Pagina 1 van 1

Serieuze vragen mbt huurcontract

Geplaatst: 01 jan 2015 22:16
door snackhans
Eerst en vooral een gelukkig nieuwjaar.

Reeds 2 jaar en 3 maand wonen wij in een huurpand met een termijn van korte duur (3 jaar, zogezegd zonder mogelijkheid tot opzeg). Afgesloten op 1/09/2012 en loopt af op 31/08/2015. Nu hebben wij al meermaals een akkefietje gehad met onze rentmaster over bepaalde zaken. Hebben al meermaals met mensen dit besproken en met de huurdersbond met weinig tot geen nut.

Ik weet dat dit forum geen vervanging is van juridisch advies en we zijn eender hoe van plan om advies in te winnen bij een advocaat hieromtrent maar tot die dag hadden we toch graag al een paar vragen opgeklaard zien.

1 ~ Wij betalen maandelijks een provisie van 40 EURO, deze is al blijkbaar +3 jaar niet gewijzigd geweest. Op zich geen probleem, tot we omstreeks eind augustus 2014 een afrekening in de bus kregen van de periode 01/09/2012 - 31/08/2013. Deze kregen wij zonder aantekening in onze bus gedeponneerd met de vraag om 450 EURO kosten BIJ te betalen en dit binnen de 10 dagen of er zouden verwijlinteresten op komen.

We hadden toen al snel door dat wij het recht hadden om de facturen in te kijken om te kijken waarvoor we moesten betalen en of deze logisch waren. Wij hebben toen meteen aangetekend schrijven verstuurd met de vermelding dat we het gevraagde bedrag betwistte te betalen met als volgende redenen:
- Onschappelijke betalingstermijn
- De laattijdigheid van de afrekening
- Géén detail van de aanrekening
- Aangezien deze kosten er elk jaar waren vroegen we ons ook af waren hij
(a) De maandelijkse provisie niet aanpaste naar een schappelijkere afrekening.
(b) Ons hiervan niet op de hoogte bracht vóór het aangaan van het huurcontract.

Hebben toen boze telefoontjes gekregen dat wij schandalig waren, dat we al blij mochten zijn dat onze huisbaas al deze kosten voor zijn rekening had genomen (maar blijkbaar staat hij zelf in betalingsachterstand).

1,1: Mag hij deze afrekening zomaar opsturen zonder bewijs van ontvangst? Er worden blijkbaar ook geen herinneringsbrieven opgestuurd of brieven waarin verwijlinteresten aangekondigd worden. Ik besef dat hij hiervoor 10 jaar tijd heeft voor deze verlopen maar toch vraag ik mij af of 1 standaard geposte brief voldoende is hiervoor.

1,2: Hij noteert gewoon zijn rekeningnummer zonder vermelding van opmerking die aan de overschrijving gekoppeld moet worden. Hoe kunnen wij zeker weten dat hij dit niet als zwart geld incasseert?


2 ~ In ons huurcontract staat letterlijk:
Overeenkomstig het KB. van 06.01.1968 dient de huurder voor haar rekening de verwarmingsinstallatie jaarlijks en in elk geval bij beëindiging van de huurovereenkomst te laten reinigen.
Hij vermeld daarbij wélke firma de werken dienen uit te voeren, wanneer deze firma gecontacteerd wordt proberen zij eerst te overhalen om het zonder factuur in het zwart te doen terwijl we deze bewijsstukken net nodig hebben.

2,1: De wetgeving stipuleert dat de reiniging van de verwarmingsketel slechts elke 2 jaar dient te gebeuren. Wanneer wij hierachter vragen bij de rentmaster wijst hij erop dat wij akkoord zijn gegaan met de jaarlijkse termijn. Echter kan ik mij inbeelden dat een contract niet in conflicht mag zijn met de wetgeving maar op dit forum heb ik al ergens gelezen dat de huurwetgeving niet geld voor een huurcontract van korte duur.

2,2: Er staat in dat dit in elk geval bij beëindiging van de huurovereenkomst dien te laten reinigen. Houd dit dat in dat ik dus op 01/09/2014 moet laten reinigen en op 31/08/2015 nogmaals? Of volstaat de derde reiniging? Dan heb ik op 3 jaar tijd de ketel 3 keer laten reinigen.

