#6 , 16 mar 2015 10:55
Waarschijnlijk trap ik een open deur in, maar voor de zekerheid toch even aanhalen: je hebt toch aan het kinderbijslagfonds laten weten dat je alleenstaande bent nu? Scheelt toch al snel 100€ in kinderbijslag in uw geval, denk ik, ten opzicht van niet-alleenstaande ouder.
Het kindergeld zou min of meer al moeten volstaan voor de huur. Blijven er uiteraard alle andere kosten, maar ik denk dat het betalen van de huur voorlopig even voorrang moet krijgen (tenzij je medische kosten zou hebben, uiteraard, maar in dat geval zou ik zeker eens met de mutualiteit gaan praten voor verhoogde tussenkomst).
Probeer ook te besparen waar kan: beperk je GSM rekening. Heb je echt (digitale) TV nodig voorlopig? Kan je overstappen naar een goedkoper internetabonnement? Ben je aangesloten bij een groepsaankoop voor energie (dit scheelt voor sommige mensen een paar honderd eure op een jaar)? Etc... Het klinkt misschien wat hard, maar als je niet meteen een oplossing hebt om aan een hoger inkomen te geraken, kunnen bovenstaande "kleine beetjes" op het einde van de maand wel eens het verschil maken.
In mijn directe omgeving ken ik ook iemand die plots alleen een torenhoge lening moet afbetalen, en deze persoon is toch wat anders beginnen leven om de lening aan te kunnen: de verwarming enkele graden minder (17° ipv 21°) scheelde naar het schijnt zéér veel in de energiefactuur (met kinderen in huis misschien iets minder haalbaar). Prijsvergelijkingen voor dagdagelijkse producten: blijkt ook al snel tientallen euro's te kunnen opleveren op een volle winkelkar.
Anyway, het zijn maar enkele mogelijke tips om te proberen de uitgaven te beperken. Hopelijk krijg je hier nog wat goede raad om ook de inkomsten te verhogen. Veel sterkte en succes in ieder geval!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!