Goeie middag,
Ik ga het zo kort mogelijk proberen houden... Ik huur in België.
Wegens verhuurders die geen afstand konden nemen van hun eigendom, en maar bleven lastig vallen, ben ik vorig jaar op datum van 1/6/2013 gaan wonen naar een plattelandsgemeente. Er is geen plaatsbeschrijving opgemaakt. Ik weet (nog) niet of het contract is geregistreerd (3/6/9). Ook het contract volgt de huurwet bij koninklijk besluit niet erg nauw. Het betreft een vroegere oude schuur die omgebouwd is tot woonhuis. De eigenaren/huisbazen wonen hier vlak naast mij. Komt er een beetje op neer dat ik in zekere zin op hun erf woon. Een deel van het gelijkvloers gebruikt de huisbaas als werkplek en garage voor zijn wagen.
Pas tegen de winter stelde ik vast dat de woning ernstige gebreken heeft. Warmte vliegt meteen weg en bij felle rukwinden, doven kaarsen in huis. ook regende het op bepaalde plekken binnen via het dak (vochtplekken die groter worden als het lang regent).Langs de buitenkant kon je over de gehele lengte zien dat er brokstukken uit de nok waren (veroudering), waardoor weersomstandigheden vrij spel hebben. Ik heb zelf zoveel mogelijk via de binnenkant dicht maken, maar dat was zinloos. Aan een bepaald raam komt ook enorm veel tocht binnen via spleten. Via een ander gesloten raam loopt een straal water binnen als de wind juist zit en het regent. Beneden in het halletje waar badkamer, toilet en een kamer is, was er bij intrek reeds een opgedroogde grote vlek te zien. Tijdens de winter (of zware regen) wordt die vlek vochtig en ontstaat er (zwarte) schimmel. soms verspreidt het zich ook verder in de hal. De kamer heb ik moeten leegmaken omdat bepaalde spullen beschimmeld waren (helaas weggegooid en geen foto's van), dus die wordt niet meer gebruikt. Het badkamer meubel (lavabo) heeft donkere schimmelvorming binnenin en één bepaalde plek was reeds wat rot, en zet zich geleidelijk aan verder. Andere ingebouwde kastjes roken reeds bij intrek naar schimmel, en bij de zware storm van maanden geleden hier, stroomde regen binnen via binnenzijde muur (?) en stond de badkamervloer onder water. Ook stond het hier vol meubels en vuil van de vorige huurders dat ik maar moest zien te bergen in één van de ruimtes.
Ik heb gedurende de eerste 8 maanden dat ik hier woon geregeld de huisbaas hierover aangesproken. Nooit is hij komen kijken en stuurde me steeds met een rietje in het gras. Hij zou eerst zelf herstellingen doen, dan zou hij iemand sturen, dan zou hij zijn 2 zonen sturen die aannemer zijn (zelf was hij ook altijd aannemer). Nooit gebeurde er iets, ik bleef vriendelijk.
Ik had geen zin in gedoe, dus keek ik uit naar een andere woning, en de huisbaas was akkoord om me te laten gaan. Nu kwam hij een dag later terug op zijn besluit en zei dat ik mijn periode hier maar moest uitzitten. Ik zei dat ik akkoord was, maar dat er dan toch wel wat werken aan de woning zouden moeten gebeuren. Toen ben ik behoorlijk geschrokken, want hij begon me uit te kafferen dat de vorige bewoners nooit geklaagd hadden. Hij gaf zelfs in zijn kwaadheid toe dat hij me aan het lijntje had gehouden. Hij was niet van plan geld in de woning te steken voor herstelling. Dan probeerde hij me nog een beetje belachelijk te maken, tot ik hem bedankte voor het 'gesprek' en afdroop.
Op datum van 18/6/2014 heb ik een aangetekend schrijven gestuurd met alle gebreken vermeld. Sindsdien wou hij me niet meer aankijken, liep telkens weg als hij me zag. Lastig! Dan is zijn vrouw begonnen met stroop rond mijn mond te smeren, dus dat gaf me het gevoel dat ze toch ergens bang van waren, voornamelijk geld verliezen. Ik ben vriendelijk gebleven, afwachtende houding aangenomen. Op een bepaalde dag was ik beneden met de was bezig, toen plots de hendel van mijn voordeur enkele keren bruut bewoog in een poging om binnen te raken, maar de deur was op slot, en toen werd er gebeld, en bleef er keihard op de deur gebonkt worden. Nerveus deed ik uiteindelijk open en het waren de 2 zonen van de huisbazen, waarvan de één me kwaad toesprak dat ik moest verhuizen. Ik heb mezelf heel kalm kunnen houden, en ben hun beginnen toespreken zodat ze zelf ook kalmeerden en even niet meer wisten wat te doen. Ik heb hun dan meegenomen in huis om gebreken aan te wijzen, en ze gingen diezelfde week werken uitvoeren. Maar tevergeefs, niemand gezien, niemand gehoord.
