mag ik huurprijs aanpassen t.o.v. affiche

tnt007
Topic Starter

mag ik huurprijs aanpassen t.o.v. affiche

#1 , 06 okt 2014 11:13

Kortom ik heb vorige week mijn appartement te huur gezet. Eerst had ik wat info gezocht naar appartementen in hetzelfde gebouw. Aangezien mijn appartement toch beter in orde was. nieuwe ramen (van dit jaar), nieuwe elektriciteit en nieuwe keuken en badkamer (ook allemaal van dit jaar) vroeg ik een 200€/maand extra dan de gangabare appartementen.

ik kreeg een 10 tal mensen over de vloer (op zaterdag en zondag) n iedereen wou men appartement zeker aan deze prijs. Sommige mensen wilden iets meer geven en boden meer dan de gevraagde huurprijs. Nu zou ik graag mijn favoriete huurder ook een kleine meerprijs willen vragen omdat ik denk dat ik iets te laag heb geschat?

Mag ik dat vragen? Indien de huurder het aanvaard kan er direct een contract getekend worden.

Als ze er niet mee instemt zou ik het liever aan iemand anders verhuren (hogere huurinkomsten)

Kan er mij iets ten laste worden gelegd?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 06 okt 2014 11:38

Jij beslist over de huurprijs. Best voorzichtig zijn want je bent verplicht op affiches (TE HUUR) de huurprijs en de gemeenschappelijke kosten te vermelden, dit is om discriminatie te vermijden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis

#3 , 06 okt 2014 12:25

Sommige mensen wilden iets meer geven en boden meer dan de gevraagde huurprijs. Nu zou ik graag mijn favoriete huurder ook een kleine meerprijs willen vragen omdat ik denk dat ik iets te laag heb geschat?
Ik heb hier toch een raar gevoel bij. Als je een favoriete kandidaat hebt, waarom dan nog een 'kleine meerprijs' vragen tegenover de prijs vermeld op de affiche? Staar je niet blind op de huurprijs alleen qua rendement. Continuïteit, stipte betaling en een huurder die een goed huisvader is, zijn op termijn dikwijls veel meer waard dan een 'net iets hogere huurprijs'. Elke wisseling van huurder kost immers tijd, energie en geld, en soms miserie ook. Als een bepaalde kandidaat voldoet aan jouw ideale profiel en ze er hopelijk lang en gelukkig huurt, waarom dan plots enkele percenten meer huur gaan vragen ten opzichte van de prijs die je initieel in gedachte had?

Reclame

tnt007
Topic Starter

#4 , 06 okt 2014 12:46

@ artemis: ik begrijp wat je wil zeggen maar:

Er is mij door een andere potentiële huurder(s) tot 100€/maand extra geboden dan mijn afficheprijs. Als je dat uitrekent is dat 1200 € op jaarbasis en vindt dat toch al serieus veel geld. Ik zou graag mij favoriete kandidaat huurder het verschil in 2 willen doen. dus 50€ extra in de maand en levert mij 100€ extra borg op in een appartement waar ik het laatste jaar alleen al voor pakweg 15.000 kosten in heb gedaan.

Ik heb een fout gemaakt door het iets te goedkoop aan te prijzen. Heb het vorige zoekertje gewist en de nieuwe prijzen aangeduid. Uiterraard heeft mijn favoriete huurder wel nog een afdruk met de oude prijzen....

sloeberken

#5 , 06 okt 2014 13:13

Ja zou toch opletten met dergelijke huurders, zij die komen bieden of mooi praten blijken later slechte huurders te zijn. Zou u wel eens een veelvoud van 1200 euro kunnen kosten.
Als ik u een goede raad mag geven vraag hun naar de vorige verhuurder, zij die niets te verbergen hebben zullen u de juiste info geven. Zekerheid brengt ook geld op.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ddanck
Contacteer: Website

#6 , 06 okt 2014 14:05

Ik zie twee mogelijkheden.

Of u verhuurt aan de huurder die meer biedt en uw zwijgt daarover tegen uw "favoriete huurder". Of u verhuurt aan deze favoriete huurder voor de geafficheerde prijs.

In geen geval zou ik de favoriete huurder een nieuwe prijs voorstellen.

Op strafgebied kan deze immers klacht neerleggen bij de politie, hetgeen u tot 200 EUR kan kosten (u afficheerde immers niet de werkelijke huurprijs). Ook op burgerlijk gebied zie ik mogelijks problemen. Als u zegt dat u de persoon in kwestie wel ziet zitten als huurder, maar hem toch een hogere prijs vraagt, stel ik mij de vraag of u met hem geen bindend contract hebt afgesloten voor de lagere prijs (voor discussie vatbaar). U deed namelijk een aanbod, hetgeen door de huurder werd aanvaard en u hebt te kennen gegeven de huurder wel te willen aanvaarden. U kan dan niet eenzijdig de prijs gaan verhogen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

artemis

#7 , 06 okt 2014 14:10

Er is mij door een andere potentiële huurder(s) tot 100€/maand extra geboden dan mijn afficheprijs.
Daar zou ik ook mee oppassen, er kan vanalles achter zitten… Ik vermoed dat het appartement instapklaar is? Soms zijn er huurders die al te snel een nieuw dak boven hun hoofd nodig hebben….
Je kan het uiterste (hoge) proberen te vragen, maar die huurders zijn dan ook weer sneller weg is mijn ervaring, door diverse redenen en oorzaken en soms ook met gevolgen.

Terug naar “Huren”