuurder kan schadevergoeding vragen.
De ingaande plaatsbeschrijving bestaat uit een opsomming, hier volgt een klein voorbeeld:
SLAAPKAMER:
vloer: Colovinyl
plinten: in orde
muren: behangen, in orde
plafond: geschilderd
Alles was al op voorhand ingevuld, we zijn gewoon even mee rondgewandeld en moesten er dan onze handtekening onder zetten.
Verhuurder is niet verplicht tot het plaatsen van dubbele beglazing.
Dat hij niet verplicht is, begrijp ik wel, ondertussen weten we ook al dat het een leep kereltje is die beloftes maakt om je content te stellen en ze niet houdt.
Welke huurprijs hij nu vraagt is enkel tussen verhuurder en nieuwe huurders.
Uiteraard, maar het kan toch niet zijn dat hij aan één koppel zegt dat de nieuwe huurprijs 600+50 (garage) is, terwijl hij aan een ander koppel 590+20 vraagt? Mijn grootste "frustratie" met die prijs is vooral het feit dat hij niets aan ons liet weten, wij maar mensen zoeken en vertellen hoeveel wij betalen, dus zij gingen van die prijs uit (mits een kleine toevoeging). In ieder geval, dit is nu opgelost.
2) De keuken is geincorporeerd in de woning, door het recht van natrekking maakt die keuken dus deel uit van de woning. Je kan als huurder een vergoeding vragen aan de verhuurder voor het eigendomsverlies. De vergoeding zal in ieder geval minder dan 200 euro zijn omdat je rekening moet houden met de vetusteit van de kasten.
In principe moet u de woning achterlaten in de toestand waarin ze zich bevond bij aanvang huur.
Uw zelf betaalde keuken mag je gerust afbreken en meenemen, maar dan moet je wel de oude terugplaatsen , en muren herstellen en herschilderen. Zal waarschijnlijk meer kosten dan die 200 €..
Nu ben ik in de war hoor :-)
3) Verhuurders zijn niet verplicht om asbesthoudende producten te verwijderen uit hun woning, tenzij dat de asbest kan vrijkomen (door afbrokkeling vb). De staat van de tegels moet beschreven zijn in de plaatsbeschrijving, als deze perfect is, kunnen de tegels niet versleten zijn op 5 jaar tijd, dan kan de verhuurder een schadevergoeding vorderen.
In de plaatsbeschrijving staat gewoon "vloer: in orde" voor bepaalde kamers en "vloer: colovinyl" voor andere.
Nu weer heeft hij gezegd dat ik de vloer niet met water mag kuisen, want vinyl kan daar niet tegen.
4) Glasschade is voor de huurder, je kan dit aangeven aan uw verzekering, de kost van vervanging moet uiteraard meer bedragen als uw vrijstelling.
Zelfs meer dan 2 jaar na datum? Of zwijg ik over wanneer het gebeurd is?
Correctie: glasbreuk is enkel voor de huurder indien hij de ruit beschadigd heeft. In alle andere gevallen is dit een verhuurderslast. Dit valt onder overmacht, en wordt zo ook in het BW vermeldt.
Hoe kan ik dat bewijzen? :-/
Ik heb de indruk dat de ramen uit stalen profielen bestaan, een procedé van de jaren 60. Nu bijna niet meer gebruikt.
Deze stalen ramen hebben de neiging tot roesten indien ze niet tijdig worden beschilderd en de stopverf bijgewerkt.
Door roestvorming aan deze ramen is er bijna steeds glasbreuk, voornamelijk in de hoeken. Indien dat zo is zal de glasbreuk dus niet voor jullie rekening zijn.
Kan ik dat ergens vinden om als bewijs te gebruiken?
5) Heeft de vrederechter aan de verhuuder opgelegd om de ramen te vervangen binnen een bepaalde termijn. Als dit het geval is, sta je sterk in uw schoenen, anders mag je die ramen wel vergeten. De kans is groot dat de schimmelvorming met condensatie te maken heeft (vochtige lucht condenseert gemakkelijk op een koud oppervlakte als die ijzeren profielen) dit kan opgelost worden met te ventileren.
De vrederechter heeft aan de huisbaas gevraagd om er een termijn op te plakken. De huisbaas zei dat hij dit niet kon, dus de vrederechter zei dat we niet tot een akkoord konden komen.
We ventileren echt voldoende hoor,
10) Wat heeft de vrederechter opgelegd aan de huurder inzake de herstellingen?
Absoluut niets, jammer genoeg. Zijn conclusie was dat er geen akkoord mogelijk was en dat hij ons niet verder kon helpen.


