onbillijke schadevergoeding

bramt
Topic Starter

onbillijke schadevergoeding

#1 , 14 jul 2014 19:58

We zijn net een week terug van onze vakantie in een huisje aan zee. Hiervoor werd een contract ondertekend waarbij ik akkoord ging tot betaling van een borg die kan aangewend worden om eventuele veroorzaakte schade te vergoeden.

Nu heeft een huisgenoot een soort vliegenraam (in de vorm van plastieken linten waar je nog door kan lopen) kapot gemaakt. Dat ik hiervoor moet betalen is natuurlijk normaal, maar de huurder heeft dit bedrag op 50 EUR schade gesteld. Dit lijkt me uitermate buitensporig gezien je een gemiddeld vliegenraam voor 20 a 25 euro kan kopen.

Kan ze zomaar die 50 EUR vragen zonder vertoon van een factuur? In het contract staat enkel de vergoeding van schade vermeld zonder bijkomende voorwaarden of maatstaven tot bepaling ervan. Ik zou geen probleem hebben met de betaling ervan, maar het zag er een goedkoop model uit dus heb ik het gevoel dat de verhuurder er geld probeert uit te slaan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 14 jul 2014 20:05

U mag een bewijs van de kosten vragen. Dit mag de oorspronkelijke factuur van het beschadigde voorwerp zijn, dit mag de factuur zijn van aankoop van vervanging, maar deze moet men u voorleggen als u hierom vraagt.

bramt
Topic Starter

#3 , 14 jul 2014 20:38

U mag een bewijs van de kosten vragen. Dit mag de oorspronkelijke factuur van het beschadigde voorwerp zijn, dit mag de factuur zijn van aankoop van vervanging, maar deze moet men u voorleggen als u hierom vraagt.
En wat indien het hier inderdaad gaat om een vliegenraam van 20 EUR?
Of als ze zegt dat ze de rekening kwijt is, en dan maar gewoon één van 50 EUR koopt?

Reclame

KJ86

#4 , 14 jul 2014 20:51

Vijftig euro is geen geld, als de verhuurder de effectieve kost van het vliegenraam vervangen zou rekenen komt hij waarschijnlijk veel hoger uit. Je moet er rekening mee houden dat de verhuurder:

het kapotte moet verwijderen (eventueel opmetingen uitvoeren)
verplaatsen naar de winkel om een nieuwe te kopen
verplaatsen naar waar het vastgoed gelegen is om de herstelling uit te voeren
de herstelling uitvoeren
administratie in orde maken om de kosten te verhalen op de huurder

Ik zou het niet willen uitvoeren voor vijfitg euro.

Turaki

#5 , 14 jul 2014 21:37

Vijftig euro is geen geld, als de verhuurder de effectieve kost van het vliegenraam vervangen zou rekenen komt hij waarschijnlijk veel hoger uit. Je moet er rekening mee houden dat de verhuurder:

de herstelling uitvoeren

Lees het eerste bericht van TS nog eens na, het gaat om een vliegengordijn, niet een vliegenraam. Geen opmeting nodig, gewoon aan 2 haakjes boven de deur op te hangen. Verplaatsing naar de winkel is geen bijkomende kost, tenzij verhuurder nooit in winkels komt waar men dit verkoopt (en een extra verplaatsing is niet nodig aangezien dit geen dringende herstelling is), en verplaatsing naar het pand moet verhuurder toch regelmatig doen wegens verhuur voor vakantie. Administratie hoort bij het beheer.

En 50€ is 1 keer geen geld (hoewel ik toch graag 50€ meer in de maand zou verdienen), maar als de verhuurder telkens de schade "ruim" berekend is dit een mooi extraatje bekomen door bedrog.

giserke

#6 , 14 jul 2014 21:53

Maakt niet uit welk bedrag dat het is. De eiser moet de gemaakte kosten kunnen bewijzen aan de hand van een factuur.

