Mijn huurder vertrekt naar 5 maanden....en nu ????

christine r
Topic Starter

Mijn huurder vertrekt naar 5 maanden....en nu ????

#1 , 18 sep 2007 12:30

Huurovereenkomst van 1 maart 2007 voor 3-6-9 jaar.
Geregistreerd.

Huurder geeft opzeg op 1 augustus 2007, dus tot 31 oktober 2007.

1) ze verhuist op 31 augustus en betaalt niet meer .... ze moet toch betalen tot 31 oktober ?

2) ze zegt dat ze een andere huurder heeft gevonden... moet ik die aanvaarden ? indien ik die nieuwe huurder neem is het vanaf 1 november

3) hoe zit het met de vergoeding van 3 maanden omdat ze het kontrakt in het 1ste jaar verbreekt ?
ik denk dat ze de waarborg (2 maanden) wil gebruiken om de maanden sept en oktober te betalen.
-> en haar vergoeding van 3 maanden ?
-> en als er schade is ? gelukkig is het via een expert opgesteld.
Hoe moet ik aan mijn centjes geraken ?

4) ze wil geen bezoekuren geven (omdat ze er niet meer woont zegt ze) ondanks het feit dat het erin staat

5) moet ik naar de vrederechter stappen ?
* ze heeft sept en oktober (okt zal ze volgens mij niet betalen ook niet) niet betaalt,
* ze weigert bezoekuren (omdat ze een andere huurder heeft gevonden zegt ze) en
* ze weigert 3 maanden vergoeding te betalen.
Wat zal een vrederechter zeggen ?
Moet ik een advocaat nemen ?
Verlies ik mijn rechten als ik op 1 november een nieuwe huurder heb ? Verlies ik mijn rechten als ik (je weet maar nooit) de huurder kies die zij heeft gevonden ?

Uiteindelijk heb ik hier ook kosten mee : plaatsbeschrijving in maat en dan nu en nog eens met de neiuwe huurder, dus 3 keer 250 euro....

Ik hoop dat ik hier alle info heb genoteerd... Misschien kan iemand me helpen....
Dank u voor de reakties !
Christine

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 20 sep 2007 10:30

‘geeft opzeg op 1 augustus 2007, dus tot 31 oktober 2007’ houdt in dat de uitgaande huurder huur verschuldigd is tot 31 oktober 2007 24u00,ook al biedt hij een andere huurder aan,die u niet moet aanvaarden.

“Art.3.§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.Zolang het huurcontract niet geregistreerd is...zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing...“(Woninghuurwet 20 februari 1991 en art.73 Wet 27 december 2006).

Vermits het contract geregistreerd werd en 31 oktober tijdens het eerste huurjaar valt is de huurder een vergoeding verschuldigd gelijk aan drie maanden huur,onverminderd de vergoeding voor eventuele schade.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).
De procedure ‘minnelijke schikking’ is kosteloos.Vraag ze dus aan de griffie van het vredegerecht.

Komt geen minnelijke schikking tot stand inzake bezoekuren en achterstallige huur vorder dan een veroordeling daartoe,met verbreking van de huur en machtiging tot uitdrijving,overeenkomstig art.1344bis e.v. Ger.W..Vorder dan tevens vergoeding huur en vraag voorbehoud inzake eventuele schade teneinde later geen tweede procedure te moeten starten.Zie daartoe: http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie en vraag daartoe een papieren formulier.U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.

Tenzij wederzijds akkoord kan u het pand niet wederverhuren zolang het niet teruggegeven is of de huurder er op bevel van de rechter uitgedreven is.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huren”