Termijn huurwaarborg
Geplaatst: 30 nov 2014 13:12
Beste,
Ik heb vijf jaar een Appartement gehuurd en heb huur opgezegd en drie maanden termijn uitgedaan.
Vorige maand hadden we plaatsbeschrijving waarop de man van de eigenaar komt opdagen en niet eigenares zelf. Met een checklist wordt alles bekeken (bvb WC chasse werd drie keer getest, deuren 4 keer open en toe doen om toch maar te checken dat er niets zou zijn). Bij de intredende plaatsbeschrijving is dit allemaal niet zo uitvoerig bekeken geweest (deze duurde toen een half uur zonder checklist terwijl nu 3 uur voor een appartement van 60 m2!!!).
Uiteindelijk komt hij af met drie pietluttige opmerkingen (deur die wat stroef opent, plint die wat loszit en kraan die volgens hem wat lekte). Hij beweert dat voor die drie kleine opmerkingen een specialist zal moeten komen om dit te herstellen en dit ten laste van mij zal vallen. Ik stelde hem voor om dit zelf te herstellen maar dit werd geweigerd. Man van eigenares dwong me om mijn akkoord op checklist met opmerkingen te zetten anders wou hij onmiddellijk vertrekken en zelfs mij niet bevestiging geven dat hij de sleutels had ontvangen (hij had die sleutels onmiddellijk bij het binnenkomen opgeëist zonder dat ik hier bewijs van had). Ik zeg hem dat dit binnen de normale huurderschade valt en vraag hem om een document te ondertekenen dat pand zich in goede staat bevindt en de waarborg mag vrijgegeven worden. Hij weigert dit te tekenen en zegt dat hij optreedt als "onafhankelijk" expert voor de eigenares en hij enkel bevindingen mag vaststellen.
Hij beweert ook dat de huurwaarborg enkel zal teruggestort worden nadat de volgende huurder uitvoerig de stopcontacten, oven, gasvuur en leidingen water/elektriciteit heeft kunnen testen. Indien er geen opmerkingen zijn zal de waarborg mits aftrek gemaakte kosten voor herstellingen en afrekening lasten & provisies naar mij teruggestort worden. Dit zal pas na zes maanden zijn beweert hij en mits goedgezindheid van eigenares (zijn vrouw dus!!!!!!).
Ik heb ook net ontdekt dat huurwaarborg niet op een geblokkeerde rekening staat op mijn naam. Dit staat gewoon op eigen spaarrekening van verhuurder.
Mijn vragen zijn de volgende:
- Mag er voor zulke kleine pietluttigheden een specialist aangesteld worden en zijn deze kosten voor mij? (Ook al heb ik voorgesteld om deze zelf te herstellen want stelt niets voor!).
- Wat is wettelijk bepaald als termijn voor teruggave huurwaarborg? Mag zij zomaar 6 maanden wachten?
- Afrekening van lasten en provisies wordt elk jaar in juni opgemaakt voor afgelopen jaar. Ik betaalde maandelijks een forfait die die kosten dekte. Mag verhuurder wachten op deze afrekening en de huurwaarborg hiermee compenseren moest het blijken dat mijn betaalde forfait onvoldoende was? Dit betekent dat ik zou moeten wachten tot juni 2015 vooraleer ik mijn geld terugzie (als ik die al terug zal zien!?!).
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!
Alvast bedankt voor jullie hulp!
groeten,
Tom
Ik heb vijf jaar een Appartement gehuurd en heb huur opgezegd en drie maanden termijn uitgedaan.
Vorige maand hadden we plaatsbeschrijving waarop de man van de eigenaar komt opdagen en niet eigenares zelf. Met een checklist wordt alles bekeken (bvb WC chasse werd drie keer getest, deuren 4 keer open en toe doen om toch maar te checken dat er niets zou zijn). Bij de intredende plaatsbeschrijving is dit allemaal niet zo uitvoerig bekeken geweest (deze duurde toen een half uur zonder checklist terwijl nu 3 uur voor een appartement van 60 m2!!!).
Uiteindelijk komt hij af met drie pietluttige opmerkingen (deur die wat stroef opent, plint die wat loszit en kraan die volgens hem wat lekte). Hij beweert dat voor die drie kleine opmerkingen een specialist zal moeten komen om dit te herstellen en dit ten laste van mij zal vallen. Ik stelde hem voor om dit zelf te herstellen maar dit werd geweigerd. Man van eigenares dwong me om mijn akkoord op checklist met opmerkingen te zetten anders wou hij onmiddellijk vertrekken en zelfs mij niet bevestiging geven dat hij de sleutels had ontvangen (hij had die sleutels onmiddellijk bij het binnenkomen opgeëist zonder dat ik hier bewijs van had). Ik zeg hem dat dit binnen de normale huurderschade valt en vraag hem om een document te ondertekenen dat pand zich in goede staat bevindt en de waarborg mag vrijgegeven worden. Hij weigert dit te tekenen en zegt dat hij optreedt als "onafhankelijk" expert voor de eigenares en hij enkel bevindingen mag vaststellen.
Hij beweert ook dat de huurwaarborg enkel zal teruggestort worden nadat de volgende huurder uitvoerig de stopcontacten, oven, gasvuur en leidingen water/elektriciteit heeft kunnen testen. Indien er geen opmerkingen zijn zal de waarborg mits aftrek gemaakte kosten voor herstellingen en afrekening lasten & provisies naar mij teruggestort worden. Dit zal pas na zes maanden zijn beweert hij en mits goedgezindheid van eigenares (zijn vrouw dus!!!!!!).
Ik heb ook net ontdekt dat huurwaarborg niet op een geblokkeerde rekening staat op mijn naam. Dit staat gewoon op eigen spaarrekening van verhuurder.
Mijn vragen zijn de volgende:
- Mag er voor zulke kleine pietluttigheden een specialist aangesteld worden en zijn deze kosten voor mij? (Ook al heb ik voorgesteld om deze zelf te herstellen want stelt niets voor!).
- Wat is wettelijk bepaald als termijn voor teruggave huurwaarborg? Mag zij zomaar 6 maanden wachten?
- Afrekening van lasten en provisies wordt elk jaar in juni opgemaakt voor afgelopen jaar. Ik betaalde maandelijks een forfait die die kosten dekte. Mag verhuurder wachten op deze afrekening en de huurwaarborg hiermee compenseren moest het blijken dat mijn betaalde forfait onvoldoende was? Dit betekent dat ik zou moeten wachten tot juni 2015 vooraleer ik mijn geld terugzie (als ik die al terug zal zien!?!).
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!
Alvast bedankt voor jullie hulp!
groeten,
Tom