Het was pas toen ze zelf ook een lek boven de werkplek kregen (deel van mijn woning waarover ik niet beschik), dat ze de nok van het dak even vlug bewerkten met (wit cement?) om het te dichten. Ook hebben ze toen het raam waarin regen binnen liep langs de zijkant een beetje gecementeerd, waarom weet ik niet, want dat had niks met het probleem te maken, en zodoende is daar ook niks veranderd. Ook via het dak regent het nog binnen. Er is nu zelfs een plek bijgekomen waardoor ik bepaalde stopcontacten op de keukenblok moet afdekken.
Ik ben hier al heel lang, heel zwaar moe over, dus ik besloot verder te zoeken naar een andere woonst, en waarschijnlijk kan ik ten laatste in april 2015 verhuizen.
Nu, stond er in Juli een man in mijn tuin een struik te snoeien, en die is elke week blijven komen om telkens iets anders te doen. Die man sprak me nauwelijks aan, ook niet toen ik er bij ging staan. De laatste keer dat hij hier was, liep hij zelfs langs me heen zonder me aan te kijken (ik heb 2 foto's genomen van die man in mijn tuin). Ook de huisbaas loopt telkens in mijn tuin rond (huisvredebreuk), meestal wanneer hij denkt dat ik weg ben (getest) of wanneer hij denkt dat ik slaap. Wegens de werken van de man in de tuin heb ik dus zelf niks kunnen doen in de tuin, dat is enerzijds niet erg, aangezien ik hier niet graag meer buitenkom en mezelf bijna onuitgenodigd in mijn eigen tuin voel. Ik heb de huisbaas wel horen vertellen aan zijn vrouw dat ze mij de werken zouden aanrekenen, maar ik heb nooit een aanvraag van hen gekregen om iets met de tuin te doen onlangs. Vorig jaar deed ik het allemaal zelf, en dit jaar kreeg ik de kans niet. Hun tuin is een kunstwerkje en dat verwachten ze dus ook van mijn tuin, maar ik doe gewoon de basis van wat nodig is, op mijn tijd.
De huisbazen zitten vaak in hun eigen tuin, vlak aan mijn raam, en ze houden zich totaal niet in terwijl ze het over mij hebben tegen hun familie, kennissen, enz. Vorige week, terwijl ik rustig de krant probeerde te lezen mocht ik aanhoren dat ik 'zogezegd' aan de drugs zou zijn (dat is onwaar, maar hier nu niet belangrijk), ik heb al vanalles over mezelf moeten aanhoren.
Enkele dagen geleden kwam de huisbazin op mijn hof klagen dat ik mijn pad moest kuisen (dat overigens volledig voor hen is weggestoken achter een kleine schutting)en vroeg me waarom ik het vijgeboompje in mijn tuin had afgezaagd. Vorig jaar is er een takje van een vijgeboom op een afgezaagde vijgeboom die al jaren niet meer wou uitschieten verschenen. Dat takje had al enige stormen en rukwinden meegemaakt, en hing zwaar scheef. Toen ik het wou rechtzetten had ik het in mijn hand. De wortel was volledig aangetast door het overtollig vocht. Ze geloofde me niet, en toen ben ik eindelijk gebroken...
Ik heb haar kwaad aangesproken over de vreemde man in mijn tuin en haar echtgenoot die daar niks te zoeken hadden, ik heb haar aangesproken over dat zij mij niet hoeven vertellen wat en wanneer ik wat zou moeten doen, en toen liep ze alweer weg, wat me kwader maakte en toen riep ik haar nog na dat ik niet aan de drugs zit (of zat).
Vandaag stond de huisbaas samen met een andere man naar mij te kijken toen ik koffie wou maken en voor het raam stond. Ik hoorde iets zeggen van "met de andere buren eens praten" en "Dat komt allemaal in orde". Huisbaas grijnsde.
Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat te denken of doen. Ik had misschien eerder stappen moeten ondernemen, maar dat zit niet zo in mij, vandaar dat ik naar een andere woning ben gaan uitkijken, maar dat duurt nog een halfjaar voor ik daar in kan. Ook moet ik rekening houden met beperkte financiële middelen wat betreft zaken. Ik ben alleen, en dat weten ze. Ze kennen mensen van allerhande pluimage in verschillende takken van de maatschappij en het is één kluwen dat handelt met 'vriendendiensten'.
Ik ben bij de huurdersbond geweest ten tijde van de aangetekende zending, maar die mensen kunnen blijkbaar enkel maar helpen met brieven opstellen, en dat kan ik zelf wel. Ik ben aan het verteren van de stress, en heb best wel schrik, ja.
Het is een veel te lang bericht geworden, maar ik hoop dat toch iemand de moeite wil doen, me te helpen, want ik heb nu echt hulp nodig.
Alvast bedankt, en groet.