opzegtermijn

cadbe
Topic Starter

opzegtermijn

#1 , 14 jul 2014 16:28

Geachte ,

Ik heb een contract van 9 jaren , als huurder.
We wonen hier nu reeds 8 jaar en half.
De huisbaas is overleden en de erfgenamen hebben
ons een brief gestuurd om tegen de afloop van het contract
namelijk 1 februari 2015 het huis te verlaten.

Ik ben op zoek naar een andere woning , maar vraag me
af indien ik nu dadelijk iets vind of ik dan wettelijk gezien
nog een opzegvergoeding moet betalen aan de erfgenamen ?

Indien ja , hoeveel maanden huur ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 14 jul 2014 17:51

Uw tegenopzeg = 3m. huur
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

artemis

#3 , 14 jul 2014 17:56

Ik dacht dat bij opzeg door de verhuurder de huurder altijd een tegenopzeg van 1 maand kon geven?

Reclame

bosprocureur

#4 , 14 jul 2014 18:13

zie ook : http://www.juridischforum.be/forum/view ... 3&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki

#5 , 14 jul 2014 20:10

Bij tegenopzeg moet u geen opzegvergoeding betalen.

Vandebos

#6 , 14 jul 2014 20:28

Oppassen!

art 3§1 WHW
Art. 3. Duur van de huurovereenkomst.
§ 1. Elke huurovereenkomst bedoeld in artikel 1 wordt geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar.
De huurovereenkomst eindigt na het verstrijken van een periode van negen jaar indien ten minste zes maanden voor de vervaldag door één van beide partijen een opzegging wordt betekend.
Indien binnen deze termijn geen opzegging wordt betekend, wordt de huurovereenkomst telkens onder dezelfde voorwaarden voor een duur van drie jaar verlengd.
art 3§5 laatste lid WHW
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Huurder kan in dit geval dus geen gebruik maken van art 3§5 laatste lid en is gebonden aan het gebruik van art 3§5 eerste lid
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Een opzegvergoeding is niet langer van tel aangezien de eerste drie jaar reeds geruime tijd gepasseerd zijn.

Dit alles onder voorbehoud dat het huurcontract werd geregistreerd.

chantika

#7 , 14 jul 2014 20:30

Volgens mij is dit een overeenkomst die de verhuurder niet wil verlengen. Ik denk dat een tegenopzeg hier niet van toepassing is. Lees eens http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf blz 20 of 21

Vandebos

#8 , 14 jul 2014 20:32

En waarover gaat art 3§1 denk je?

sloeberken

#9 , 14 jul 2014 23:22

Heb je u opzeg reeds gekregen met een AS. Als ze dit niet doen 6 maand voor het verstrijken van huurcontract, word het verlengd met 3 jaar.
Opzeg eindigt steeds op de laatste dag van de maand. Dus normaal 31 januari 2015.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”