Problemen met renovatie huurwoning en extra schade.
Geplaatst: 08 jul 2014 14:43
Hallo,
mijn verhuurder heeft, na lang aandringen, de badkamer van onze huurwoning vernieuwd. dit is niet zonder slag of stoot gegaan, dat begrijpen jullie waarschijnlijk al wel. Wij hebben bijna 5 jaar moeten aandringen om de badkamer (die totaal uitgeleefd was) vernieuwd te krijgen.
Voor de renovatie van deze badkamer had de verhuurder achter onze rug een overeenkomst gesloten met een bedrijf dat de volledige werken zou uitvoeren. MAAR, de herstellingen zouden minstens 2 weken in beslag nemen. dit wil dus zeggen minimum 14 dagen zonder badkamer. Gelukkig hebben wij nog een 2de toilet in huis. Nu wonen wij met 3 volwassenen in huis (mijn echtgenote en ik en een volwassen zoon). Jullie begrijpen dat dit een moeilijke situatie was, nummertje trekken om ons aan de gootsteen van de (halfopen) keuken te wassen.
De werkzaamheden werden dus overdag uitgevoerd en de eigenaar ging ervan uit dat we de sleutel wel aan de firma zouden geven zodat ze de werkzaamheden konden uitvoeren. Tot zover alles OK, we hebben het ook gedaan om de rust te bewaren. Begin van de werken was voorzien op 23 juni 2014, einde op 4 juni 2014. Ik heb dus mijn eigen sleutel op 17 ju!ni 2014 aan de firma afgegeven. Ondertussen zijn we 8 juli 2014 en heb ik mijn sleutel nog niet terug en ligt die nog steeds bij het bedrijf dat de werken heeft uitgevoerd. Vermoedelijk wachten zij eerst op hun centen.
De eerste dag van de werken, toen mijn echtgenote en ik thuiskwamen kregen we bijna een hartinfarkt. Stond er doodleuk een onbeschofte boer van het bedrijf een groot gat in de wand van onze woonkamer te maken op zoek naar de waterleidingen (badkamer ligt boven, woonkamer eronder). Nu moet u weten dat wij pas in december 2013 de woonkamer opnieuw behangen en geschilderd habben. Daar komt nog bij dat we op voorhand aan het bedrijf gevraagd hadden of het nodig was of er in de woonkamer gewerkt werd. Er werd ons verzekerd dat dit niet nodig was, dus hebben we al onze stofgevoelige aparatuur (mijn vrouw en ik zijn beide fanatieke amateurfotografen...) in de woonkmaer gelegd om ze toch te beschermen tegen het stof.
Dit was de eerte shock...
Daarna stopten de werknemers en gingen naar huis... We hadden enkel koud water, geen warm water. Dit gingen ze de volgende ochtend dan wel weer aansluiten, daar hadden ze nu even geen zin meer in. Jullie begrijpen dat de sfeer er bij ons thuis heel goed in zat... niet dus!!!
De eigenaar had dus ook gezegd tegen het bedrijf dat de wasbak opnieuw moest gebruikt worden, en dat ze zelf de radiator wel gingen schilderen. Ze hadden ook zelf een andere (oude versleten thermostatische) douchekraan meegebracht om te plaatsen.
Ondertussen ging de eerste week voorbij en hoorden we van de eigenaar niets... tot op vrijdagavond 27 juni 2014 het ons te veel werd en we zelf de eigenaar gecontacteerd hebben... ze gingen dan wel eens komen kijken, maar ja het zal dan wel later op de avond zijn... Ze zijn inderdaad gekomen....
Onze klachten werden zowaar onder tafel geveegd. Ze zouden wel eens met het bedrijf gaan praten, nadat de werken ten einde waren, om ze niet boos te maken....
Resultaat, de badkamer is 'vernieuwd': wasbak en kraan zijn nog steeds de versleten spullen van vroeger, plafond is nog steeds beschimmeld (ze zullen er wel eens een ander plafond inleggen, maar hebben nu geen zin), de radiator hebben ze gespoten maar je wordt wel zeeziek als je ernaar kijkt, en het ergste is dat we nog steeds geen deftige warme douche kunnen nemen. De douchekraan (een oude versleten kraan die ze waarschijnlijk nog zelf ergens liggen hadden) geeft geen, of bijna geen warm water. Daar komt dan nog bij dat we met een lelijke plek in onze woonkamer zitten en dat onze fotoaparatuur onder het stof zit.
Jullie begrijpen dat wij het zo ongeveer K...beu zijn en ondertussen onze rechtsbijstand op de hoogte gebracht hebben en overwegen om een procedure te starten.
Mijn vraag nu: kan dit zomaar, hebben we als huurder dan helemaal geen rechten?
Is de verhuurder niet verantwoordelijk voor de schade die wij geleden hebben? Als hij dan zijn verhaal wil halen bij het bedrijf is dat toch zijn probleem. Of vergis ik me hier. Kunnen we voor de periode dat het huis niet functioneel was geen schadevergoeding vragen?
Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden.
