Pagina 1 van 1

vochtproblemen - verhuurder weigert in te grijpen

Geplaatst: 16 sep 2014 16:44
door SaskiaC
- huurcontract appartement 3-6-9
- ingegaan op 01/12/2011

Even een zo beknopt mogelijke schets van de situatie

Ik huur sinds 01/12/2011 een appartement met een terras aan de straatkant van het gebouw, aansluitend aan de keuken. Het terras heeft geen afwatering, waardoor er telkens het regent water blijft staan op het terras. Ik heb dit reeds verschillende keren gemeld aan de huisbazin, maar deze weigert er iets aan te doen.
Bij ondertekening van de plaatsbeschrijving stond ik er op dat hier in vermeld werd dat er water op het terras blijft staan, en dat er op de muur in de keuken een vochtplek was. Deze plek bevindt zich naast de terrasdeur, onder het raam dat op het terras uitkijkt. De huisbazin heeft dit ook ondertekend.

Tot voor kort werd de donkere plek die wees op vocht niet groter, dus ik heb er ook nooit echt wakker van gelegen (dom, achteraf gezien).
Nu had het in augustus een dag heel hevig geregend, waardoor er enkele cm water op het terras stond. 2 dagen nadien werd een zeer groot deel van de muur vochtig, en nog eens 2 dagen later stond er schimmel op. Hierop heb ik de huisbazin een mail gestuurd, waarop ik geen antwoord kreeg. Vervolgens heb ik dit via aangetekend schrijven en gewone post gemeld.
Enkele dagen nadien kreeg ik via mail en een briefje dat gewoon in de bus gestoken werd een antwoord.

De huisbazin beweert dat het probleem nooit erg kan zijn. Reden: ze is bij onze buurman(!) gaan kijken, en die zijn terras ziet er hetzelfde uit en hij heeft dat probleem niet. De schimmel bevindt zich aan de binnenkant, dus ze kan nooit gezien hebben hoe die muur er uit ziet.
Ze beweert ook dat eventuele schimmel van ons afkomstig zou zijn, omdat een keuken verlucht moet worden. Alle deuren staan van 7u 's morgen tot 8u 's avonds open, en schimmel door vochtige lucht ontstaat aan het plafond. Bij ons zit de schimmel aan de vloer.

Nu heb ik haar weer een aangetekend schrijven gestuurd, waarin ik haar uitleg dat onze deuren altijd open staan, en dat schimmel door slechte verluchting aan het plafond ontstaat. Ik heb haar ook gemeld dat zij de situatie niet kan inschatten als ze niet wil komen kijken.

Nu vraag ik mij af: kan ik nog iets anders doen zonder onmiddellijk een maandenlange procedure te starten?
Gezien het feit dat ze niet eens de moeite wil nemen om te komen kijken, en alles direct in onze schoenen schuift vrees ik het ergste. Ik zou graag zo snel mogelijk verhuizen, maar ben bang dat ze gaat proberen dit van de waarborg te houden.

Re: vochtproblemen - verhuurder weigert in te grijpen

Geplaatst: 16 sep 2014 18:47
door sloeberken
Op de eerste plaats en in u eigen belang verhuurder in gebreke stellen met AS, daarin meld je de gebreken en vraag je om dringende herstelling.

Re: vochtproblemen - verhuurder weigert in te grijpen

Geplaatst: 16 sep 2014 19:43
door KJ86
Als je elke keer moet verhuizen voor een vochtplekje, kan je beter uw spullen in de verhuiswagen laten staan.
Waarschijnlijk zijn de siliconen van het raam versleten (aansluiting tussen het terras of dorpel en het raam), het vervangen van deze siliconen is een recurrente taak die onder het onderhoud van de huurder valt. Je kan best eerst de oorzaak van het probleem achterhalen, voor dat je de verhuurder contacteert.
Het feit dat er water op het terras blijft staan is blijkbaar eigen aan de constructie die daar gemaakt is en moet niet verholpen worden door de verhuurder aangezien het geen inbreuk is op de elementaire vereisten voor een woning te verhuren en je op voorhand op de hoogte was van het probleem.

Re: vochtproblemen - verhuurder weigert in te grijpen

Geplaatst: 16 sep 2014 19:56
door Lanox
en je op voorhand op de hoogte was van het probleem.
U leest blijkbaar meer dan dat er staat. Probleem stond op de plaatsbeschrijving. Er zijn weinig huurwoningen waar je de plaatsbeschrijving krijgt voor de ondertekening van het contract.