3 ~ Van ons huurcontract:
Bij het einde der overenkomst, ongeacht op welke wijze deze wordt beëindigd, zal een proces-verbaal van overdracht worden opgesteld door de in art. 8 aangeduide deskundige waarvan de kosten, heden begroot op €150,00 (excl. B.T.W.), eveneens door beide partijen worden gedragen.
Bij het intrekken van het pand moesten wij deze kost betalen, de deskundige is de rentmaster zelf trouwens, wat we niet meer als normaal vonden. Ook al bood hij aan om het in het zwart te doen (voor 50% v/d prijs) kozen we toch voor het officiëel te laten doen en kregen we een getekend papiertje mee.

3,1: Moeten wij nu bij het verlaten van het pand OPNIEUW deze kost betalen? Dat lijkt me toch niet normaal, als ik dan een rekeningetje maak betaal ik (huurder), verhuurder en de nieuwe huurder die kostprijs dan...?
3,2: Bij het opmaken van het proces verbaal waren wij zelf niet bij, hij heeft hier uitvoerig foto's van gemaakt en ons effectief het proces verbaal van gegeven. Is dit wettelijk voldoende? Had ergens gelezen dat deze geldig is als wij mee aanwezig waren. Of krijgt hij een uitzondering omdat hij zichzelf als deskundige aanduid?
3,3: In zijn plaatsbeschrijving beschrijft hij welke vloer er aanwezig is in elke ruimte maar niet de staat ervan. Toch heb ik schrik dat hij ons het leven zuur zal maken door bij het verlaten van het pand te wijzen op een paar schrammen, putjes en krassen op de laminaatvloer. Kan hij hiervan een zaak maken om onze huurwaarborg + eventueel meer aan te rekenen?
3,4: In zijn foto's kan je duidelijk de kleur van de muren zien, deze kleuren zijn ongewijzigd gebleven. Dienen wij deze op het einde van ons huurcontract wit te schilderen. Rekening houdend met zijn eigen clausule "De huurder zal het gehuurde goed teruggeven zoals zij het volgens de beschrijving hebben ontvangen."

4 ~ Had een tijd geleden al mijn opzegging via mail aangekondigd. Hij heeft hierop beantwoord dat deze geldig is en het contract zoals bepaald op 31/08/2015 zal beëindigen. Dien ik nu toch nog best een aangetekend schrijven te versturen of gewoon deze mail bijhouden?

Zo dat was het dan wel... We hebben gewoon schrik dat we hier over 9 maand kunnen vertrekken met een berg kosten / discussies / ... Allemaal dingen die we kunnen missen als we onze volgende woning intrekken.

Re: Serieuze vragen mbt huurcontract

Geplaatst: 01 jan 2015 22:41
door Vandebos
1.1 ja, hij heeft dan gewoon geen bewijs van verzending. --> zijn probleem.
1.2 u mag zelf de opmerking plaatsen die u wenst.
2.1 de wetgeving stelt dat het onderhoud minstens eenmaal per twee jaar dient te gebeuren. Contractueel tussen alle partijen dan vastleggen dat dit jaarlijks dient te gebeuren valt binnen de parameters van de wet. Bovendien is het standaard in de huurcontracten aangezien praktisch iedere brandverzekering eist dat het onderhoud jaarlijks gebeurd.
2.2 als het laatste onderhoud minder dan zeven maand voor het einde van het contract plaatsvond is er geen enkele vrederechter die een nieuw onderhoud zal vonnissen.
3.1 aangezien u het contractueel bent overeengekomen zal u het dienen na te leven.
3.2 normaliter dient u hierbij zelf aanwezig te zijn en desnoods gedurende de eerste paar weken de rentmeester een as te sturen met een reeks bijkomende opmerkingen die u wenst opgenomen te zien in de plaatsbeschrijving. Na meer dan twee jaar protesteren wegens niet aanwezig is moeilijk hard te maken.
3.3 dat kan. Het dan uw recht om deze te protesteren en eventueel de zaak voor de vrederechter te brengen. Bijkomende gebreken had u best bij het begin van de huurovereenkomst gemeld.
3.4 neen.
4. Als u de originele mail met zijn akkoord van de opzeg nog heeft deze bijhouden. Zowel de opzeg als de bevestiging zijn rechtsgeldig.

Re: Serieuze vragen mbt huurcontract

Geplaatst: 01 jan 2015 22:50
door snackhans
Dankjewel, daar zijn we al een serieus stuk mee opgeschoten.