Studentenkot ongeschikt verklaard (lavabo & brandveiligheid)

RobinB
Topic Starter

Studentenkot ongeschikt verklaard (lavabo & brandveiligheid)

#1 , 01 dec 2014 14:08

Ik verblijf in een studentenkot dat recent ongeschikt verklaard is,
dit door de afwezigheid van lavabo's en branddeuren in de kamers. (is ons verteld)

De reparaties zullen in het groot verlof gebeuren.

Nu vraag ik mij af:

1) in welke mate is het huurcontract nog bindend? kan ik eventueel een vermindering of stopzetting afdingen?
2)Als de werken van kracht gaan, die tamelijk ingrijpend zullen zijn (leidingen leggen in t ganse huis vr de lavabo's, nieuwe deuren steken, deurlijsten etc) kan ik in die periode het contract vroegtijdig opzeggen?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 03 dec 2014 10:53

“Art.3. Iedereen heeft recht op menswaardig wonen...“(15 juli 1997 Decreet houdende de Vlaamse Wooncode).

’130...Hieruit volgt dat als een woning,blijkens een beslissing van de burgemeester...tot ongeschikt-,onbewoonbaar- of overbewoondverklaring,niet aan deze normen voldoet,ze niet geldig het voorwerp van een (huur)overeenkomst kan uitmaken...Deze nietigheid heeft in beginsel terugwerkende kracht...Concreet betekent dit dat de verhuurder aan de huurder alle huurgelden moet terugbetalen...maar het huurgenot niet vatbaar is voor teruggave in natura,wordt meestal een teruggave bij equivalent bevolen in de vorm van een bezettingsvergoeding...‘(A.VAN OEVELEN,Die Keure,2009,88).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 dec 2014 12:45

Normaal wordt een onbewoonbaarheid uitgehangen in het pand zelf.
Ga eens langs de gemeente en vraag met uw contract of u een copie van de beslissing kan krijgen.

Reclame

sloeberken

#4 , 03 dec 2014 13:34

Als iets ongeschikt of onbewoonbaar word verklaart, krijgt elke betrokkenen een AS van de burgemeester daar staat alles in vermeld. Ongeschiktheid kan al uitgesproken worden voor een elektrische kabel die loshangt. Voor de burgemeester die beslissing neemt, heeft de burgemeester een verhoorplicht van alle betrokken partijen, daar word alles uitgelegd en kan je ook vragen stellen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 dec 2014 13:40

Student dus vermoedelijk geen gegevens van bekend op gemeente

sloeberken

#6 , 03 dec 2014 13:50

Verhuurder moet iedereen toch bekend maken die in zijn pand verblijft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”