EGW factuur op kot/studio: onduidelijkheid

helena_pynte
Topic Starter
Berichten: 2

EGW factuur op kot/studio: onduidelijkheid

#1 , 12 mar 2015 12:20

Hallo,

Mijn vriend en ik betrekken samen een studio/kot in Gent.
Enkele weken geleden kregen we de EGW factuur toe, die opeens belachelijk hoog was (580 euro voor 3 maanden) in vergelijking met de voorgaande afrekening (140euro voor 3 maanden).
Aangezien we er heel goed op hebben gelet om zuinig om te springen met energie tijdens de wintermaanden, begrijpen we niet goed hoe dit zo'n bedrag kan zijn.
Bij nadere inspectie van de factuur (die trouwens door het immokantoor zelf wordt opgesteld en mijns insziens geen rechtstreekse factuur is van de toeleveranciers), blijkt dat de meterstanden die zijn opgenomen in de factuur niet overeenstemmen met onze eigen meterstanden (wij hebben aparte meters in tegenstelling tot het gebouw hiernaast, wat door hetzelfde immokantoor verhuurd wordt). Uit de berekening op de factuur neem ik dan ook aan dat men de meterstanden van het gebouw hiernaast heeft opgenomen en dit heeft verdeeld door het aantal huurders.

Nu vroeg ik me af of wij ons kunnen beroepen op een individuele afrekening op het effectieve verbruik van onze studio (meters staan hier en werden aan het begin van de huurtermijn opgenomen).


In het contract staat hetvolgende:
"Het verbruik door de huurder(s) van elektriciteit, water en gas, evenals aanverwante taksen, lasten en vast recht, al of niet met afzonderlijke meters per verhuurde privatieven, zullen trimesterieel opgenomen worden door de verhuurder. De betaling ervan zal geschieden bij het voorleggen van de staat der kosten en dit binnen de vijf dagen. De opname van het verbruik der gemeenschappelijke delen gebeurt eveneens trimesterieel en wordt verrekend lastens iedere huurder volgens de formule "kostprijs gedeeld door het aantal verhuurde privatieven". Zijn er geen afzonderlijke meters voor het privatief gebruik, dan zal het aandeel van iedere huurder trimesterieel en/of semesterieel verrekend worden volgens de formule "totale kostprijs gedeeld door het aantal privatieven". Dit, bij eventueel te grote verschillen, aan te passen aan de kubieke meters der privatieven.


Even ter verduidelijking: wij hebben geen toegang tot deze gemeenschappelijke ruimtes. Het lijkt ons dan ook vreemd dat wij hiertoe moeten bijdragen in de EGW factuur?


Iemand die me kan helpen inzicht te geven in deze kwestie, hoe ik dit moet aanpakken etc? Het immokantoor in kwestie staat niet echt te springen om me verduidelijking te bieden en hebben ons al meerdere malen een 'loer' gedraaid, vandaar vrees ik dat dit geen correcte berekening is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 12 mar 2015 12:27

Het verbruik van een naburig gebouw kan niet aan u worden aangerekend.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

helena_pynte
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 12 mar 2015 12:36

Het verbruik van een naburig gebouw kan niet aan u worden aangerekend.
Zo denken wij er ook over, maar hoe pakken we dat aan naar het immokantoor toe?
De 580 euro die nu van ons verlangd wordt en die we nota bene binnen de 5 dagen dienen te betalen, hebben wij als studenten niet meteen voor het grijpen.
Kunnen we ons meteen richten tot het immokantoor om een nieuwe factuur op te stellen ter vervanging van de huidige factuur? En daarmee de huidige - foute - EGW factuur laten voor wat het is?

Reclame

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 12 mar 2015 12:39

Vraag om te beginnen de details van deze afrekening.
Dus: totaalverbruik van jullie gebouw en het detail van het individuele verbruik.
Daar hebt u recht op.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 12 mar 2015 13:08

Met andere woorden een brief in deze aard:

"Wij verschoten van het gevraagde bedrag, een bedrag die niet overeenstemt met een normaal verbruik. Om te vermijden dat wij mee betalen voor kosten die per ongeluk verkeerd aan ons toegerekend worden, vragen wij u bij deze beleefd de staat der kosten:
- met een kopie van de factuur van de totale kosten
- met de duidelijke berekening van ons privaat deel
- met een duidelijke berekening van de gemeenschappelijke kosten en op welke gemeenschappelijke delen dit zou slaan"
- van begin van de huurovereenkomst tot en met de laatste periode die nu aangerekend wordt

Tot op heden betwisten wij deze factuur en vragen wij u, gezien u ons de termijn gaf van 5 dagen om dit na te zien, ook binnen de 5 dagen dit volledig overzicht van de staat der kosten aan ons te bezorgen.

[EVENTUEEL]Wij stellen ook vast dat u een afrekening maakt van de individuele meters, terwijl niemand bij ons langsgekomen is om deze meters op te nemen en bij ons weten er ook geen sprake is van meters die via internet doorgestuurd worden. Wij stellen ons dan ook ernstige vragen bij het waarheidsgehalte van deze meetopname en kunnen daarom voorlopig geen enkele betaling uitvoeren. [/EVENTUEEL]."

U stuurt dit aangetekend op aan het immokantoor en wacht af. Indien men té lang wacht met een antwoord, betaal dan alvast het bedrag dat u NIET zal kunnen betwisten (100 euro betalen op 3 maand zal waarschijnlijk wel het minimum zijn, tenzij het over een passief appartement zou gaan). Vermeldt dan duidelijk via mail of AS dat u dit bedrag betaalt in afwachting van een verder detail, die u nog niet ontvangen hebt.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 14 mar 2015 10:53

“Art.1728ter.§ 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen. Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven. De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd. In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt.§ 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig...”(Burgerlijk Wetboek).

Vraag schriftelijk aan de beheerder opgave van de kosten en lasten alsmede inzage van de stukken(wat ook nazicht van de meters omvat).Deel hem daarin mee dat u inmiddels de betaling opschort.

Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg,maak dan toepassing van : “Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking), zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de (vrede)rechter bepaald.Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek).

Komt geen schikking tot stand daag tegenpartij dan voor de vrederechter bij verzoekschrift op tegenspraak overeenkomstig art.1034bis-sexies Gerechtelijk Wetboek en verdedig zelf uw zaak.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”