Huurwaarborg

clinno
Topic Starter

Huurwaarborg

#1 , 10 sep 2007 23:39

Mijn huisbazin wil de huurwaarborg niet teruggeven omdat ik haar nieuwe keuken afwaste met water en allesreiniger zodat ze nu mat staat.

Ik ben een heel net persoon die altijd haar huisje proper heeft en was van mening dat een keuken MOET worden afgewassen. De eigenares heeft me nooit gezegd hoe ik de keuken moet onderhouden.
Ik was van mening dat een degelijke keuken zodanig behandeld is dat ze tegen water kan maar nu zegt ze dat ik ze enkel met een klam zeemvel mocht kuisen. Nu, na drie jaar als het kwaad al geschied is.
Kan ze dit zomaar doen ?
Clinno

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 11 sep 2007 13:45

Hoi clinno

Ik ben geen expert, maar ik denk niet dat ze dat zomaar kan, nee. Indien ze jou wil verwijten dat je de keuken niet op een juiste manier behandeld hebt, had ze dat voor jouw intrek moeten vermelden bij de plaatsbeschrijving. Elk logisch redenerend mens kuist immers zijn keuken met water en allesreiniger.

mapleleiah

#3 , 11 sep 2007 14:04

Wij hadden na afloop van ons huurcontract exact hetzelfde probleem ... de keuken was in van dat "eik lookalike" en we hadden dat 4 jaar lang regelmatig gekuist met een niet-aggressieve allesreiniger. De huisbazin maakte tijdens de controle moeilijkheden omdat ze dus ook vond dat de keuken er wat bleek bijstond.

We hebben echter een compromis gesloten: we hebben de keuken eens opnieuw ge-olied (2 laagjes) en toen blonk hij weer als nieuw. We hebben vervolgens de waarborg toch helemaal teruggekregen.

Probeer eerst eens in die richting te onderhandelen ... ik weet natuurlijk niet uit welk materiaal die keuken is en hoe hij eventueel weer wat "opgekalefaterd" kan worden.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

Stijn@v&g

#4 , 11 sep 2007 16:16

Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst, behoudens tegenbewijs, dat door alle middelen van recht kan worden geleverd.

Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het goed teruggeven zoals hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd

ook zegt u dat u een proper persoon bent waaruit ik opmaak dat u gehandeld hebt als een goed huisvader met de bedoeling alles een beetje netjes te houden.

volgens mij moet de verhuurder u de volledige borg terugbetalen. U kan de verhuurder alvast in gebreke stellen per aangetekend schrijven. Is dit niet voldoende kan u de verhuurder vervolgens oproepen in verzoening. Hopelijk geeft de verhuurder dan toe anders zal de procedure U meer kosten dan het zal opbrengen vrees ik.

j.demoor

#5 , 11 sep 2007 21:33

“Art.1731.§ 1. Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het EINDE van de huurovereenkomst, behoudens tegenbewijs, dat door alle middelen kan worden geleverd.§ 2. Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het goed teruggeven ZOALS hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd.”(Burgerlijk Wetboek).

Vorder ZONODIG uw huurwaarborg terug bij de vrederechter met toepassing van art.1344bis e.v. Gerechtelijk Wetboek.Zie daartoe: http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie en vraag daartoe een papieren formulier.U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Huren”