afrekening voor onderhoud/herstelling
Geplaatst: 29 okt 2014 16:00
Beste Forumleden,
Nadat wij op 31 augustus ons appartement verlieten, kregen wij deze week via het immokantoor de afrekening van de syndicus doorgestuurd.
In deze afrekening wordt ons een kost van om en bij 500 euro aangerekend voor onderhoud van de lift, echter vorig jaar bedroeg deze kost slechts 137 euro.
Om wat context te bieden: de lift in kwestie is een oud geval, die meer defect is dan hij werkt. Ik heb er zelf eens een halfuur in vastgezeten en heb hem nadien ook niet meer gebruikt. Ook heb ik destijds met de reparateur hierover gesproken, die aangaf dat de lift al lang zijn beste tijd gezien had. Met de rest van de afrekening heb ik geen problemen, maar 500 euro onder het mom van "onderhoud" aanrekenen voor het herstellen van een lift van 50 jaar oud, leek me toch wat excessief. Het punt dat ik wil maken is dat het niet zoals verleden jaar (150 euro) om onderhoud van de lift ging, maar een structurele herstelling (500 euro en de totale kost bedroeg 10.000 euro). Een officiële rekening van de liftmaatschappij kregen we niet te zien.
Het contract bepaalt omtrent bijdrage in kosten en lasten het volgende: "De huurder betaalt de de gemeenschappelijke kosten en lasten verbonden aan de mede-eigendom voor zover die volgens de normale wettelijke regeling lastens de huurder kunnen worden gelegd".
Wij huurden het appartement in kwestie als studenten en hadden onze hoofdverblijfplaats daar niet.
Nu lees ik in Art. 1755 BW dat herstellingen veroorzaakt door ouderdom of overmacht geen herstellingen zijn die ten laste van de huurder kunnen gelegd worden. Ik las hier op het forum dat deze regel in de context van woninghuur dwingend werd gemaakt (http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=44510" onclick="window.open(this.href);return false;). Geldt dit ook in het kader van de algemene huurwet?
Bedankt voor advies.
Thomas
Nadat wij op 31 augustus ons appartement verlieten, kregen wij deze week via het immokantoor de afrekening van de syndicus doorgestuurd.
In deze afrekening wordt ons een kost van om en bij 500 euro aangerekend voor onderhoud van de lift, echter vorig jaar bedroeg deze kost slechts 137 euro.
Om wat context te bieden: de lift in kwestie is een oud geval, die meer defect is dan hij werkt. Ik heb er zelf eens een halfuur in vastgezeten en heb hem nadien ook niet meer gebruikt. Ook heb ik destijds met de reparateur hierover gesproken, die aangaf dat de lift al lang zijn beste tijd gezien had. Met de rest van de afrekening heb ik geen problemen, maar 500 euro onder het mom van "onderhoud" aanrekenen voor het herstellen van een lift van 50 jaar oud, leek me toch wat excessief. Het punt dat ik wil maken is dat het niet zoals verleden jaar (150 euro) om onderhoud van de lift ging, maar een structurele herstelling (500 euro en de totale kost bedroeg 10.000 euro). Een officiële rekening van de liftmaatschappij kregen we niet te zien.
Het contract bepaalt omtrent bijdrage in kosten en lasten het volgende: "De huurder betaalt de de gemeenschappelijke kosten en lasten verbonden aan de mede-eigendom voor zover die volgens de normale wettelijke regeling lastens de huurder kunnen worden gelegd".
Wij huurden het appartement in kwestie als studenten en hadden onze hoofdverblijfplaats daar niet.
Nu lees ik in Art. 1755 BW dat herstellingen veroorzaakt door ouderdom of overmacht geen herstellingen zijn die ten laste van de huurder kunnen gelegd worden. Ik las hier op het forum dat deze regel in de context van woninghuur dwingend werd gemaakt (http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=44510" onclick="window.open(this.href);return false;). Geldt dit ook in het kader van de algemene huurwet?
Bedankt voor advies.
Thomas