Ontstoppen van leidingen in een appartementsblok

Bacchus
Topic Starter

Ontstoppen van leidingen in een appartementsblok

#1 , 16 sep 2007 11:00

Ik huur een appartement in een blok waarbij een syndicus actief is. Mijn huurcontract vermeldt oa " Ten laste van de huurder is het ontstoppen van leidingen - afvoerbuizen en toiletten. "
Sinds geruime tijd blijft het afvalwater in zowel douche, bad als lavabo staan na het gebruik en loopt dit maar zeer traag weg.
Zowel "mijn" sanitair-man als de sanitair-man van de verhuurder hebben kunnen vaststellen dat de afvoerleidingen wel degelijk vertopt zijn, maar vermoeden BEIDE dat de "stop" zich niet bevindt in de leidingen van het appartement zelf, maar wel ergens verderop waar de leidingen van de verschillende appartementen samenkomen.
Een bevriend makelaar deelde mee dat het in dit geval gebruikelijk is dat de huurder de eigenaar op de hoogte stelt. Dat de eigenaar op zijn beurt de syndicus inlicht en dat de syndicus dan een firma aanstelt om de leidingen te ontstoppen. Als dan blijkt dat de stop zich bevond in "mijn" leidingen (dus vooraleer er leidingen van andere appartementen bijkomen), dan dien ik de volledige kosten te dragen. Als echter blijkt dat de stop zich bevindt in het gemeenschappelijke gedeelte, dient de syndicus de kosten te verdelen over de gemeenschap van eigenaars en zal waarschijnlijk mijn verhuurder zijn deel van de kosten op mij verhalen.
Voor mij geen probleem, ware het niet dat de verhuurder weigert de syndicus in te lichten (verwijst steeds naar het huurcontract en beweert dat ik maar moet zorgen dat alles opgelost geraakt ) en dat de syndicus beweert geen actie te kunnen ondernemen zonder aangesteld te worden door één van de eigenaars.
Ondertussen sta ik wel dagelijks in het vuile afvalwater ...
Graag uw advies.
Groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999

#2 , 16 sep 2007 11:52

begin met de verhuurder aangetekend in gebreke te stellen
en zorg dat je de bevindingen van jouw sanitairman en die van de verhuurder op papier hebt.

Komt er geen actie daarna, roep dan de partijen op in verzoening voor de vrederechter dat is gratis maar vrijblijvend.

Komen ze niet opdagen of raakt u het bijde vrederechter niet eens dan zal er niks anders opzitten dan te dagvaarden

Gezien uit economisch standpunt is het zeer de vraag of het zal lonen,
ik veronderstel dat zon ontstopping geen 200 euro zou kosten,
alleen al een verzoeningspoging moet je een halve dag verlof nemen,
wil je gaan procederen wordt de hele rompslomp nog een stuk erger

Reclame

Terug naar “Huren”