Geachte
Mijn ex-vriend en ik hadden samen een huuwaarborgrekening voor ons vorige huurhuis (ik ben vertrokken op 1/4/2013, hij bleef daar wonen en nam een vriend in huis die hem maandelijks een bedrag betaalde). Ik ging er van uit dat, gezien het contract en ook de waarborg op onze beide namen stonden, ik ook moest tekenen voor vrijgave van de huurwaarborg.
Begin deze week kreeg ik echter een uittreksel van de bank toegestuurd waarop stond dat de rekening was leeggehaald, en alles naar hem ging.
Ik werd niet verwittigd door de bank, noch door de huisbaas, noch door hem.
Hij is naar de bank gegaan en hij gebruikte een oude kopie van mijn paspoort (dat slechts geldig was tot 08.2013) om in mijn naam te tekenen. Kan dit zomaar? Mijn naam op het papier is niet door mij geschreven.
Omdat hij de 1e achterstallige factuur van de elektriciteitsleverancier betaalde, na enige aandrang, ging ik er in 1e instantie mee akkoord dat hij de huurwaarborg mocht houden -kwestie van van elkaar af te zijn- en dit was enkel een mondelinge overeenkomst. Daarna kreeg ik nog een 2e rechtzetting van de elektriciteitsfactuur en ook een telefoontje van de bank dat ik al 1 jaar zijn brandverzekering betaalde (dom van mij dit niet gemerkt te hebben!). Ik heb die verzekering uiteraard onmiddellijk laten stopzetten, maar betaalde dit wel voor 1 jaar. Ik dacht beiden (verzekering en extra 2e elektriciteitskosten) te kunnen achterhouden van de huurwaarborg, gezien deze op beide namen staat en hij weigert te betalen - hij reageert niet op brieven, mails, telefoon of sms.
Mijn moeder ging vrijdag 10/10 naar de bank en kreeg een kopie van het opzeggingsdocument. Gedateerd op 1/10 staat mijn naam en mijn handtekening, terwijl ik die dag in de voormiddag les gaf en daarna ziek in bed lag. Op donderdag ging ik naar de dokter voor bloedanalyse waarop op zaterdag duidelijk te zien was dat ik ziek was ... Ik weet 100% zeker dat ik op 1/10 niet naar de bank geweest ben om dit te ondertekenen!
Mijn vraag: dien ik niet verwittigd te worden bij opzegging van het huurcontract en afsluiting van de waarborg, beiden op beide namen?
Wat kan ik doen? Mijn mondelinge overeenkomst ivm huurwaarborg staat niet op papier, ik heb bewijs van het betalen van zijn verzekering, bewijs van domiciliewijziging op 1/4/13 en bewijs van achterstallige elektriciteitskosten voor de periode waarop we samen woonden .
Alvast bedankt voor uw reactie en hulp!
Met beleefde groet.