Hallo,
Mijn vriend en ik betrekken samen een studio/kot in Gent.
Enkele weken geleden kregen we de EGW factuur toe, die opeens belachelijk hoog was (580 euro voor 3 maanden) in vergelijking met de voorgaande afrekening (140euro voor 3 maanden).
Aangezien we er heel goed op hebben gelet om zuinig om te springen met energie tijdens de wintermaanden, begrijpen we niet goed hoe dit zo'n bedrag kan zijn.
Bij nadere inspectie van de factuur (die trouwens door het immokantoor zelf wordt opgesteld en mijns insziens geen rechtstreekse factuur is van de toeleveranciers), blijkt dat de meterstanden die zijn opgenomen in de factuur niet overeenstemmen met onze eigen meterstanden (wij hebben aparte meters in tegenstelling tot het gebouw hiernaast, wat door hetzelfde immokantoor verhuurd wordt). Uit de berekening op de factuur neem ik dan ook aan dat men de meterstanden van het gebouw hiernaast heeft opgenomen en dit heeft verdeeld door het aantal huurders.
Nu vroeg ik me af of wij ons kunnen beroepen op een individuele afrekening op het effectieve verbruik van onze studio (meters staan hier en werden aan het begin van de huurtermijn opgenomen).
In het contract staat hetvolgende:
"Het verbruik door de huurder(s) van elektriciteit, water en gas, evenals aanverwante taksen, lasten en vast recht, al of niet met afzonderlijke meters per verhuurde privatieven, zullen trimesterieel opgenomen worden door de verhuurder. De betaling ervan zal geschieden bij het voorleggen van de staat der kosten en dit binnen de vijf dagen. De opname van het verbruik der gemeenschappelijke delen gebeurt eveneens trimesterieel en wordt verrekend lastens iedere huurder volgens de formule "kostprijs gedeeld door het aantal verhuurde privatieven". Zijn er geen afzonderlijke meters voor het privatief gebruik, dan zal het aandeel van iedere huurder trimesterieel en/of semesterieel verrekend worden volgens de formule "totale kostprijs gedeeld door het aantal privatieven". Dit, bij eventueel te grote verschillen, aan te passen aan de kubieke meters der privatieven.
Even ter verduidelijking: wij hebben geen toegang tot deze gemeenschappelijke ruimtes. Het lijkt ons dan ook vreemd dat wij hiertoe moeten bijdragen in de EGW factuur?
Iemand die me kan helpen inzicht te geven in deze kwestie, hoe ik dit moet aanpakken etc? Het immokantoor in kwestie staat niet echt te springen om me verduidelijking te bieden en hebben ons al meerdere malen een 'loer' gedraaid, vandaar vrees ik dat dit geen correcte berekening is.