Mogelijke clausules in huurcontract voor het leven

JorisB
Topic Starter

Mogelijke clausules in huurcontract voor het leven

#1 , 03 dec 2014 18:02

Jaren geleden werd het huis van een vriend van mijn vader verkocht. Om hem uit nood te helpen kocht mijn vader de woning via openbare verkoop en sinds dien blijft deze man de woonst als een goede huurder betrekken.
Intussen heeft de man een leeftijd bereikt waarop men kan stellen dat er wel eens iets zou kunnen gebeuren en zien we enkele juridische problemen bij overlijden:

De man woont alleen, is niet getrouwd en heeft geen kinderen. Bij erfenis worden alle neven en nichten gecontacteerd en worden zij -bij aanvaarding van de erfenis- huurder. Vermoedelijk zal de erfenis door de neven en nichten geweigerd worden, waardoor mijn vader als verhuurder het huurcontract van 9 jaar bij de vrederechter moet laten ontbinden.
Alles samen is een lijdensweg die gerust een jaar kan aanslepen.

Daarom zouden ze onderling het huidige huurcontract willen stopzetten en terzelfder tijd een nieuw huurcontract voor het leven aangaan.
De inboedel is echter van de huurder. Door het wegvallen van het huurcontract is het tevens mogelijk dat er toch iemand de erfenis aanvaardt.
Wat kan er in het nieuwe huurcontract worden bepaald over de inboedel (en eventuele waarborg), zodat de woning bij de beëindiging van de huurovereenkomst (dus bij overlijden van de huurder) terug zo snel mogelijk kan verhuurd worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 03 dec 2014 18:27

Ik zie geen voordeel in uw oplossing.
In beide gevallen blijf je immers zitten met die inboedel die door niemand wordt opgeeist.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken

#3 , 03 dec 2014 18:52

Als het om een kleine inboedel gaat max 1239€ gaat dit snel bij de vrederechter. Is deze inboedel meer waard dan 1239€ dan is het een zaak van eerste aanleg met een wachttijd van 3 maand en 40 dagen, nadien word er een curator aangesteld, dus mag je rekenen op 10 a 12 maand.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

roharro

#4 , 03 dec 2014 18:55

Meestal schommelt de waarde van de inboedel van een ouderling rond NUL EUR.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken

#5 , 03 dec 2014 19:27

Meestal schommelt de waarde van de inboedel van een ouderling rond NUL EUR.
Als u die schilderij van Vandijck niet bijrekent?
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”