Pagina 1 van 1

Kosten plaatsbeschrijving bij opstellen PB door immokantoor

Geplaatst: 16 apr 2015 09:21
door toonb
Ik heb me kandidaat gesteld voor een appartement te huren (huurprijs 495/maand).
Het immokantoor is van plan zelf een plaatsbeschrijving op te stellen (zonder landmeter/notaris oid.).
Er wordt mij nu gevraagd 50% van de kosten te dragen, namelijk een halve maand huur + 100 euro bij uittredende PB.

Ik heb de huurwet even doorgelezen (http://www.belgium.be/nl/publicaties/pu ... uurwet.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;) en vond op pagina 16, titel 4a volgende informatie:
"Door wie wordt de plaatsbeschrijving opgemaakt?
De huurder en de verhuurder kunnen zelf een plaatsbeschrijving
opmaken.
Ze mogen ook beslissen beroep te doen op een deskundige
(landmeter-expert in onroerende goederen, architect
...). In dit geval wordt het ereloon van de deskundige
door beide partijen voor de helft gedragen.
Ten slotte is het ook mogelijk dat elk van de partijen
vergezeld wordt door een deskundige naar
keuze, die ze dan zelf betaalt."

Het lijkt mij dus dat er zonder aanstellen van een expert met ereloon enkel sprake is van administratieve kosten en dossierkosten van het immokantoor, en die zijn sinds 2009 uitsluitend voor de verhuurder.
Telt een bediende bij het immokantoor als 'expert' en kan het immokantoor hier dus 495euro ereloon voor aanrekenen?

Ik heb er geen problemen mee dat het immokantoor dit opstelt, wel lijken de hoge kosten mij niet strikt legaal?

Alvast bedankt

Re: Kosten plaatsbeschrijving bij opstellen PB door immokant

Geplaatst: 16 apr 2015 09:40
door KJ86
Plaatsbeschrijvingen die opgemaakt worden door een makelaar is een courante praktijk! Als het niet de bedoeling was van de wetgever om makelaar onder deskundige te catalogeren, heeft deze groep van mensen door zich al jaren te profileren als deskundigen dit recht verworven.

Re: Kosten plaatsbeschrijving bij opstellen PB door immokant

Geplaatst: 16 apr 2015 09:48
door toonb
Interpreteer ik de huurwet correct met volgende redenering:

Ik vind de kosten van het immokantoor overdreven hoog, dus ik kies ervoor om een eigen expert aan te stellen, zoals de huurwet mij toelaat.
Ik zal dan zelf opdraaien voor de kosten van mijn expert, en de verhuurder zal moeten opdraaien voor 'zijn' expert, namelijk het immokantoor.

Ik zou in deze situatie niet moeten betalen aan het immokantoor voor het opstellen van de PB? Ik heb wat rondgekeken naar tarieven, en vele experts kosten minder als 200 euro. De helft van 495 is meer dan hun totale ereloon (als ik het 100% zelf betaal). In dit geval ben ik ook zeker van een neutrale partij die niet 'werkt voor de verhuurder', zoals een immokantoor eerder zal doen.

Re: Kosten plaatsbeschrijving bij opstellen PB door immokant

Geplaatst: 16 apr 2015 11:01
door KJ86
Het probleem van die stelling is dat de verhuurder daar akkoord mee moet gaan. Die zal hoogstwaarschijnlijk één of ander voordeel halen uit die specifieke makelaar en niet ingaan op uw verzoek om op die manier te handelen.

Re: Kosten plaatsbeschrijving bij opstellen PB door immokant

Geplaatst: 16 apr 2015 11:31
door toonb
ok, bedankt voor de snelle antwoorden.

Realistisch gezien is het dus kiezen voor akkoord te gaan met het immokantoor of de vrederechter omdat we niet overeenkomen welke expert het opstelt.
Vrederechter is geen optie voor mij, aangezien het mij waarschijnlijk meer gaat kosten (aan zowel tijd, energie als financiele kosten).

Heel jammer dat dit soort praktijken blijkbaar gewoon gebeuren en dat je er weinig tegen kan inbrengen.

