Studentenkamer zonder contract - Verhuurder wil plots geld

NiklasV
Topic Starter

Studentenkamer zonder contract - Verhuurder wil plots geld

#1 , 09 dec 2014 18:30

2 jaar geleden heb ik een kamer gehuurd, en het enige wat de verhuurder van mij weet is mijn mailadres, waar hij mij sinds kort op lastig valt.

Wij hebben geen contracten ondertekend; ik ben gewoonweg ingetrokken. De huur werd onregelmatig overgeschreven; eenmaal schreef ik die over na 2 maand, dan eenmaal na 5 maand en nogmaals eens. Daarna ben ik verhuist en nu wil hij plots 6 maand huur van me, en rekent hij tal van schoonmaak kosten, elektriciteitskosten en dergelijke aan.

Ik heb wel eens een blanco contract per email bekomen, waar je kan zien dat deze contracten steeds van September tot September lopen, maar zo lang heb ik daar ook niet gewoond en er staat ook niks op papier.

Hij vraagt plots meer dan €2.000 die totaal niet gerechtvaardigd zijn, PLUS interest, en ik heb geen idee waartoe ik verplicht kan worden. Voor de maanden die ik daar gewoond heb, heb ik alles betaald. Kan hij me met een advocaat bvb dwingen om plotseling €2.000 te betalen aan "achterstallige huur" en andere verzonnen kosten? Ik heb alles super net achtergelaten en hij wil bvb €100 schoonmaakkosten etc.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 dec 2014 19:32

U hebt geen contract getekend. Dat wil niet zeggen dat er geen contract is. Dan is er een mondelinge overeenkomst.

Hebt u de huurovereenkomst opgezegd? Hebt u een bewijs dat u de sleutels afgegeven hebt?

NiklasV
Topic Starter

#3 , 09 dec 2014 20:08

Ik heb geen bewijs van teruggave van de sleutel gekregen. Ook de opzegging staat niet op papier.

Ik ben trouwens uit die woning getrokken omdat die aan geen enkel voorschrift voldoet, er is geen brandveiligheid, geen nooduitgang, niks. Enkel gebaricadeerde gangen, een constante gasgeur, geen warmwater, een keuken die volledig vochtig en beschimmeld is, het was gewoonweg onmogelijk om daar nog langer menselijk te verblijven.

Hier staat trouwens dat men voor studentenkamers een schriftelijk contract nodig heeft. Kan ik hier wat mee?

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... tenkamers/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

mava105

#4 , 10 dec 2014 14:38

Laat het en goede les zijn voor als je later zelf een appartement of huis wil huren: Altijd alles op papier zetten.

NiklasV
Topic Starter

#5 , 10 dec 2014 14:59

Wat kan mij hij nu eigenlijk maken? In principe is het toch zijn woord tegen het mijne?

mava105

#6 , 10 dec 2014 15:13

Hoe werd de huur betaald? Contant in de hand of via overschrijving met de bank? Dan heeft hij een document in handen dat bewijst dat jij huurder was, en dat is net zo goed als een geschreven contract.

NiklasV
Topic Starter

#7 , 10 dec 2014 16:23

Ik heb hem 2 of 3 maal een overschrijving gedaan. Dit zegt echter niks over hoe lang het contract afgesproken was, hoe zit dat hier dan mee? En is hij niet verplicht om een schriftelijk contract te hebben bij een studentenwoning en om dit aan te geven?

sloeberken

#8 , 10 dec 2014 16:25

Bij betalen huur en aanvaarden ervan is een wettelijk bewijs dat er een mondeling huurcontract is. Het is wel overdreven de kosten die hij rekent, daar moet hij wel het bewijs van voorleggen van de echtheid ervan. Is nog altijd zo hij die iets eist, moet dit ook bewijzen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken

#9 , 10 dec 2014 16:27

En hoe heb je die andere maanden huur betaald.

NiklasV
Topic Starter

#10 , 10 dec 2014 16:31

Ik heb enkel de huur betaald voor de maanden die ik daar gewoont heb, heb hem bij intrek ook verteld dat ik geen volledig jaar bleef.

Ik heb de huur niet regelmatig overgeschreven, wel telkens vermeld dat het huur was. Zo heb ik bvb 1 keer de huur voor 4 maand gelijktijdig overgeschreven, de andere keer voor 2 maand, etc. Hij stuurt mij nu trouwens ook electricteitsrekeningen en andere nevenkosten op terwijl deze inbegrepen waren in de prijs. Ook krijg ik een resum aan uurloon kosten van personen die zogezegd alles zijn komen repareren maar daar effectief nooit geweest zijn. Het is ook het eerste dat ik van dergelijke "klusjes" verneem.

Ik weet trouwens ook niet of hij wel een advocaat zal of kan nemen. Het was daar echt onleefbaar, er was geen warm water, er kwam bruin water uit mijn lavabo, de helft van de tijd was er geen electriciteit in de keuken, die trouwens volledig vochtig en beschimmeld was, er waren geen nooduitgangen, totaal geen brandveiligheid etc. Vandaar dat ik hem ook de sleutel teruggegeven heb.

Franciscus

#11 , 10 dec 2014 18:03

Gemeentelijke bouwpolitie en Vlaamse inspectiedienst in kennis stellen.
In welke stad gelegen ...
Inkomende plaatsbeschrijving zal ook wel niet gemaakt zijn.

NiklasV
Topic Starter

#12 , 10 dec 2014 18:07

Het gebouw is gelegen in Brussel. In het contract stond wel hoe groot de kamer was etc, maar dit hebben we niet ondertekent. Hij is er ook nooit om komen vragen.

Ik heb hem een paar keer huur overgeschreven, maar ben ik dan gebonden aan het onondertekend huurcontract dat ik ooit eens per mail gekregen heb?

Veranderd het feit dat mijn hoofdverblijfplaats niet in België was op het moment van huren eigenlijk iets aan de situatie? Mijn ouders wonen net over de grens in Nederland. Ik sta daar ook geregistreerd.

sloeberken

#13 , 10 dec 2014 18:26

Waar stond u domicilie.

NiklasV
Topic Starter

#14 , 10 dec 2014 18:28

In Nederland

sloeberken

#15 , 10 dec 2014 18:31

Zou ik gewoon afwachten, tenslotte hij kan vragen wat hij wil, maar toegekend krijgen is nog een andere zaak.

Terug naar “Huren”