Kotprobleem: Contract afgelopen en nog niet verhuisd

ChristopheS
Topic Starter

Kotprobleem: Contract afgelopen en nog niet verhuisd

#1 , 07 jul 2014 17:15

Hallo

Mijn vriendin heeft een klein probleem.
Haar contract is net afgelopen van haar studentenkot.
Een kot contract van 5 maanden, ze is pas later in het jaar op kot gegaan.

Ze is echter nog niet verhuisd, het zal waarschijnlijk een week later zijn.
Nu wilt de verhuurster nog 100 euro cash omdat ze te laat is en haar inboedel laat staan. (Ze is niets van plan met de kamer, maar wilt snel wat geld)

Mag dit zo maar ? Kan ze er zomaar een prijs op plakken en dat eisen ?
En mocht ze die week niet kunnen verhuize zal ze waarschijnlijk nog eens 100 euro vragen.

Hoe pak ik dit het beste aan ?
In het geval dat ik toch 100 euro moet betalen, kan ik dit noteren en laten handtekenen of dergelijke ?
Zodat ze niet kan zeggen dat het niet betaald is.

Alvast bedankt !
Christophe

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 jul 2014 17:42

Aangezien de woning nog bezet wordt is een vergoeding opeisbaar.
Wel ontvangstbewijs vragen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#3 , 07 jul 2014 19:33

Een bezettingsvergoeding wordt doorgaans op dag basis berekend waarbij de bezettingsvergoeding gelijk is aan huurprijs maand/30.

Reclame

ChristopheS
Topic Starter

#4 , 08 jul 2014 14:34

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Zoals verwacht eist ze nu al 250 euro, ze zegt dat ze de werken niet kan starten en da kamer niet kan verhuren.
Ze gaat de kamer verbouwen naar een keuken en komt afdraven met een excuus dat ze de kamer tegelijkertijd wilt verhuren...

Dus ze kan een bezettingsvergoeding vragen die gelijk is aan de huurprijs maand/30, wat ik dan ook zal aanbieden.

Mocht ze dit niet willen aannemen, waar kan ik dan best terecht ?
Moet ik mij voor zoiets wenden bij de huurcommissie ?

Enorm bedankt voor de reacties !
Christophe

KJ86

#5 , 08 jul 2014 14:43

Bovenop de bezettingsvergoeding kan de verhuurder proberen een schadevergoeding te verhalen omdat door het laattijdig verlaten van het pand bepaalde plannen (verbouwing, wederverhuring,...enz) gedwarsboomd zijn. Je moet er voor zorgen dat je daar zo snel als mogelijk weg bent zodat de schade die de verhuurder kan oplopen binnen de perken blijft.

Turaki

#6 , 08 jul 2014 14:49

U stuurt haar gewoon een AS waarin u haar "voorstel" afwijst wegens onevenredig hoog in vergelijking met de gewone huur, dat u haar een vergoeding aanbiedt gelijk aan het bedrag dat u uitkomt met de formule van Vandebos, en dat indien zij hier niet mee akkoord gaat zij dit altijd mag trachten op te eisen voor de vrederechter.

Best ook betalen via overschrijving (zoals gewone huur), met in de mededeling "bezettingsvergoeding periode xx-xx", zo heeft u bewijs van betaling (en kan de kotbaas dit niet in een zwarte kas laten verdwijnen).

Mocht ze toch dit laten voorkomen, dan staat ze zeer zwak, daar u reeds heeft aangeboden een redelijke vergoeding te betalen (waar u best niet mee wacht, zelfs als ze niet akkoord is), en zij erop staat een onredelijk bedrag betaald te krijgen.

Turaki

#7 , 08 jul 2014 14:51

Bovenop de bezettingsvergoeding kan de verhuurder proberen een schadevergoeding te verhalen omdat door het laattijdig verlaten van het pand bepaalde plannen (verbouwing, wederverhuring,...enz) gedwarsboomd zijn. Je moet er voor zorgen dat je daar zo snel als mogelijk weg bent zodat de schade die de verhuurder kan oplopen binnen de perken blijft.
Weinig rechters spreken hier een extra schadevergoeding voor uit. Meestal blijft het beperkt tot een vergoeding gelijk aan de voorafgaande huur, verrekend naar het aantal dagen bezetting.

KJ86

#8 , 08 jul 2014 15:15

Weinig rechters spreken hier een extra schadevergoeding voor uit. Meestal blijft het beperkt tot een vergoeding gelijk aan de voorafgaande huur, verrekend naar het aantal dagen bezetting.

Ik zou toch voorzichtig zijn, als TS deze week zijn inboedel verhuisd, heeft de verhuurder nog één week voor het bouwverlof. Dan ligt alles 3 weken stil en schieten er nog een 5-tal weken over voor de nieuwe studenten komen. Studentenkoten verhuren is gelijk aan hard werken in de zomervakantie, er moet natuurlijk zomervakantie overschieten om in te kunnen werken.

Terug naar “Huren”