Beste,
Vorig jaar (01/08/2013) zijn mijn echtgenote en ik ingetrokken in ons huidig huurappartement (contract 9 jaar, vermeldt dat eigenaar moet registreren). Voor het tekenen van het contract (alles werd via een immokantoor geregeld, achteraf bleek dat de man van het immo-kantoor de zoon van de eigenaar was) hebben wij gevraagd of er plannen waren om te verkopen, dat was niet het geval.
Het contact met de eigenaar (altijd via de zoon, ik heb de eigenaar zelf nooit gesproken) is altijd zonder problemen verlopen. Als er problemen waren die we niet zelf konden oplossen werd er altijd snel gereageerd, en wij aan onze kant hebben gezorgd dat het appartement er nu een pak beter uitziet dan toen we hier vorig jaar introkken (voor zaken die niet 'esthetisch' waren, zijn we na voorleggen van de bonnetjes altijd meteen vergoed).
Vorige week liet de zoon ons weten dat de eigenaar het huis te koop wou zetten, en dat dit waarschijnlijk investeerders zou lokken, zodat ons contract niet in het gedrang zou komen. Er is afgelopen week welgeteld een potentiële koper op komen dagen (twee ouders van middelbare leeftijd, met twee jongvolwassen kinderen), en aan de vragen die ze stelden (gaan jullie dan verhuizen? is het een leuke buurt?) lijkt ons wel duidelijk dat het niet om investeerders ging. Vandaag laat het immo-kantoor ons weten dat er een bod gedaan en aangenomen is (door partij ons onbekend). Wij vermoeden dat het om dezelfde mensen gaat, vermits zij de enigen zijn die het pand bezocht hebben.
Het eerste dat ik daarnet gedaan heb is via MYMINFIN kijken of het contract ook daadwerkelijk geregistreerd is (de link bij de post van Vandebos werkt trouwens niet meer, ik ben er naartoe gegoogled). Het deel "Onroerende voorheffing en huurcontracten" bevat geen documenten. Voor de zekerheid contacteer ik misschien best ook het lokale registratiekantoor (kan dit telefonisch/per mail, of moet ik hier een dag verlof voor nemen?).
Wat zijn best de stappen die wij verder alvast ondernemen? Aan de ene kant was het contact altijd goed, en hebben wij niets te klagen gehad. Aan de andere kant dient een 9-jaar contract niet om na een jaar te stoppen, en dan zeker niet mocht blijken dat het niet geregistreerd was, en ze er ons dus na 3 maanden uit kunnen zetten...
Met vriendelijke groeten,
Jack