#5 , 17 aug 2015 10:40
Goedemorgen,
Graag schets ik hieronder even de situatie. Nogal een lange tekst maar alvast bedankt aan de mensen die het willen doorlezen en reageren.
In het voorjaar van 2015 is onze huisbaas overleden. Wij wisten dat zijn dochters het huis waarschijnlijk gingen verkopen en dus zijn we op zoek gegaan naar een huisje om te kopen omdat het huis dat we huren niet is wat we zoeken om te kopen.
We hebben ondertussen een huis gevonden en alles werd ondertekend.
2 maanden na het overlijden van de huisbaas heb ik 1 van de dochters gebeld om te vragen of zij al wisten wat er met het huis gaat gebeuren en pas toen informeerde ze me dat het huis openbaar zal verkocht worden.
Hebben ondertussen geleerd dat wij alsnog onze opzeg moeten sturen omdat het huurcontract automatisch wordt overgedragen aan de nieuwe eigenaar.
Wij dienen daarom onze opzeg te sturen in augustus (3 maanden opzeg) maar zitten dan in het 3de jaar van ons 3-6-9 huurcontract en zijn daarom verplicht om een maand opzegvergoeding te betalen.
De opzeg zal ingaan in september zodat november de laatste maand is dat wij huishuur betalen. Het huis zal leeg en beschikbaar zijn op 1 december.
De openbare verkoop is echter zo geregeld dat het huis in oktober zal worden toegewezen aan de nieuwe eigenaar. Dan zitten wij er nog in.
Mijn vraag is daarom of wij dan die opzegvergoeding aan de huidige of de nieuwe eigenaars dienen te betalen?
Graag meld ik er nog even bij dat wij deze vergoeding niet willen betalen omdat wij wel wat geld in het huis + de tuin hebben gestoken.
Waren namelijk van plan om daar nog even te blijven wonen, we wouden nog geen huis kopen maar waren halvelings verplicht want het gaat verkocht worden. Ook vind ik het niet logisch dat het huurcontract automatisch wordt overgedragen aan de nieuwe eigenaar. Wij hebben met hen geen contract afgesloten! Wij hebben een contract afgesloten met de huidige eigenaar.
Ook hebben wij officieel nog geen bericht gekregen dat het verkocht gaat worden. Enkel via telefoon.
Maar het notariskantoor belt ons wel al om bezichtigingen te organiseren. Wij staan daarvoor open en willen daar niet moeilijk over doen maar de 1ste 2 weken van september zijn wij met vakantie en nu doet het notariskantoor daar moeilijk over.
De notaris heeft ons in week 33 voor de eerste keer gebeld en de bezichtigingen moeten georganiseerd worden vanaf 1 september maar dan zijn wij niet thuis. Moeten wij het toelaten om bezichtigingen te organiseren als wij 1. nog geen schriftelijk bericht van verkoop heb ontvangen en 2. onze opzegbrief nog niet hebben gestuurd? Officieel is er dus nog niets gezegd maar moeten wij dan al bezichtigingen laten doorgaan?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gr,
Evelyne