Ander inwoners dan op het huurcontract vermeld?

DaveWils
Topic Starter

Ander inwoners dan op het huurcontract vermeld?

#1 , 03 jul 2014 18:35

Als eigenaar/verhuurder wordt ik steeds vaker geconfronteerd met 1 huurder die een contract tekent als enige hoofdverblijfplaats (kleine studio). ik vermeld in het contract dat het voor 1 persoon is (geen idee of dat mag)

prompt wonen er een maand later drie mensen en hangen er op de bel en bus drie namen.

Hoe kan ik dit vermijden in het huurcontract?

Wat kan ik er aan doen eens ze er wonen? Migratiedienst?

Kan ik hiervoor het huurcontract verbreken?

Kan ik persoonlijk verantwoordelijk gesteld mocht het gaan om illegalen en hoe weet ik dat in godsnaam?

Groet,

Dave

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
joppe_superheld

#2 , 03 jul 2014 18:43

Juridisch kan ik u niet helpen, maar weet wel dat de eigenaar van het appartement onder mij het zelfde probleem had. Hij heeft hier mee niets dan miserie gehad. Je kan, als verhuurder, de mensen nachecken. Dat recht heb je. Maar waar en hoe...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2014 18:59

Aan politie en gemeente vragen dat er op dat adres NIEMAND mag ingeschreven worden dan nadat u in kennis bent gesteld en politieonderzoek.
De woning moet voldoen aan de Vlaamse woonnormen ook wat studio's betreft.
http://www.rwo.be/Default.aspx?tabid=12476" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vmsw.be/Portals/0/objects/VM ... .mar07.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Men kan zich eender waar laten inschrijven.. politie kan en mag niet vaststellen dat de studio van 25m² niet geschikt is om 35 mensen te laten wonen. Hij zal dus indien persoon al bij gemeente is geweest moeten inschrijven.
Kwartierinspecteur zal dan uiteraard tegelijkertijd de nodige PV's moeten opstellen inzake inbreuken Vlaamse wooncode, stedenbouw enz enz .
ook de ambtenaren van stedenbouw kunnen dan tussenkomen.
Zo staat/stond er achter onze hoek een appartementsgebouwtje met een 9 tal appartementen die plots verdeeld werden in een 24-tal studio's.
Eigenaar kwam met alle mogelijke trucjes van de foor ... om binnen te geraken moest men een gsm nr bellen. Dus geen enkele controle van kwartierinspecteur op al of niet bewoning kon doorgaan.
Wij zagen alleen maar marginalen en druggebruikers binnen en buiten gaan
Heeft eventjes geduurd maar plots stond er een stalen deur voor de andere deur met een brief op iets van parket en nog wat... 8_)
Ondertussen zijn we enkele jaren verder en de deur staat er nog in. Nu met een brief van een onderzoeksrechter.

Reclame

eylis

#4 , 03 jul 2014 19:06

fransisc, de Vlaamse Woonnormen gelden wel enkel in Vlaanderen, maar niet in Brussel of Wallonie....Daar is het echt nog wildgroei.

Franciscus

#5 , 03 jul 2014 19:28

Hoe zou dat toch komen?
In onze gemeente wonen er zoveel personen die door de CPAS van Franstalige gemeenten in A worden gedropt. En dit zelfs in woningen die door de Vlaamse woonnorm als onbewoonbaar worden geklasseerd.
Voor de rest Vlaamse wooncode inderdaad niet geldig daar maar voor de rest kan het wel van toepassing zijn.

Maar ook in Wallonië bestaat dus blijkbaar een wooncode.
Neen, in de reglementering op de bevolking staat geen enkele bepaling betreffende de oppervlakte en de minimumuitrusting waarover een als hoofdverblijfplaats gebruikte woning moet beschikken. Er bestaan daarentegen dergelijke normen in bepaalde regionale wetgevingen, zoals het Waalse Decreet van 29 oktober 1998, dat de Waalse huisvestingscode invoert.

Krachtens artikel 16, § 2, van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister, mag nochtans geen enkele inschrijving als hoofdverblijfplaats geweigerd worden omwille van de veiligheid, de gezondheid, het urbanisme of de ruimtelijke ordening. Wanneer zulke inbreuken zouden worden gepleegd door een gezin dat om zijn inschrijving in een gegeven plaats verzoekt, kan de gemeente overgaan tot een voorlopige inschrijving voor een periode van maximum drie jaar. Na die termijn wordt de inschrijving definitief, als geen enkele administratieve of gerechtelijke beslissing een einde heeft gemaakt aan de onregelmatige toestand (zie rubriek « Voorlopige inschrijving »).
Laatst gewijzigd door Franciscus op 03 jul 2014 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105

#6 , 03 jul 2014 20:21

Je mag toch wel in de huurovereenkomst zetten hoeveel personen er maximaal mogen wonen dacht ik.

Drone

#7 , 03 jul 2014 20:44

Je mag toch wel in de huurovereenkomst zetten hoeveel personen er maximaal mogen wonen dacht ik.

ik denk alleen als het over een beperkte woonoppervlakte, zoals bij studio's, gaat.

dit met het oog op leefbaarheid, veiligheid en gezondheid's risico's

Franciscus

#8 , 03 jul 2014 23:43

Dat mag maar dan nog zal gemeente deze inschrijven.

Terug naar “Huren”