Re: Kosten plaatsbeschrijving bij opstellen PB door immokant

Geplaatst: 16 apr 2015 11:51
door eylis
en hier nog een practische tip in dat veband: je kan gerust de vorige uit- &intredende PB opvragen (vorige huurder dus) aan de verhuurder. Dat maakt het héél makkeijk om: mankementen vast te stellen en te verifieren bij een rondgang (die je nog niet opgemerkt hebt) nieuwe mankementen op te sporen, te controleren of de laatste mankementen hersteld zijn geweest. Dat maakt al het halve werk van een PB. Dan een fiks aantal fotootjes van hoge resolutie. Pandbeschrijving en veel meer moet een "deskundige" van het immokantoor niet kennen om het beter te doen. Trouwens, schuif de huurwetgeving gewoon onder de neus van de immomens en vraag hem wie hun officieel erkende specialist is die het PB dan we gaat opmaken. Of dat het de bedoeling is dat het PB onderling door jullie samen opgesteld wordt? Dat je dan ook de wettelijke regelgeving graag wil volgen :-)

Re: Kosten plaatsbeschrijving bij opstellen PB door immokant

Geplaatst: 16 apr 2015 12:12
door sloeberken
Huurder en verhuurder moeten akkoord gaan met deze uitzonderlijke hoge kosten, normaal max 300€ totaal. Wie de plaatsbeschrijving opmaakt doet niets terzake, dit mag iedereen doen zelfs u en de verhuurder. Is de verhuurder hiermee akkoord. je kan iets anders eisen, maar ze zijn ook niet verplicht aan u te verhuren.

Re: Kosten plaatsbeschrijving bij opstellen PB door immokant

Geplaatst: 16 apr 2015 12:21
door eylis
inderdeed sloeberken, maar een aimabel gesprek/onderhandeling met de immomens kan je proberen. Het immokantoor durft ook maar te proberen die al te gekke PBprijs te vragen. Wellicht komen ze wel (voor een deel) over de brug) Een immokantoor wil liever ook geen negatieve publiciteit nietwaar....

Re: Kosten plaatsbeschrijving bij opstellen PB door immokant

Geplaatst: 16 apr 2015 12:25
door sloeberken
inderdeed sloeberken, maar een aimabel gesprek/onderhandeling met de immomens kan je proberen. Het immokantoor durft ook maar te proberen die al te gekke PBprijs te vragen. Wellicht komen ze wel (voor een deel) over de brug) Een immokantoor wil liever ook geen negatieve publiciteit nietwaar....
Ligt toch voor een groot deel aan de verhuurder en wat in zijn contract staat met het immo kantoor.

Re: Kosten plaatsbeschrijving bij opstellen PB door immokant

Geplaatst: 16 apr 2015 12:30
door mava105
Een Immokantoor dat al jaren de PB opmaakt voor hetzelfde pand, gebruikt gewoon copy/paste voor hun nieuwe PB, en pas hier en daar de gegevens aan. Hooguit een half uurtje werk (printen inbegrepen)
Als er geen opmerkingen waren op de uitgaande PB, moet men dus enkel de persoonsgegevens van de huurder veranderen. (maar 5 minuten werk)

Re: Kosten plaatsbeschrijving bij opstellen PB door immokant

Geplaatst: 16 apr 2015 13:40
door bambipower
5min werk? Hij moet nog langsgaan, afspraak maken, factureren, foto's maken, bundel samenstellen, ...

Re: Kosten plaatsbeschrijving bij opstellen PB door immokant

Geplaatst: 16 apr 2015 15:45
door mava105
Ben je zeker dat ze allemaal langsgaan? Ik ken een huurder, die gewoon zijn PB heeft ontvangen zonder dat hij bij de opname aanwezig was. En als ze niet langsgaan, moeten ze ook geen afspraak maken, of foto's menen (die ze waarschijnlijk al van de vorige PB hebben. Ik ken het wereldje, want heb er bijna 30 jaar mee te maken gehad.
Als beheerder van gebouwen voor mijn werkgever hebben ze me zelfs eens voor de rechtbank gedaagd omdat ik zogezegd onwettig, en zonder erkenning van het BIV, het beroep van Immo zou hebben uitgeoefend. Ik was gewoon daar in opdracht van mijn werkgever, en tevens eigenaar van de panden, en kon dus ook in die optiek die panden verkopen.

Re: Kosten plaatsbeschrijving bij opstellen PB door immokant

Geplaatst: 16 apr 2015 16:32
door bambipower
De huurder en verhuurder zijn verplicht om in aanwezigheid van beide partijen en voor gezamenlijke rekening een gedetailleerde plaatsbeschrijving op te stellen.
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... chrijving/" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je er niet kan bijzijn weiger je gewoon te betalen