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 14 jul 2014 22:00

De eigenaar is niet verplicht de vervanging zelf te doen. Als mijn auto beschadigd is dan betaalt de verzekering ook iets meer dan een pot verf.
Als ik een huisje of appartement aan de kust verhuur dan ga ik geen 160 km heen en weer rijden om een prul te vervangen, dan laat ik dat toch door het immokantoor die de vakantieverhuur vervangen, veel goedkoper voor de gedupeerde dan een rit van tweemaal 160 km en ook beter voor het milieu.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki

#8 , 14 jul 2014 22:06

Wederom, transport valt hierbij weg, ook als immo dit vervangt moet er toch aan het begin en einde van elke huurperiode iemand naar het pand. Maar verhuurder kan inderdaad een aannemer inschakelen, die dan een factuur zal opmaken, die dan kan voorgelegd worden aan TS.

bramt
Topic Starter

#9 , 14 jul 2014 22:24

Een aannemer lijkt me hier niet aan de orde, aangezien het inderdaad enkel gaat om een gordijn dat je kan omhoog hangen boven de deur aan haakjes. Sorry voor de verkeerde benaming.

sloeberken

#10 , 14 jul 2014 23:31

Waarom heb je dit niet zelf vervangen door een gelijksoortig gordijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#11 , 15 jul 2014 09:22

de herstelling uitvoeren

Lees het eerste bericht van TS nog eens na, het gaat om een vliegengordijn, niet een vliegenraam. Geen opmeting nodig, gewoon aan 2 haakjes boven de deur op te hangen. Verplaatsing naar de winkel is geen bijkomende kost, tenzij verhuurder nooit in winkels komt waar men dit verkoopt (en een extra verplaatsing is niet nodig aangezien dit geen dringende herstelling is), en verplaatsing naar het pand moet verhuurder toch regelmatig doen wegens verhuur voor vakantie. Administratie hoort bij het beheer.

En 50€ is 1 keer geen geld (hoewel ik toch graag 50€ meer in de maand zou verdienen), maar als de verhuurder telkens de schade "ruim" berekend is dit een mooi extraatje bekomen door bedrog.
Ik heb zelf zo'n prul nog niet geplaatst, maar ik veronderstel dat de geleiders van dat gordijn niet universieel zijn. Het is gewoon een veel voorkomende fout dat enkel naar de aankoop wordt gekeken en geen rekening gehouden wordt met de achterliggende kosten. Die mogen ook gerekend worden, de eigenaar kan het uitgeven aan een klusjesdienst (dan worden de achterliggende kosten automatisch gefactureerd), maar dan zal de kost veel hoger zijn dan € 50. Ik blijf erbij vijftig euro is geen geld voor een gordijn te vervangen.

Turaki

#12 , 15 jul 2014 09:28

Ik heb zelf zo'n prul nog niet geplaatst, maar ik veronderstel dat de geleiders van dat gordijn niet universieel zijn. Het is gewoon een veel voorkomende fout dat enkel naar de aankoop wordt gekeken en geen rekening gehouden wordt met de achterliggende kosten. Die mogen ook gerekend worden, de eigenaar kan het uitgeven aan een klusjesdienst (dan worden de achterliggende kosten automatisch gefactureerd), maar dan zal de kost veel hoger zijn dan € 50. Ik blijf erbij vijftig euro is geen geld voor een gordijn te vervangen.
Geen geleiders, gewoon 2 haakjes boven de deur. Totale tijd om te verwijderen en een nieuwe op te hangen minder dan 1 minuut. En achterliggende kosten dienen net zo goed bewezen te worden.

KJ86

#13 , 15 jul 2014 09:32

Maakt niet uit welk bedrag dat het is. De eiser moet de gemaakte kosten kunnen bewijzen aan de hand van een factuur.
De gemaakte kosten moeten zeker niet bewezen worden met een factuur, een raming volstaat.
De verhuurder moet zelf het vliegengordijn niet vervangen.
De verhuurder moet enkel vergoed worden voor de geleden schade.

Veebee

#14 , 15 jul 2014 09:35

@Turaki, er zijn verschillende systemen op de markt, meest courante zijn de oude met lintjes, maar je hebt tegenwoordig al bredere lamellen en die gaan als snel duurder dan 20 euro.
Die worden ook niet bevestigd met twee haakjes maar vereisen boorwerk, waterpas hangen voor de lamellen en neem gerust ook je tijd voor de lamellen te knippen en gelijk te hangen met de gewichtjes onderaan :)

Feit is dat er in dit geval niet geweten is over wat voor soort vliegengordijn het gaat natuurlijk. Misschien kan TS dat verduidelijken.

sloeberken

#15 , 15 jul 2014 09:46

Er zijn er ook, en meestal de nieuwe modellen met kleeflint.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”