Bij het einde van mijn huurovereenkomst van 3 jaar (opzeg na 5 jaar) heb ik de dag voor mijn vertrek samen met de verhuurder de woning bezocht. Er werden door de verhuurder enkele opmerkingen gemaakt; schilderen van de muren, vervangen van een defecte spot en maaien van het gras in de tuin.
Deze opmerkingen heb ik ter harte genomen en de dag zelf nog aangepakt. De volgende dag, de laatste dag van mijn huurovereenkomst, werd de plaatsbeschrijving opgemaakt. Alle eerdere opmerkingen waren dus in orde.
Maar de verhuurder vond plots dat de struiken nog moesten gesnoeid worden. En dat zou dan, omdat ik dat niet meer kon doen, door een tuinaannemer gebeuren. Er werd in het plaatsbeschrijf een voorschot van €300 opgenomen voor deze werken
Nadien kreeg ik een factuur van deze werken van €750. Ik betwist deze factuur omdat de kosten veel hoger liggen dan afgesproken. En er wel degelijk door mij gesnoeid werd en de tuin netjes werd onderhouden. Maar het was augustus, dus de tuin stond in volle bloei (lees goed/dicht begroeid) en snoeien deed ik in het voorjaar en najaar.
Intussen heb ik reeds op de brieven van de verhuurder en zijn advocaat geantwoord. Ik heb hem dus gemeld dat ik deze factuur betwist.
Als antwoord kreeg ik een nieuwe lijst met opmerkingen en zelfs beschuldigingen. Zo zou ik planten hebben gestolen uit de tuin bij vertrek.
Maar ook de boiler was blijkbaar aan vervanging toe. De schouw was niet reglementair geplaatst. De boiler is onderhouden en vervangen en de schouw reglementair gemaakt. In de laatste brief van de advocaat van de verhuurder wordt ook vermeld dat deze kosten €7500 bedragen.
Ik heb de boiler nooit laten nazien, omdat ik niet wist dat dit verplicht was. Het was een recente boiler. Er werd met de verhuurder afgesproken dat ik €145 zou betalen om de jaarlijkse controle te compenseren.
Ik heb dus twee concrete vragen:
Kan ik de oorspronkelijke factuur van €750 voor het onderhoud van de tuin betwisten? Ook al werd in de plaatsbeschrijving een voorschot van €300 opgenomen.
Het lijkt erop dat bij een verdere procedure ook zal beweerd worden dat er schade was aan de boiler en ik hiervoor moet opdraaien. Als de verhuurder kiest voor een procedure bij het vredegerecht, kan hij dan plots veel meer geld vragen dan enkel het onderhoud van de tuin?