Tijdens een telefoongesprek van negen mintuen met de huisbaas waarin hij tot zeven keer toe zei dat hij zijn goede wil liet zien, zei hij dat er nieuwe huurders zijn die er vanaf juli intrekken, dus da's al een zorg minder.
Nu verwacht hij wel dat ik dat gebarsten raam vervang. Wanneer is dubbel glas verplicht (op het internet vind ik tegenstrijdige berichten, 2015, 2020, ...)?
Tevens wil hij dat ik de boiler laat kuisen. Ik weet wel dat dit een kost voor mij is, maar moet ik dat per se doen met de onderhoudstechnieker die hij wil? Zoals altijd bij hem zoekt hij mensen van uit Antwerpen, wat er op neerkomt dat ik vervoerskosten vanuit Antwerpen naar Gent ga moeten betalen ... Mag ik zelf een technieker zoeken?

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 11 jun 2014 21:15

Er is geen verplichting om enkelglas te vervangen door dubbelglas. Dus ook geen datum.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 11 jun 2014 21:55

Wat heeft de vrederechter opgelegd aan de huurder inzake de herstellingen?

Absoluut niets, jammer genoeg. Zijn conclusie was dat er geen akkoord mogelijk was en dat hij ons niet verder kon helpen.
Dan was het een verzoening maar geen vonnis.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 11 jun 2014 22:06

De ingaande plaatsbeschrijving bestaat uit een opsomming, hier volgt een klein voorbeeld:
SLAAPKAMER:
vloer: Colovinyl
plinten: in orde
muren: behangen, in orde
plafond: geschilderd
Alles was al op voorhand ingevuld, we zijn gewoon even mee rondgewandeld en moesten er dan onze handtekening onder zetten.
Een vrederechter zal zulke onduidelijke plaatsbeschrijving naast zich neerleggen. "In orde" is veel te onduidelijk om de toestand te beschrijven. Dit wil dus zeggen dat er net zo goed geen PB had opgemaakt kunnen worden. Het enige dat hier uit kan afgeleid worden is dat de beschreven zaken aanwezig waren bij begin huur, en bij vertrek dus ook nog aanwezig dienen te zijn.
2) De keuken is geincorporeerd in de woning, door het recht van natrekking maakt die keuken dus deel uit van de woning. Je kan als huurder een vergoeding vragen aan de verhuurder voor het eigendomsverlies. De vergoeding zal in ieder geval minder dan 200 euro zijn omdat je rekening moet houden met de vetusteit van de kasten.
In principe moet u de woning achterlaten in de toestand waarin ze zich bevond bij aanvang huur.
Uw zelf betaalde keuken mag je gerust afbreken en meenemen, maar dan moet je wel de oude terugplaatsen , en muren herstellen en herschilderen. Zal waarschijnlijk meer kosten dan die 200 €..
Nu ben ik in de war hoor :-)
In principe moet u de woning achterlaten zoals u ze kreeg (minus slijtage). Dwz dat u eigenlijk de oude keuken terug moet plaatsen, en de nieuwe mee moet nemen. U mag natuurlijk aan uw huisbaas een vergoeding vragen om uw oude keuken te laten staan, maar hij moet daar niet op in gaan.
4) Glasschade is voor de huurder, je kan dit aangeven aan uw verzekering, de kost van vervanging moet uiteraard meer bedragen als uw vrijstelling.
Zelfs meer dan 2 jaar na datum? Of zwijg ik over wanneer het gebeurd is?
Correctie: glasbreuk is enkel voor de huurder indien hij de ruit beschadigd heeft. In alle andere gevallen is dit een verhuurderslast. Dit valt onder overmacht, en wordt zo ook in het BW vermeldt.
Hoe kan ik dat bewijzen? :-/
U zwijgt hierover, en als de verhuurder beweert dat de schade door u is veroorzaakt, vraagt u hem dit te bewijzen. Bewijslast ligt bij degene die iets beweert.
Tevens wil hij dat ik de boiler laat kuisen. Ik weet wel dat dit een kost voor mij is, maar moet ik dat per se doen met de onderhoudstechnieker die hij wil? Zoals altijd bij hem zoekt hij mensen van uit Antwerpen, wat er op neerkomt dat ik vervoerskosten vanuit Antwerpen naar Gent ga moeten betalen ... Mag ik zelf een technieker zoeken?
U moet enkel een keuringsattest voorleggen. Hoe u daar aan komt, is uw zaak (u moet natuurlijk wel een erkende keurder inschakelen).

Terug naar “Huren”