Huurder betaalt niet maar heeft het geld wel om te betalen

vivkemobiel
Topic Starter

Huurder betaalt niet maar heeft het geld wel om te betalen

#1 , 22 jan 2015 19:43

Ik verhuur een appartement met een kortlopend contract van 1 jaar (tot eind mei 2015) aan een alleenstaande dame.
Die dame heeft een vriend die ook alleen woont. Enkele weken geleden heeft ze me gevraagd om een ander slot op het appartement te steken om haar vriend buiten te houden. De politie is al meerdere keren opgeroepen geweest voor huishoudelijk geweld.
Het is nu weer koek en ei (voor de zoveelste keer) en nu wil ze haar huur niet meer betalen tot wanneer ik de toelating geef om haar vriend wettelijk te laten samenwonen in het appartement.
Wat kan ik doen? Wat raden jullie me aan?
Laatst gewijzigd door vivkemobiel op 22 jan 2015 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#2 , 22 jan 2015 19:49

als ze niet betaald, haar aangetekend aanmanen om te betalen. Weigert ze dan nog, dan een verzoek indienen bij vrederechter.

artemis

#3 , 22 jan 2015 20:04

U had om te beginnen dat slot niet hoeven te vervangen, is iets wat de huurder zelf moet doen en was uw probleem niet.
Een verhuurder dient ook geen toelating te geven tot wettelijk samenwonen want is een privézaak.

Reclame

vivkemobiel
Topic Starter

#4 , 22 jan 2015 20:14

Als die partner toch komt inwonen, wordt die dan automatisch medehuurder? Wat gebeurt er als ze opnieuw in mekaars haren vliegen en terug beroep moeten doen op politie?
Wie kan dan wie buitenzetten? en wie blijft verantwoordelijk voor het betalen van de huur?

artemis

#5 , 22 jan 2015 20:16

Uw huurder is diegene met wie u een contract hebt getekend.

bambipower

#6 , 22 jan 2015 20:18

Zij blijft ten alle tijde verantwoordelijk. U hebt alleen een contract met haar.

Wie zij binnenlaat is haar probleem, en met wie zij ruzie maakt ook.

vivkemobiel
Topic Starter

#7 , 22 jan 2015 20:24

OK bedankt allemaal voor de info. Ik zal maar hopen dat het appartement er heelhuids doorkomt :-)

sloeberken

#8 , 22 jan 2015 21:25

Je moet wel actie ondernemen als er min 2 maand huurachterstand is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 jan 2015 21:57

Hopelijk toch een ingaande plaatsbeschrijving gemaakt?

U kan aan de gemeente vragen NIEMAND in te schrijven op dat adres/appartement.
Ook de kwartierinspecteur eens aanspreken en de zaak uitleggen en deze zeker uw telnr geven.

Terug naar “Huren”