#13 , 04 mar 2015 16:35
Als je geen rekening houdt met onderhoud, verzekeringen, KI, belastingen en diverse heffingen van grote steden... dan kan men met een zeer grove korrel zout stellen dat het cashen is.
Neem het pand in Gent... 4 wooneenheden. mediaan prijs voor een flat in Vlaanderen is € 190.000. We spreken over Gent, de gemiddelde prijs in Gent zal 20-30% boven deze mediaan liggen (grootstad). Laten we het erop houden dat deze 4 wooneenheden een kapitaal van € 900.000 tot € 1.000.000 vertegenwoordigen.
Laten we verder gewoon beschouwen dat er effectief € 2500 per maand of € 30.000 per jaar wordt opgestreken.
Op jaarbasis is de bruto opbrengst 3-3.5% in vgl met het passieve kapitaal die de panden vertegenwoordigen.
Verzekering brand: reken voor 4 wooneenheden op € 2.000/jaar, vermoedelijk hoger.
Verzekering rechtsbijstand + borg: € 560/jaar voor de drie verhuurde wooneenheden.
Onderhoud: Heb je altijd, reken gemiddeld op een € 1000 per wooneenheid per jaar als naar het gemiddelde over 40 jaar kijkt. € 4.000 in totaal dus.
KI: 4 wooneenheden in de vorm van flats, het zou me ten zeerste verwonderen indien het te betalen KI onder de € 750 per eenheid zou liggen. € 3000 per jaar.
Belastingen: Niet geïndexeerd KI per flat * 1.68*1.52 als inkomsten in te brengen... zonder glazen bol en zonder de andere inkomsten van de verhuurder te kennen zou ik zeer conservatief € 2000 reserveren voor de extra belastingen die de verhuur van de drie appartementen met zich meebrengen.
Zonder rekening te houden met wanbetalers, bijkomende gemeentelijke pestbelastingen en makelaarskosten voor verhuur dient er dan ook van de bruto huur van € 30.000 nog eens bijna € 10.000 of een derde afgehouden te worden.
Op het einde van een droomscenario levert een investering van ongeveer € 1.000.000 de eigenaar op jaarbasis € 20.000 op, ofwel 2%.
Ik versta toch wel wat anders onder cashen met de grote hamer...