PS: maar ondertussen wel netjes elk jaar de huurprijs indexeren he... maar voor de rest doen alsof hun neus bloedt.
mijn verhuurder heeft, na lang aandringen, de badkamer van onze huurwoning vernieuwd. dit is niet zonder slag of stoot gegaan, dat begrijpen jullie waarschijnlijk al wel. Wij hebben bijna 5 jaar moeten aandringen om de badkamer (die totaal uitgeleefd was) vernieuwd te krijgen.
Voor de renovatie van deze badkamer had de verhuurder achter onze rug een overeenkomst gesloten met een bedrijf dat de volledige werken zou uitvoeren. MAAR, de herstellingen zouden minstens 2 weken in beslag nemen. dit wil dus zeggen minimum 14 dagen zonder badkamer. Gelukkig hebben wij nog een 2de toilet in huis. Nu wonen wij met 3 volwassenen in huis (mijn echtgenote en ik en een volwassen zoon). Jullie begrijpen dat dit een moeilijke situatie was, nummertje trekken om ons aan de gootsteen van de (halfopen) keuken te wassen.
De werkzaamheden werden dus overdag uitgevoerd en de eigenaar ging ervan uit dat we de sleutel wel aan de firma zouden geven zodat ze de werkzaamheden konden uitvoeren. Tot zover alles OK, we hebben het ook gedaan om de rust te bewaren. Begin van de werken was voorzien op 23 juni 2014, einde op 4 juni 2014. Ik heb dus mijn eigen sleutel op 17 ju!ni 2014 aan de firma afgegeven. Ondertussen zijn we 8 juli 2014 en heb ik mijn sleutel nog niet terug en ligt die nog steeds bij het bedrijf dat de werken heeft uitgevoerd. Vermoedelijk wachten zij eerst op hun centen.
De eerste dag van de werken, toen mijn echtgenote en ik thuiskwamen kregen we bijna een hartinfarkt. Stond er doodleuk een onbeschofte boer van het bedrijf een groot gat in de wand van onze woonkamer te maken op zoek naar de waterleidingen (badkamer ligt boven, woonkamer eronder). Nu moet u weten dat wij pas in december 2013 de woonkamer opnieuw behangen en geschilderd habben. Daar komt nog bij dat we op voorhand aan het bedrijf gevraagd hadden of het nodig was of er in de woonkamer gewerkt werd. Er werd ons verzekerd dat dit niet nodig was, dus hebben we al onze stofgevoelige aparatuur (mijn vrouw en ik zijn beide fanatieke amateurfotografen...) in de woonkmaer gelegd om ze toch te beschermen tegen het stof.
Dit was de eerte shock...
Daarna stopten de werknemers en gingen naar huis... We hadden enkel koud water, geen warm water. Dit gingen ze de volgende ochtend dan wel weer aansluiten, daar hadden ze nu even geen zin meer in. Jullie begrijpen dat de sfeer er bij ons thuis heel goed in zat... niet dus!!!
De eigenaar had dus ook gezegd tegen het bedrijf dat de wasbak opnieuw moest gebruikt worden, en dat ze zelf de radiator wel gingen schilderen. Ze hadden ook zelf een andere (oude versleten thermostatische) douchekraan meegebracht om te plaatsen.
Ondertussen ging de eerste week voorbij en hoorden we van de eigenaar niets... tot op vrijdagavond 27 juni 2014 het ons te veel werd en we zelf de eigenaar gecontacteerd hebben... ze gingen dan wel eens komen kijken, maar ja het zal dan wel later op de avond zijn... Ze zijn inderdaad gekomen....
Onze klachten werden zowaar onder tafel geveegd. Ze zouden wel eens met het bedrijf gaan praten, nadat de werken ten einde waren, om ze niet boos te maken....
Resultaat, de badkamer is 'vernieuwd': wasbak en kraan zijn nog steeds de versleten spullen van vroeger, plafond is nog steeds beschimmeld (ze zullen er wel eens een ander plafond inleggen, maar hebben nu geen zin), de radiator hebben ze gespoten maar je wordt wel zeeziek als je ernaar kijkt, en het ergste is dat we nog steeds geen deftige warme douche kunnen nemen. De douchekraan (een oude versleten kraan die ze waarschijnlijk nog zelf ergens liggen hadden) geeft geen, of bijna geen warm water. Daar komt dan nog bij dat we met een lelijke plek in onze woonkamer zitten en dat onze fotoaparatuur onder het stof zit.
Jullie begrijpen dat wij het zo ongeveer K...beu zijn en ondertussen onze rechtsbijstand op de hoogte gebracht hebben en overwegen om een procedure te starten.
Mijn vraag nu: kan dit zomaar, hebben we als huurder dan helemaal geen rechten?
Is de verhuurder niet verantwoordelijk voor de schade die wij geleden hebben? Als hij dan zijn verhaal wil halen bij het bedrijf is dat toch zijn probleem. Of vergis ik me hier. Kunnen we voor de periode dat het huis niet functioneel was geen schadevergoeding vragen?
Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden.
PS: maar ondertussen wel netjes elk jaar de huurprijs indexeren he... maar voor de rest doen alsof hun neus bloedt.