huurwoning - buiten in de tuin roken

arne JJ
Topic Starter

huurwoning - buiten in de tuin roken

#1 , 12 sep 2014 17:03

dag allemaal,

op het forum heb ik (vergeefs) al een (oudere) discussie doorgelezen om antwoord te krijgen op mijn vraag:
Kan mijn huisbaas mij verbieden om in de tuin te roken?

binnen roken doe ik nooit. rookschade aan de woning is dus niet aan de orde. sigraettenpeuken ruim ik netjes op.
ik woon boven haar praktijk, en als ik in de tuin rook, gebeurt het blijkbaar dat er soms een sigarettengeur binnen waait.

Ze dreigt met een stopzetting van het contract. kan ze dit? is dit wettelijk?

bedankt voor je hulp!

Arne

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 12 sep 2014 17:16

Dokterspraktijk of zo? Dan kan ik haar wel ergens volgen, het is allesbehalve wenselijk dat daar sigarettenrook binnenkomt. Zowel medisch als economisch.

Ik neem aan dat er niets in het huurcontract staat over roken?

arne JJ
Topic Starter

#3 , 12 sep 2014 17:34

het betreft een standaard huurovereenkomst met een immokantoor als tussenfiguur, ik heb een kopie van het huurcontract opgevraagd.
op dit moment weet ik het dus niet, al voormoed ik dat er niets van in het contract staat.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 sep 2014 19:02

Normaal MOET u een kopie van contract hebben of beter nog een contract wordt opgesteld in aantal exemplaren als er partijen zijn.
Bij mijn weten niet...
art 8 EVRM en de grondwet geven u het volstrekte genot en gebruik van uw appartement en tuin. Net zoals het burgerlijk wetboek over huishuur.

Net zoals bij lawaaioverlast door buren die u met de door uw opengezette ramen beletten te slapen.
U zal UW ramen moeten dichtdoen.
Is er dan nog overlast dan kan er opgetreden worden.

Wat voor contract hebt u ... en stopzetten als het een 3-6-9 is ...wordt wel wat moeilijk.
Is het contract geregistreerd?

Turaki

#5 , 12 sep 2014 20:03

Zelfs als er iets in het contract over zou staan, is dit nietig, omdat dit ingaat tegen uw recht op gewoon woongenot (art 544 BW), uw privacy, de onschendbaarheid van de woning (art 10 Grondwet), en voornoemde artikel 8 van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens.

Dus neen, ze kan dit niet om deze reden. Heeft ze dit mondeling medegedeeld, of op een andere wijze?

Lanox

#6 , 12 sep 2014 21:01

Voorgaande antwoorden zijn enkel correct indien de tuin bij de huurwoning hoort. Gezien u zegt dat u boven woont is dit niet vanzelf sprekend.

Franciscus

#7 , 12 sep 2014 21:04

Klopt overgelezen ... indien tuin niet voor uw uw woning is, pleegt u huisvredebreuk.

Terug naar “Huren”