Re: vochtproblemen - verhuurder weigert in te grijpen

Geplaatst: 16 sep 2014 20:25
door KJ86
en je op voorhand op de hoogte was van het probleem.
U leest blijkbaar meer dan dat er staat. Probleem stond op de plaatsbeschrijving. Er zijn weinig huurwoningen waar je de plaatsbeschrijving krijgt voor de ondertekening van het contract.
Ik wil alleen maar duidelijk maken aan TS dat als het geen probleem is bij intrede dat het terras soms onder water staat, dat dit ook tweeenhalf jaar later geen basis mag en kan zijn om het contract te verbreken.

Re: vochtproblemen - verhuurder weigert in te grijpen

Geplaatst: 17 sep 2014 12:11
door SaskiaC
@KJ86
Ik wens niet te verhuizen voor een vochtplekje, maar voor een schimmelplek ten gevolge van vocht.
Bovendien is dit niet de enige reden, maar de spreekwoordelijke druppel.
Indien het aan versleten siliconen aan het raam zou liggen, zou deze vochtplek zich dan niet vlak onder het raam moeten vormen? De plek waar ik het over heb bevindt zich aan de vloer, op ongeveer een meter onder het raam.
De vochtplek is altijd een probleem geweest, waar we de huisbazin al meerder malen op gewezen hebben. Alleen is dit probleem voor ons nu veel groter geworden omdat er nu ook schimmel ontstaan is en ik dit geen gezonde omgeving vind voor ons dochtertje.
Ik heb intussen ook de buurman gesproken. hij heeft een laag kastje staan tegen die bewuste muur onder het raam. Hij heeft dit kastje weggetrokken, en bij hem is er ook sprake van schimmelvorming.

Re: vochtproblemen - verhuurder weigert in te grijpen

Geplaatst: 17 sep 2014 14:15
door Franciscus
Dan wordt het tijd de VME (eigenaars) en syndicus warm te lopen en dat ze iets aan het probleem van afwatering doen.

Re: vochtproblemen - verhuurder weigert in te grijpen

Geplaatst: 17 sep 2014 15:31
door SaskiaC
Franciscus, bedankt voor uw antwoord.
Het probleem is dat er slechts 1 eigenaar is. Het gaat om een gebouw met 5 appartementen, en het volledige gebouw is eigendom van de huisbazin.

Re: vochtproblemen - verhuurder weigert in te grijpen

Geplaatst: 17 sep 2014 18:44
door Loria
@KJ86 je lijkt in elk topic nogal sterk aan de kant te staan van de verhuurder.

Re: vochtproblemen - verhuurder weigert in te grijpen

Geplaatst: 17 sep 2014 22:06
door KJ86
@KJ86 je lijkt in elk topic nogal sterk aan de kant te staan van de verhuurder.
Die hebben meestal ook gelijk :D

@SaskiaC

Ben je verzekerd voor huurdersaansprakelijkheid bij brand, vaak zit daar ook waterschade inbegrepen. Als je deze zaak aangeeft aan uw verzekering zullen zij een expert sturen die zal uitzoeken wie aansprakelijk is voor de schade. Als je zelf schade hebt opgelopen (vb meubels die kapot zijn van het vocht, ...), zal uw verzekering die uitbetalen en verhalen op de verhuurder of de verhuurder zijn verzekering. Nog beter zou zijn als je de verhuurder kan overtuigen om het aan zijn verzekering aan te geven. De schimmel kan je in ieder geval gemakkelijk en goedkoop oplossen door het stukje muur af te wassen met zuivere javel (in eender welk grootwarenhuis te koop aan 4 euro voor 5 liter, best degene meenemen met de minste verdunning, staat aangegeven in zoveel procent Natriumhypochloriet).

Waar gaat het water naar toe? Loopt het over de rand van het terras? Is het terras afgedicht met roofing?

Re: vochtproblemen - verhuurder weigert in te grijpen

Geplaatst: 17 sep 2014 22:27
door Lanox
Schimmel aanpakken is vrij nutteloos als de oorzaak niet wordt aangepakt.

Re: vochtproblemen - verhuurder weigert in te grijpen

Geplaatst: 17 sep 2014 22:46
door KJ86
Schimmel is echt schadelijk voor de gezondheid (vooral die met de zwarte puntjes), dus sowieso onmiddellijk kapot maken. Het zal ook een lange tijd duren voor de schimmel terug komt.
Opzeg kan nu al gegeven worden om de 1 ste januari te vertrekken zonder schadevergoeding verschuldigd te zijn, tegen dan zal de schimmel in alle waarschijnlijkheid niet terug zijn.

Re: vochtproblemen - verhuurder weigert in te grijpen

Geplaatst: 01 okt 2014 13:19
door Metool
Waarschijnlijk zijn de siliconen van het raam versleten (aansluiting tussen het terras of dorpel en het raam), het vervangen van deze siliconen is een recurrente taak die onder het onderhoud van de huurder valt.
Valt mijn inziens niet te rijmen met art. 2 ยง2 W.H.W. in samenlezing met art. 1755 B.W.