huurcontract verbreken en opnieuw opstellen

andyvd
Topic Starter

huurcontract verbreken en opnieuw opstellen

#1 , 31 mar 2015 17:46

Beste,

Het betreft een contract van 1 jaar, verlengd met nog 1 jaar en het gaat in augustus automatisch over naar jaar 3 in een negenjarig contract.
Vanaf dan kan ik als verhuurder dus niet meer kosteloos opzeggen.
Ik zou graag dit contract nu opzeggen en met dezelfde huurder eenzelfde nieuw contract aangaan zodat we terug jaarlijks kosteloos kunnen opzeggen.
Is dit wettelijk mogelijk aub?

Mvg,
Andy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

bosprocureur

#3 , 31 mar 2015 18:41

Uzelf of de huurder heeft nog een kleine maand om niet-verlenging van het contract aan te kondigen.

Woont de huurder daar alleen?

Reclame

Vandebos

#4 , 31 mar 2015 19:41

Neen. meer dan twee tijdelijke huurcontracten voor een duur van drie jaar of minder, of langer dan drie jaar aan één huurder verhuurd? --> Automatisch van rechtswege een negenjarig contract.

Bovendien drie opeenvolgende huurcontracten of meer van bepaalde duur waarbij de verhuurder telkens de opzeggende partij is? --> verhuurder van rechtswege verplicht de oude huurprijs te handhaven.

Regels kaderen in de strijd tegen huisjesmelkerij.

Tope

#5 , 31 mar 2015 19:44

"Het is mogelijk dat de huurder en verhuurder een schriftelijk contract, of opeenvolgende contracten, afsluiten voor een totale duur van niet meer dan drie jaar. Dergelijke contracten kunnen slechts eenmaal verlengd worden. De verlenging moet schriftelijk gebeuren en uitgaan van dezelfde voorwaarden als het oude contract (onder meer dezelfde huurprijs). De duur van deze opeenvolgende contracten mag dezelfde zijn, maar dat hoeft niet. Zo is het mogelijk een contract van één jaar met twee jaar te verlengen."

Uit:
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... orte_duur/" onclick="window.open(this.href);return false;

bosprocureur

#6 , 31 mar 2015 19:51

Als de huurder daar bv met een partner wil wonen, moet het m.i. mogelijk zijn om huidig contract te beeindigen, en een nieuw contract aan te gaan met twee personen. De "huurder" is dan de eerste bewoner + zijn partner, en op die manier gaat het niet om een verlenging, maar om een nieuwe huurder. Please correct me if I am wrong.

andyvd
Topic Starter

#7 , 31 mar 2015 19:54

Ik moet inderdaad in april opzeggen om het contract niet te verlengen. Huurster woont er met enkele kinderen voor zover ik weet. Geen echte problemen maar ik zou het appartement ten laatste binnen 4 jaar willen verkopen en dit liefst zonder dat de nieuwe koper een huurcontract moet overnemen.
Zij heeft er geen probleem mee als we een nieuw contract zouden opstellen want ze gaat zich op een wachtlijst voor sociale woning laten zetten met wachttijd van een tweetal jaar.
Maar wispelturigheid en regelmatige verandering van gezinssituatie weerhouden me ook om een langere verbintenis aan te gaan.

Ook wordt de huur correct betaald via schuldbemiddeling maar moest dit wegvallen is het einde (en weeral de rechten van de verhuurder) zoek dus liever een kort contract voor mij.
Aan nieuwe huurders begin ik niet meer.

@Vandebos: De huurprijs blijft hetzelfde hoor maar ik begrijp dat dit niet kan ter bescherming van huurders. Had ik ook maar zoveel rechten :-).

Bedankt voor de info

sloeberken

#8 , 31 mar 2015 20:29

Zij heeft er geen probleem mee als we een nieuw contract zouden opstellen want ze gaat zich op een wachtlijst voor sociale woning laten zetten met wachttijd van een tweetal jaar.
Als huurder ermee naar de vrederechter stapt word het nieuwe contract nietig verklaart. Wachttijden voor een sociale woning + - 5 jaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bambipower

#9 , 31 mar 2015 21:08

Huurders hebben ook recht op wat zekerheid. Ergens jaren wonen met altijd in het achterhoofd dat het 'misschien' maar voor korte tijd is, is ook niet bevorderlijk voor de nachtrust

chantika

#10 , 01 apr 2015 00:51

Is er geen achterdeur aan de wet?

Aanvragen van de verlenging

De huurder vraagt de verhuurder ten laatste één maand voor het einde van het contract de huurperiode te verlengen. Gaat de verhuurder hiermee akkoord, dan bepalen de partijen vrij de duur van de verlenging. Als de verhuurder weigert, beslist de vrederechter. Hierbij zal de rechter rekening houden met de belangen van beide partijen en met de eventuele hoge leeftijd van een van hen.

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... ndigheden/

Vandebos

#11 , 01 apr 2015 07:42

Nope geen achterdeur. De verlenging die je aanhaalt is er enkel voor uitzonderlijke omstandigheden. Deze misbruiken en dat is wat het zou zijn stelt de verhuurder volledig bloot aan willekeur tov de verhuurder. Een kort bezoekje aan het vredegerecht zou voldoende zijn voor om oneigenlijk gebruik te laten vaststellen en het contract naar een negenjarig te laten omzetten.

Persoonlijk zou ik me als verhuurder hier niet aan blootstellen.

Terug naar “Huren”