Onbereikbare zekeringkast

engel
Topic Starter

Onbereikbare zekeringkast

#1 , 07 jul 2014 23:39

Vrijdagavond 04/07 om 18.30u
Wegens een nog ongekende oorzaak springt de hoofdzekering van mijn studio. Even naar de kelder lopen, waar de hoofdzekeringkasten van alle studio's hangen en de zekering terug opzetten dacht ik. In die 5 jaar dat ik er woon was dit ook al eens voorgevallen. Tot mijn grote verbazing was die deur nu op slot??? Geen enkele naam of telnr. om iemand te kunnen
bereiken die de deur naar deze ruimte zou kunnen openen en nog erger, geen enkele huurder heeft een sleutel van die deur!!!
Het huurcontract vermeldt enkel gegevens van de onderliggende winkel, waaraan ik huur en die dus 's avonds, 's nachts en in het weekend gesloten is.
Via een buur heb ik het GSMnr. van de huisbaas gekregen. Vruchteloos heb ik enkele malen gebeld en op zijn voice-mail ingesproken.
Uit wanhoop en met de vrees, dat ik een heel we-end zonder stroom zou zitten (koelkast-diepvries-koud water-donker....) heb ik de politie gebeld en om raad gevraagd wat mijn wettelijke mogelijkheden waren om dit probleem op te lossen. De politie adviseerde me een slotenmaker te contacteren om het het slot te laten openbreken, zodat ik aan mijn zekeringskast zou kunnen. Zij gaven me ook het nummer door van de slotenmaker, want geen elektriciteit = geen internet!!!
Die slotenmaker heeft dan om 20.30u het slot opengebroken en vervangen door een ander. Hij eiste wel onmiddellijke "contante" betaling (130 €). Op mijn mail naar de huisbaas ivm eventuele vergoeding van de slotenmakerskosten en mijn vraag naar toegankelijkheid van de hoofdzekeringen EN naar contactpersonen in geval van nood kreeg ik onderstaande antwoorden :

De kelderruimte is geen gemeenschappelijke ruimte, om veiligheidsredenen kunnen we hiervan dus ook geen sleutel bezorgen aan de huurders. Het is zeer uitzonderlijk dat de hoofdzekering springt. De zekeringskast hangt in uw studio, en in normale omstandigheden is het alleen daar dat er een zekering kan springen. U kan een telefoonnr vinden op onze website in geval van uiterste nood. Het slot vervangen is zeker geen oplossing. Wij werken met gecodeerde sleutels. We zullen onze slotenmaker vragen om het originele slot terug in orde te maken, zodra dit in orde is bezorgen wij u het andere slot met sleutels terug. U zal dan ook begrijpen dat door het slot ongevraagd te vervangen, ook A&M extra kosten heeft om dit slot terug in orde te zetten. De eventueel extra kosten om dit slot terug in orde te zetten zullen dan ook aan u aangerekend worden.

Ter info: het slot met de bijhorende sleutels zitten in uw brievenbus.
Blijkbaar is er schade toegebracht aan ons slot, en kon dit niet opnieuw gebruikt worden, ook aan het binnenwerk is er schade door het uithalen.
Deze extra kosten zullen u doorgerekend worden.

Hoe zit het met het recht op elektriciteit? Ben ik in de fout gegaan????

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 07 jul 2014 23:59

Heeft u bij het bellen naar de politie een melding hiervan laten maken?

Aan de ene kant heeft u de verhuurder byzonder weinig tijd gegeven om te reageren (twee uur is niet aanvaardbaar, twaalf uur voor een eerste reactie is wat anders zeker aangezien zelfs een type D diepvries minsten 24 uur zonder stroom een correcte temperatuur moet kunnen houden) aan de andere kant dient de verhuurder ervoor te zorgen dat de hoofdschakelaar van een individueel pand, inclusief de tellers ten alle tijde bereikbaar en consulteerbaar zijn (net zoals voor water en gas).

kort gezegd u bent beiden in de fout.

engel
Topic Starter

#3 , 08 jul 2014 00:18

Nee, ik heb geen melding laten maken, daar ik ervan uit ging dat alle oproepen naar politie geregistreerd worden.... niet dus???

