moet ik 12 maand blijven nadat ik opzeg handelshuur kreeg?

yen
Topic Starter

moet ik 12 maand blijven nadat ik opzeg handelshuur kreeg?

#1 , 29 aug 2014 16:19

ik heb een winkeltje, het pand is verkocht, ik kreeg mijn opzeg van de nieuwe eigenaar.
alles volgens de regels en binnen de 3 maanden.

ik ben dus verplicht om over 12 maand te vertrekken, volgens mij zonder recht op vergoeding.

jammer, maar ik moet vooruit.

ik heb dus een ander pand op het oog waar ik over 5 maand in mag. ik zou dit handelshuurcontract zo snel mogelijk willen tekenen maar ik vraag me af of ik verplicht ben om mijn 12 maanden uit te zitten in mijn huidig pand. aangezien de nieuwe eigenaar mij mijn opzeg gaf.

als ik hier effectief 12 maand moet blijven betalen is het haast onmogelijk voor mij om geen dubbele huur te betalen gedurende een periode.

dank u voor uw advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 aug 2014 10:09

Dit is de wetgeving die van toepassing is.
Algemene huurwet en handelshuur.
Wat is de reden die eigenaar opgeeft .... een handelshuurcontract is veel strikter geregeld en geeft meer rechtszekerheid aan de huurder.
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=59" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=60" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#3 , 30 aug 2014 10:52

De handelshuurwetgeving bevat geen beperkingen of toezegingen die een tegenopzeg toelaten. Alles is dus in onderling overleg af te spreken. Erop gelet dat handelshuur net als de verhuur met hoofdbewoning een aparte wetgeving is vraag ik me af of er geen jurisprudentie is waarin geoordeeld wordt naar analogie met de mogelijkheden tot tegenopzeg zoals voorzien in art. 3 WHW.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 aug 2014 11:00

2. Duur van de handelshuur.

Art.3. De duur van de huur mag niet korter zijn dan negen jaren.
Deze bepaling geldt ook voor de onderhuur, die echter niet mag worden aangegaan voor langer dan de looptijd van de hoofdhuur.
De huurder kan evenwel de lopende huur beëindigen bij het verstrijken van elke driejarige periode, mits hij zes maanden tevoren opzegt bij gerechtsdeurwaardersexploot of bij ter post aangetekende brief.
Partijen kunnen te allen tijde de lopende huur eveneens beëindigen, op voorwaarde dat hun akkoord wordt vastgesteld bij een authentieke akte of bij een verklaring voor de rechter afgelegd.
Buitendien kan het huurcontract aan de verhuurder het recht toekennen om, bij het verstrijken van elke driejarige periode, de huur te beëindigen, mits hij één jaar tevoren opzegt bij gerechtsdeurwaardersexploot of bij ter post aangetekende brief, ten einde in het onroerend goed werkelijk zelf een handel uit te oefenen of die werkelijk te laten uitoefenen door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen of zijn bloedverwanten in de opgaande lijn, door zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in de opgaande lijn of aangenomen kinderen of door een personenvennootschap waarvan de werkende vennoten of de vennoten die ten minste drie vierden van het kapitaal bezitten, in dezelfde betrekking van bloedverwantschap, aanverwantschap of aanneming staan tot de verhuurder of tot zijn echtgenoot.

Maar lees de teksten eens grondig

Terug naar “Huren”