Ik woon sinds september 2012 in een klein appartement. Bij het tekenen van het contract heeft hij een standaard huurcontract van de huurdersbond genomen. De huurtermijn was 1 jaar, met een opzegperiode van 3 maand. In september 2013 heb ik hem gebeld om te horen of ik het contract moest verlengen door met hem af te spreken en te tekenen, maar hij zei me dat dat niet nodig was en dat het voor hem part gewoon blijft doorlopen als ik nog wou blijven (dus mondelinge overeenkomst).
Nu zijn we ondertussen weer een dik jaar verder, en heb ik dit jaar geen contact meer met hem gehad daarover. Nu heb ik een nieuwe woonst gevonden die voor mij veel praktischer gelegen is en in de winter beter te verwarmen ed., maar ik weet niet of ik hem nu gewoon kan melden dat ik eind januari wil verhuizen zonder dat hij iets kan eisen van mij en mijn borg in kan houden.
Mijn redenering was 'ik heb niets meer getekend dus kan hij mij normaal niets maken' (is ook wat enkele anderen tegen mij zeiden), maar na wat googelen ben ik toch echt niet meer zeker van mijn stuk. Ik heb met mijn huisbaas nooit geen problemen gehad, maar ik weet niet hoe hij daarop zou reageren natuurlijk. Ik ken namelijk niets van huurders-en verhuurdersrechten af en hoe die contracten allemaal in één zitten.
Kan iemand mij hier advies over geven?
Alvast bedankt!