De huisbaas heeft het hele weekend geen teken van leven gegeven en heeft geen enkele reaktie op de ingesproken berichten op zijn voice-mail gegeven.

Pas deze ochtend kreeg ik via mail de antwoorden die u in mij post kunt lezen.

Als mijn hoofdzekering volgend weekend weer springt, of die van een buur, zitten we opnieuw met hetzelfde probleem!!!

Reclame

bambipower

#4 , 08 jul 2014 09:01

wat u kan doen, is dreigen dat u controle van de gemeente laat doen. Zoals vandenboss zegt, dient de zekeringskast bereikbaar te zijn.

sloeberken

#5 , 08 jul 2014 09:14

Ook reageren op de gevraagde kosten die verhuurder voorstelt, daar deze voortspruiten door de fout van verhuurder. Ieder zal zijn eigen gemaakte kosten moeten betalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#6 , 08 jul 2014 09:46

U kan een telefoonnr vinden op onze website in geval van uiterste nood.
Heb je gebeld naar het nummer van de website, misschien is er een soort van permanentie of was het een ander nummer waarop je gebeld hebt.
Je kan hem in ieder geval mailen en erop wijzen dat je hem verschillende keren hebt proberen te bereiken zonder resultaat en hem misschien een vijftig/vijftig-voorstel doen of het voorstel van sloeberken.

Je moet er ook rekening mee houden dat in sommige gebouwen het echt noodzakelijk is om alles af te sluiten.

sloeberken

#7 , 08 jul 2014 09:52

Je moet er ook rekening mee houden dat in sommige gebouwen het echt noodzakelijk is om alles af te sluiten.

Dat is soms nodig, maar er moet toch iets zijn in geval van nood, dat die lokalen bereikbaar zijn. Zoals een sleutel achter glas of één iemand die de sleutels heeft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#8 , 08 jul 2014 12:48

U kan een telefoonnr vinden op onze website in geval van uiterste nood.
Heb je gebeld naar het nummer van de website, misschien is er een soort van permanentie of was het een ander nummer waarop je gebeld hebt.
Je kan hem in ieder geval mailen en erop wijzen dat je hem verschillende keren hebt proberen te bereiken zonder resultaat en hem misschien een vijftig/vijftig-voorstel doen of het voorstel van sloeberken.

geen stroom --> pc werkt niet --> internet niet beschikbaar.

Huurders werden niet op de hoogte gebracht van gewijzigde situatie.
Ook reageren op de gevraagde kosten die verhuurder voorstelt, daar deze voortspruiten door de fout van verhuurder. Ieder zal zijn eigen gemaakte kosten moeten betalen.
Voor de rest zal het inderdaad zijn zoals sloeberken aanhaalt, ieder zijn eigen kosten voor de reeds aangehaalde redenen.

engel
Topic Starter

#9 , 08 jul 2014 14:54

Hartelijk dank voor alle reacties, ik houd jullie op de hoogte over het verdere verloop!

engel
Topic Starter

#10 , 10 jul 2014 22:33

Ik stuurde volgend mailtje in antwoord op het rode gedeelte hier boven :

