huisdieren

lily1234
Topic Starter

huisdieren

#1 , 16 jan 2015 19:56

Hallo,

Ik zit met een probleem en vroeg mij af of iemand misschien mij kon helpen.
Ik zou heel graag een hondje kopen, maar ik huur een appartement.

In mijn huurcontract staat dat huisdieren verboden zijn, tenzij ik daar een schriftelijke toestemming van de maatschappij voor heb.

Mijn vraag is nu of ik het huurcontract op een of andere wijze kan omzeilen of hoe ik misschien aan zo'n schriftelijke toestemming kan komen.

Alvast bedankt!

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 16 jan 2015 20:04

welk hondje? Een Deense Dog of een Chihuahua?

lily1234
Topic Starter

#3 , 16 jan 2015 20:17

welk hondje? Een Deense Dog of een Chihuahua?

een franse bulldog... Geen grote hond dus

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jan 2015 20:23

Beginnen met hier al eens te lezen.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=61148" onclick="window.open(this.href);return false;
En als je uw huurovereenkomst wil omzeilen, behoor je tot de oneerlijke huurders, hoe groot of klein uw hond ook is..

lily1234
Topic Starter

#5 , 16 jan 2015 20:52

Beginnen met hier al eens te lezen.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=61148" onclick="window.open(this.href);return false;
En als je uw huurovereenkomst wil omzeilen, behoor je tot de oneerlijke huurders, hoe groot of klein uw hond ook is..
Heb ik al gelezen voor ik mijn vraag stelde :) toch bedankt...
Ik wil geen risico's nemen daarom dat ik mij afvraag waar en hoe ik zo'n schriftelijke toestemming van de maatschappij kan krijgen.

Franciscus

#6 , 16 jan 2015 20:57

Het concrete element voor weigering is de overlast in een of andere vorm.
Dus bij weigering kan u evenzo de maatschappij voor de vrederechter dagen en daar vragen dat u wel een klein hondje mag hebben.
Dat is de normale weg in een democratisch land. Wanneer partijen niet akkoord gaan bepaald de rechter wie gelijk krijgt.

lily1234
Topic Starter

#7 , 16 jan 2015 21:12

Het concrete element voor weigering is de overlast in een of andere vorm.
Dus bij weigering kan u evenzo de maatschappij voor de vrederechter dagen en daar vragen dat u wel een klein hondje mag hebben.
Dat is de normale weg in een democratisch land. Wanneer partijen niet akkoord gaan bepaald de rechter wie gelijk krijgt.
In mijn contract staat wel vermeld dat huisdieren verboden zijn, tenzij er een schriftelijke toestemming van de maatschappij aanwezig is.
Als dan de vrederechter beslist dat de verhuurder gelijk heeft. moet ik ofwel mijn hond afstaan ofwel verhuizen. Lijkt mij een groot risico?
Kan ik niets anders doen? een schriftelijk bewijs dat ik het dier mag houden? Is voor de vrederechter verschijnen (als het zover komt) mijn enige optie ?

hartelijk bedankt voor uw antwoord.

Franciscus

#8 , 16 jan 2015 21:34

Als de maatschappij akkoord is dan is het uiteraard in orde. Het is pas wanneer ze niet akkoord gaan dat u best naar de vrederechter trekt.
Procedure in verzoening en bij geen akkoord ineens ten gronde.

lily1234
Topic Starter

#9 , 16 jan 2015 21:43

Als de maatschappij akkoord is dan is het uiteraard in orde. Het is pas wanneer ze niet akkoord gaan dat u best naar de vrederechter trekt.
Procedure in verzoening en bij geen akkoord ineens ten gronde.
Kan ik het akkoord op een of andere manier op papier verkrijgen? om zeker te zijn dat ik niet naar de vrederechter hoef te stappen?
Wat moet ik er dan precies voor doen ?

Franciscus

#10 , 16 jan 2015 22:31

Misschien een brief schrijven aan de maatschappij waarin u zoals uzelf schrijft de schriftelijke toestemming vraagt?
Als u dat aangetekend doet en tevens vraagt u te antwoorden binnen een bepaalde termijn.
Vraag vb eerst een telefonisch wie de beslissingen neemt want kan zijn dat de AV dan enkel mag of het dagelijks bestuur of de directeur van de maatschappij.
Ikga ervan uit dat het een maatschappij met een maatschappelijk doel is vb zoals woonhaven in Antwerpen.

lily1234
Topic Starter

#11 , 16 jan 2015 23:04

Misschien een brief schrijven aan de maatschappij waarin u zoals uzelf schrijft de schriftelijke toestemming vraagt?
Als u dat aangetekend doet en tevens vraagt u te antwoorden binnen een bepaalde termijn.
Vraag vb eerst een telefonisch wie de beslissingen neemt want kan zijn dat de AV dan enkel mag of het dagelijks bestuur of de directeur van de maatschappij.
Ikga ervan uit dat het een maatschappij met een maatschappelijk doel is vb zoals woonhaven in Antwerpen.

Heel erg bedankt voor u hulp

Mvg

mava105

#12 , 17 jan 2015 11:18

Voeg bij uw schrijven best een foto van het ras toe en een korte beschrijving van de hond, zodat diegene die moet beslissen weet waarover en welk model van hond er gepraat wordt.

ongelukbelaagd

#13 , 19 jan 2015 09:53

vlo,
uw reactie is niet bepaald aanvullen.

Mijn eerste gedacht : voelt u zichzelf ook teveel op deze wereld?
Als algemeen antwoord op uw vraag : huisdieren kunnen het leven aangenamer maken.

JPV

#14 , 20 jan 2015 10:34

vlo, gelieve te stoppen met ongefundeerde uitspraken die je nergens kan bewijzen en die geen juridische meerwaarde hebben. De gustibus et strontibus et minimum domesticus non est disputandum.

JPV

#15 , 20 jan 2015 14:48

Waarde moderator,

Dat mijn uitspraken geen juridische meerwaarde zouden hebben, daar valt m.i. over te discuteren.
Dat doe je dan maar waar je wil, maar niet hier. Verder reacties hierover worden verwijderd.

Terug naar “Huren”