Gemeenschappelijke kosten

gdm
Topic Starter

Gemeenschappelijke kosten

#1 , 02 okt 2007 13:41

Ik huur reeds 5 jaar een appartement. Iedere maand betaal ik 25€ kosten voor de kuis van de gangen en verlichting. In het kontrakt staat er dat deze 25€ forfaitair en indexeerbaar is. Er zijn6 huurders en het is volgens mij onmogelijk dat de kosten per maand 6X25€ bedragen.
Nu heb ik gehoord dat gemeenschapplijke kosten niet mogen worden geindexeerd en dat er ieder jaar een afrekening moet gebeuren.
1) Is dit zo en 2) kan ik dit van mijn verhuurder eisen ook al heb ik het kontrakt getekend waarin staat dat het forfetair en indexeerbaar is?
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 04 okt 2007 10:47

“Art.7...§ 2. Iedere partij kan te allen tijde aan de vrederechter de herziening van de forfaitaire kosten en lasten vragen of de omzetting ervan in werkelijke kosten en lasten...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

“Art.1728ter.§ 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen...”(Burgerlijk Wetboek).

Het is niet verboden in de huurovereenkomst de indexatie van die vaste=forfaitaire kosten te bedingen en enkel in dat geval kunnen zij geïndexeerd worden.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huren”