In antwoord op uw mails van gisteren moet ik u melden dat ik totaal niet akkoord ben met uw zienswijze en uw argumenten betreffende dit voorval! Dat de hoofdzekering van mijn studio ook springt bij een gesprongen zekering
in de studio is zeker mijn fout niet en is misschien een bijkomende ingebouwde extra veiligheid! Wat wel een feit is dat, volgens ingewonnen info, ik als huurder, evenals de andere huurders ten alle tijden en zeker in geval van nood of mankement, aan de zekeringskast moeten kunnen (zowel voor elektriciteit, als ook de water- en gasmeters)
Als u van de ene op de andere dag beslist om die deur op slot te draaien tijdens de sluitingsuren vind ik dat een zeer ernstige vorm van nalatigheid dat u daaromtrent totaal niet communiceert met de huurders, géén enkele verwittiging, géén eventueel noodnummer op de deur, geen enkele nota onder de deur waarop de verandering is aangegeven met de vermelding met wie of wat we moeten opbellen als er iets ernstig gebeurt.
Uw argument dat er op de website een noodnummer is vermeld doet niet ter zake. Geen stroom = geen internet en volgens mij is het bezitten van een computer tot op heden geen wettelijke verplichting! EN, op de website staat nergens iets vermeld over "noodnummer", enkel de medewerkers van de winkel staan vermeld, waarvan sommigen met eigen gsm-nr..... maar die mensen zijn medewerkers in de winkel en hebben niks te maken met de verhuurde studio's boven de zaak!
Ik wil nogmaals herhalen dat ik eerst verschillende malen de huisbaas telefonisch heb trachten te bereiken. De politie heeft ook geprobeerd hem te bereiken! En zeer belangrijk, het is de politie die me uiteindelijk heeft terug gebeld en me heeft aangeraden het slot te laten openen door een slotenmaker, waarvan zij mij het nummer hebben gegeven. Het was die oplossing of drie dagen zonder stroom zitten! Die keuze moest ik maken, want ik zag mezelf geen 3 dagen zonder stroom leven : zonder licht, verlies van voeding uit frigo en diepvriezer, geen tv, warm water en eventuele verwarming, wc-vermaler, geen kookmogelijkheden, internet enz...........
Wat het nieuwe slot betreft, volgens de slotenmaker is hij juridisch verplicht om een nieuw slot te steken, als hij er één moet openbreken! Dat was ook niet mijn beslissing!
Laat ons hopen van niet, maar het is niet ondenkbaar dat er in de toekomst nog eens ergens een zekering springt, waarvoor ik of een van de andere huurders in de kelder moeten zijn, dus is het nu aan u, om zulke voorvallen of incidenten te vermijden!

Er kwam geen antwoord.... tot vandaag :

Mijn naam,
In bijlage de factuur die we mochten ontvangen van onze slotenmaker. Gelieve 187.97 EUR over te schrijven op ons rekeningnr BE.........................
Alvast bedankt
Met vriendelijke groeten,

En in bijlage inderdaad de factuur....

engel
Topic Starter

#11 , 10 jul 2014 22:39

En de kelderdeur MET nieuw veiligheidsslot is weer op slot..... ik word al nerveus, want morgen is het weer vrijdag!!!!!

Turaki

#12 , 10 jul 2014 22:42

Via AS laten weten dat u de factuur formeel betwist, en dat u verwacht dat zij de nodige maatregelen nemen om de hoofdzekering bereikbaar te maken. Dat u anders genoodzaakt zult zijn dit te melden aan de lokale brandweercommandant, die dan ambtshalve de nodige maatregelen zal nemen teneinde de veiligheid van de bewoners te waarborgen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 jul 2014 22:45

Zal dan ingeslagen kelderdeur zijn.

Turaki

#14 , 10 jul 2014 22:47

Zal dan ingeslagen kelderdeur zijn.
Maar dan is TS niet meer verantwoordelijk voor de kosten hiervoor, en mag de verhuurder bovendien nog de interventiekosten van de brandweer betalen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 jul 2014 22:51

Uiteraard 8_)

Kan ook in grote steden de woondienst verwittigen die samen met stadsingenieur, BW (en opgeroepen politie - wegens specifieke bevoegdheid ) de nodige vaststellingen kan doen wegens veiligheidsgebreken.

Terug naar “Huren”