Het vrijkomen van de waarborg

Racing32
Topic Starter

Het vrijkomen van de waarborg

#1 , 30 sep 2014 17:48

Hallo,

Ik heb mijn appartement verhuurd voor met een contract van 3 jaar. In het 2de jaar van het contract heeft mijn huurster het contract verbroken en volgens wat in het contract stond moet ze mij nu 2 maanden boete betalen. Dit is evenveel als de waarborg.

De waarborg staat op een bankrekening en we moeten allebei tekenen om deze waarborg vrij te krijgen. Nu is mijn huurster al een maand uit het appartement en kunnen we ze nergens meer bereiken. Ze is dus met de noorderzon verdwenen, maar haar domicilie staat nog altijd op mijn appartement.

Ik wilde die domicilie daar laten verwijderen en heb daarvoor al contact opgenomen met de gemeente. Nu heeft mijn makelaar mij vandaag gebeld dat hij een procedure bij de vrederechter heeft laten opstarten en dat die gezegd heeft dat haar domicilie daar moet blijven zolang de procedure loopt. Anders is het niet mogelijk om de waarborg vrij te krijgen aangezien mijn vorige huurster dan geen officieel adres meer heeft. Klopt dit??? en zijn er nog andere mogelijkheden om de waarborg vrij te krijgen? Wat het ook nog moeilijker maakt, is dat mijn huurster een nederlandse was en zij dus waarschijnlijk ergens in Nederland woont.

Alvast bedankt!!!

Met vriendelijke groeten,

Gert Vrijsen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 30 sep 2014 17:54

Dit klopt.

Het is haar verantwoordelijkheid dat zij haar domicilie niet heeft aangepast en al de briefwisseling op het verkeerde adres toekomt. Het zal een bij verstek uitvoerbaar verklaard vonnis worden dat de vrijgave van de waarborg vordert. Heb hier onlangs net hetzelfde scenario gehad, alleen is daar de noorderbuur naar spanje verdwenen. Waarborg werd bij vonnis vrijgegeven en staat al op mijn rekening.

Racing32
Topic Starter

#3 , 30 sep 2014 18:14

Maar dan kan ik het appartement dan voorlopig niet verhuren aangezien het niet mogelijk is dat mijn nieuwe huurder en mijn vorige huurder niet samen de domicilie op dezelfde plaats kunnen hebben? Of klopt dit niet?

Hoelang heeft de procedure bij jou aangesleept om de waarborg vrij te krijgen?

Reclame

sloeberken

#4 , 30 sep 2014 18:34

Dit komt vrij snel voor 1 maand denk ik, Op de link van Vandebos handige documenten kan je een verzoekschrift art. 1344bis/ev Ger.W. afhalen + op de gemeente bewijs van woonst van de huurster.
Na dat laat je haar gewoon door de wijkagent ambtshave schrappen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#5 , 30 sep 2014 18:40

Alles bij elkaar? Een goede maand.

Racing32
Topic Starter

#6 , 30 sep 2014 19:09

Weet er misschien ook iemand antwoord op onderstaande vraag:

Maar dan kan ik het appartement dan voorlopig niet verhuren aangezien het niet mogelijk is dat mijn nieuwe huurder en mijn vorige huurder niet samen de domicilie op dezelfde plaats kunnen hebben? Of klopt dit niet?

Alvast bedankt

sloeberken

#7 , 30 sep 2014 19:39

Dat kan maar houd risico's in voor nieuwe huurder, deurwaarders of dergelijke. Zou in elk geval nog niet verhuren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 sep 2014 19:47

De maand extra schade ook vragen aan vrederechter te betalen door ex-huurder.

Racing32
Topic Starter

#9 , 30 sep 2014 22:18

Dat kan maar houd risico's in voor nieuwe huurder, deurwaarders of dergelijke. Zou in elk geval nog niet verhuren.
Maar die brieven of deurwaarders komen dan toch voor de eigendom van mijn vorige huurder. Daar zou mijn nieuwe dan toch niets mee te maken hebben?

sloeberken

#10 , 30 sep 2014 22:30

Als ze niet thuis zijn komen ze wel binnen met slotenmaker, nadien veel geloop. Deurwaarder moet of kan niet weten wat van wie is. Dan nog u zaak bij de vrederechter, hoe wil je dat oplossen.
Is er een opzeg en sleutel overhandiging geweest door vorige huurder. Als het immo zelf het vredegerecht heeft ingeschakeld zal er waarschijnlijk een advocaat in spel zijn.

Terug naar “Huren”