Opzeg op 27/10 aangetekend gedaan, verhuurder reageert niet

ongelukbelaagd
Topic Starter

Opzeg op 27/10 aangetekend gedaan, verhuurder reageert niet

#1 , 24 nov 2014 13:06

Op 27 oktober heeft mijn moeder haar studio opgezegd.
Opzegging loopt van 1/11/14 tem 31/1/15.
Ze heeft er meer dan 3 jaar ingewoond en moet daarom geen verbrekingsvergoeding betalen.

Ze vraagt in haar brief of de huurovereenkomst nog vroeger kan stopgezet worden indien er een nieuwe huurder zou gevonden worden.

We zijn bijna 1 maand later en die verhuurder heeft nog niets van zich laten horen.
Mijn moeder heeft een paar keer naar het immobiliënkantoor gebeld maar deze zeggen dat de verhuurder er niet is.
Een telefoonnummer of e-mail heeft ze van de verhuurder niet.

De studio is sinds dit weekend leeg en opgekuist. Mijn moeder wil al overdracht van nutsvoorzieningen, uittredende plaatsbeschrijving en waarborg regelen en de sleutels overhandigen.

Welke stappen onderneemt ze nu het best?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 24 nov 2014 13:08

Wachten tot 31/1/15.
U kunt de verhuurder niet dwingen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

duma

#3 , 24 nov 2014 13:35

Inderdaad.
Niets houdt haar uiteraard tegen om zelf vroeger de woning te verlaten, maar ze moet de huur en nutsvoorzieningen betalen tot de huurovereenkomst ten einde is.

Misschien waard om te proberen:
Stuur een AS waarin u meldt dat u hem heeft propberen te bereiken om de overdacht van de sleutels en nutsvoorzieningen te regelen en eveneens de uitgaande plaatsbechijving op te maken, maar dat dat niet lukt via het immokantoor. Zeg dat dat voor u kan vanaf xx/xx/xxxx.

Misschien reageert hij hier dan op en kan je op die manier overeenkomen om op de dag van PB de huurovereenkomst te beëindigen. Moest dat lukken, zorg dan dat je dat op papier hebt, want anders is het woord tegen woord en dan wint het papier (opzeggingsbrief).

Reclame

artemis

#4 , 24 nov 2014 14:48

De verhuurder is inderdaad niet verplicht enige actie te ondernemen voor het aflopen van de huurovereenkomst, dus ook de nutsvoorzieningen moeten tot dan behouden blijven.

ongelukbelaagd
Topic Starter

#5 , 25 nov 2014 13:22

Duma, zou ik die brief dan ook best aangetekend sturen?

Ik heb alleen een slecht gevoel dat die man niet reageert. Ondertussen zou je toch al denken dat hij een plaat "te huur" aan het raam of deur zou komen hangen?

duma

#6 , 25 nov 2014 13:32

Ze heeft haar opzeg niet aangetekend gedaan?
Dan zou ik als de bliksem een AS sturen met daarin een verwijzing naar de eerder brief met daarin de opzeg en het feit dat je nog geen antwoord hebt mogen ontvangen en je graag wil afspreken voor de overdacht van de sleutels en nutsvoorzieningen te regelen en eveneens de uitgaande plaatsbechijving op te maken en dat dat voor u kan vanaf xx/xx/xxxx.

En je kan best ALTIJD aangetekend sturen; dan heb je bewijs, anders niet.

sloeberken

#7 , 25 nov 2014 15:07

Een huur opzeg steeds met een aangetekend schrijven doen, of schriftelijk beiden tekenen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Meeboo

#8 , 25 nov 2014 15:55

Ik vrees dan ook dat de opzeg pas kan beginnen op 01/12 als de verhuurder zegt niets ontvangen te hebben. Einde opzeg is dan 28/02/2015.

en je gaat je dan nog mogen haasten want november zit er ook bijna op.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 nov 2014 16:04

Ik vermoed dat de topic starter met de vraag "Duma, zou ik die brief dan ook best aangetekend sturen?" het over die tweede brief heeft met de vraag om af te spreken om de overdracht en uitgaande PB op te maken. Afin, ik hoop toch dat de eerste brief via AS gestuurd is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ongelukbelaagd
Topic Starter

#10 , 26 nov 2014 09:12

Geen paniek, de opzegbrief is aangetekend verstuurd. :idea:
Ik had het inderdaad over die 2de brief.

Dus, stuur ik die 2de brief ook aangetekend? :?:

Gebruiker21

#11 , 27 nov 2014 08:59

Dus, stuur ik die 2de brief ook aangetekend? :?:
Kan je doen, maar zoals hierboven gezegd, maakt het weinig uit als de verhuurder van slechte wil is. Hij is helemaal niet verplicht om op je vraag in te gaan om voor het einde van de opzegperiode al énige actie te ondernemen (ook niet de overdracht van electriciteit / water / gas).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

TELENET

#12 , 29 nov 2014 18:59

Hallo,
Huur en nutsvoorzieningen blijven betalen, maar ook de lasten?.

roharro

#13 , 29 nov 2014 21:43

Hallo,
Natuurlijk. Waarom niet???
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21

#14 , 04 dec 2014 10:26

Hallo,
Welke lasten? Ik heb drie jaar gehuurd, en buiten huur en nutsvoorzieningen, heb ik nooit iets anders moeten betalen, hoor. (Ja, personenbelasting, verkeersbelasting, provinciebelasting, ... maar niets dat te maken had met de woning).

artemis

#15 , 04 dec 2014 11:12

Hallo,
Welke lasten? Ik heb drie jaar gehuurd, en buiten huur en nutsvoorzieningen, heb ik nooit iets anders moeten betalen, hoor. (Ja, personenbelasting, verkeersbelasting, provinciebelasting, ... maar niets dat te maken had met de woning).
TS bedoelt misschien algemene kosten zoals daar zouden kunnen zijn gemeenschappelijke elektriciteit, kosten onderhoud en keuring lift, waterverbruik.
Deze dienen mee verder betaald te worden tot einde contract.

Terug naar “Huren”