Jaren geleden werd het huis van een vriend van mijn vader verkocht. Om hem uit nood te helpen kocht mijn vader de woning via openbare verkoop en sinds dien blijft deze man de woonst als een goede huurder betrekken.
Intussen heeft de man een leeftijd bereikt waarop men kan stellen dat er wel eens iets zou kunnen gebeuren en zien we enkele juridische problemen bij overlijden:
De man woont alleen, is niet getrouwd en heeft geen kinderen. Bij erfenis worden alle neven en nichten gecontacteerd en worden zij -bij aanvaarding van de erfenis- huurder. Vermoedelijk zal de erfenis door de neven en nichten geweigerd worden, waardoor mijn vader als verhuurder het huurcontract van 9 jaar bij de vrederechter moet laten ontbinden.
Alles samen is een lijdensweg die gerust een jaar kan aanslepen.
Daarom zouden ze onderling het huidige huurcontract willen stopzetten en terzelfder tijd een nieuw huurcontract voor het leven aangaan.
De inboedel is echter van de huurder. Door het wegvallen van het huurcontract is het tevens mogelijk dat er toch iemand de erfenis aanvaardt.
Wat kan er in het nieuwe huurcontract worden bepaald over de inboedel (en eventuele waarborg), zodat de woning bij de beëindiging van de huurovereenkomst (dus bij overlijden van de huurder) terug zo snel mogelijk kan verhuurd worden?