indexeren of niet

prado
Topic Starter

indexeren of niet

#1 , 03 mar 2015 09:38

Stel de vraag hier maar even om zeker te zijn .
Mag de huur dit jaar nu geindexeerd worden of niet .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 03 mar 2015 09:53

Tot hiertoe is er nog niets veranderd aan de indexatie voor huurwoningen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bambipower

#3 , 03 mar 2015 10:20

ik dacht dat de indexering voor dit jaar schommelt rond 0.01%, kost je meer aan postzegels dan...

Reclame

Vandebos

#4 , 03 mar 2015 14:49

ik dacht dat de indexering voor dit jaar schommelt rond 0.01%, kost je meer aan postzegels dan...

Klopt maar er is niets dat je momenteel tegenhoudt deze te innen. zelfs wanneer er wettelijk een indexsprong wordt vastgelegd, zal deze niet met terugwerkende kracht zijn.

wanton

#5 , 04 mar 2015 10:32

Dat van die 0,01 % klopt. Maar dat lees je niet in de pers. Daar wordt gesproken van 2 %. Inderdaad, voor minder dan 1 € per jaar moet men de moeite niet doen. Ik hoop wel dat minister Homans iets kan doen aan de hoogte van de huurprijzen an sich. In mijn buurt wordt een woning verhuurd met 2 slaapkamers voor 980 € per maand. Komaan zeg! Verder stel ik veel hypocrisie vast in kringen van vakbonden, politieke partijen, enz. Die doen alsof ze niet weten dat de huurprijzen de gezondheidsindex volgen.
Vandebos, veel eigenaars zien af van deze (non-) indexering. Ik verwacht dat jij dat ook doet. Maar weet dat een volgende keer die achterstand (?) gerecupereerd wordt. In tegenstelling tot de situatie bij loontrekkenden of gepensioneerden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

KJ86

#6 , 04 mar 2015 11:11

De huurprijzen moeten omhoog om toch iets of wat rendement te hebben ten opzichte van de waarde van het vastgoed. Je zou kunnen argumenteren dat de prijzen van het vastgoed naar beneden moeten, maar door de goedkope kredieten zal dat nog niet direct van toepassing zijn.
Mevrouw Homans argumenteert dan ook dat de verhuurders verplicht zijn om isolatiewerken uit te voeren (beslissing van de overheid). Dit verhoogt de investering waardoor een hogere huurprijs in de vorm van indexering gerechtvaardigd is. Dank aan mevrouw Homans!

bambipower

#7 , 04 mar 2015 11:39

als prijzen van vastgoed zakken, zou je ook kunnen argumenteren dat daardoor de huishuur omhoog moet. De verhuurder zal dus daar ook geen rendement uithalen, integendeel.

Rendement van vastgoed schommelt momenteel rond de 3.5% wat amper meer is dan een spaarboekje... of zelfs minder als een gemiddeld rendement op de beurs. Met natuurlijk alle nadelen vandien bij verhuur : lopen van jut naar jaar.. om huurders te zoeken, problemen op te lossen, achterstal, contracten, plaatsbeschrijvingen, .... en nog 1000andere pietlulligheden.

giserke

#8 , 04 mar 2015 11:45

Dat rendement verschild wel als de woning is afbetaald of niet hé, en hoeveel onkosten er zijn aan die woning.

bambipower

#9 , 04 mar 2015 11:48

http://trends.knack.be/economie/finance ... 56395.html" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro

#10 , 04 mar 2015 12:11

Dat rendement verschild wel als de woning is afbetaald of niet hé, en hoeveel onkosten er zijn aan die woning.
Dat is een waarheid als een koe.
Ook als de bruto huur hoger is zal het rendement toenemen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#11 , 04 mar 2015 13:13

Het kan mij -geen huurder of verhuurder - persoonlijk geen fluit schelen of er een indexering komt dit jaar of niet. Maar het blijft dat ik de heisa vanwege vakbonden, politieke partijen, ... niet begrijp als het gaat om minder dan 1 € per jaar. Of het ontbreken van correcte informatie in de media. En daarenboven , 1 € gaat geen verschil maken op het rendement dit jaar.
Toet-anch-Amon

giserke

#12 , 04 mar 2015 14:02

Een woning die volledig afbetaald is, waarvan de nodige onkosten zijn gemaakt, dat is cachen met de grote hamer.
Elke maand 6-700 knikkers in de mand.

Naast ons in Gent is er een meergezinswoning. Daar zijn 3 van de 4 woonunits verhuurd. Huurprijs 850€/ maand per unit.
reken maar uit/ :?

Vandebos

#13 , 04 mar 2015 16:35

Als je geen rekening houdt met onderhoud, verzekeringen, KI, belastingen en diverse heffingen van grote steden... dan kan men met een zeer grove korrel zout stellen dat het cashen is.

Neem het pand in Gent... 4 wooneenheden. mediaan prijs voor een flat in Vlaanderen is € 190.000. We spreken over Gent, de gemiddelde prijs in Gent zal 20-30% boven deze mediaan liggen (grootstad). Laten we het erop houden dat deze 4 wooneenheden een kapitaal van € 900.000 tot € 1.000.000 vertegenwoordigen.

Laten we verder gewoon beschouwen dat er effectief € 2500 per maand of € 30.000 per jaar wordt opgestreken.

Op jaarbasis is de bruto opbrengst 3-3.5% in vgl met het passieve kapitaal die de panden vertegenwoordigen.

Verzekering brand: reken voor 4 wooneenheden op € 2.000/jaar, vermoedelijk hoger.
Verzekering rechtsbijstand + borg: € 560/jaar voor de drie verhuurde wooneenheden.
Onderhoud: Heb je altijd, reken gemiddeld op een € 1000 per wooneenheid per jaar als naar het gemiddelde over 40 jaar kijkt. € 4.000 in totaal dus.
KI: 4 wooneenheden in de vorm van flats, het zou me ten zeerste verwonderen indien het te betalen KI onder de € 750 per eenheid zou liggen. € 3000 per jaar.
Belastingen: Niet geïndexeerd KI per flat * 1.68*1.52 als inkomsten in te brengen... zonder glazen bol en zonder de andere inkomsten van de verhuurder te kennen zou ik zeer conservatief € 2000 reserveren voor de extra belastingen die de verhuur van de drie appartementen met zich meebrengen.

Zonder rekening te houden met wanbetalers, bijkomende gemeentelijke pestbelastingen en makelaarskosten voor verhuur dient er dan ook van de bruto huur van € 30.000 nog eens bijna € 10.000 of een derde afgehouden te worden.

Op het einde van een droomscenario levert een investering van ongeveer € 1.000.000 de eigenaar op jaarbasis € 20.000 op, ofwel 2%.

Ik versta toch wel wat anders onder cashen met de grote hamer...

wanton

#14 , 04 mar 2015 18:01

Vandebos, moet ik nu medelijden krijgen met huiseigenaars? Waar is men nog zeker van 2 % netto bij een belegging?
Toet-anch-Amon

roharro

#15 , 04 mar 2015 18:16

Eens de appartementen wat ouder worden kan het een nachtmerrie worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huren”